Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Varför cyklar vi?

Publicerad den 7 februari, 20141 januari, 2022

Det är kallt på vintern. Det är snö, och den plogas väldigt varierat. Plus att cykelfälten är smala och alla parkerar i dem. Varför cyklar vi på vintern?
Det finns många svar på de frågorna och jag hittade den här fantastiska videon där några New Yorkcyklister ger sina svar. Ett av dem fastnade jag extra mycket för: ”Because it’s quiet”.
Det är precis så det är: det är tyst. Det är stilla, snön dämpar ljuden, luften står stilla och man hör snön knastra under hjulen. Det är fantastiskt rogivande inför en arbetsdag. Det är dessutom tomt. Ingen kö, ingen trängsel.

IMG_4738[1]
Tyst och stilla
Det här är mitt alternativ, tunnelbana och spårvagn:
2012-10-17 08.25.17 Gullmarsplan
Så, därför cyklar jag.
Här är New Yorkcyklisternas anledningar. Trevlig helg!

19 svar på ”Varför cyklar vi?”

  1. Bahar skriver:
    12 februari, 2014 kl. 2:56 e m

    Jag springer till jobbet , Transportlöpning heter det . Vad säger ni cyklister? Är det tungt för er att göra , ju det behöver bra kondition. Inte alla har det och Inte alla är lika starka för att bära ryggsäck medan de springer heller. Cykling är lättare förstås bara om ni inte köra på de stackars människor som vill använda deras fötter istället för hjulen.

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      12 februari, 2014 kl. 4:12 e m

      Trolololollololo

      Laddar in …
  2. Bike sporter skriver:
    8 februari, 2014 kl. 3:28 e m

    Cykla gör man av många anledningar. Det är billigt, det går snabbt (i alla fall snabbare än att gå eller även köra bil i staden), det är mindre jobbigt än att gå, man får frisk luft och motion och man tränar kondition och muskler. Så det är inget konstigt att jag föredrar att cykla på sommaren istället för på vintern, på sommaren är det varmt och man kan cykla långt, annars när man cyklar på vintern så kan man enbart cykla korta sträckor. Jag föredrar att cykla långt och därför cyklar på våren, sommaren och eventuellt en bit in på hösten. På vintern kan jag till exempel inte cykla från Överlida till Öxabäck när det är kallt, men på våren och hösten kan jag det då det är varmt ute. Å andra sidan får det inte bli för varmt heller, då svettas man mer och det blir ännu jobbigare att cykla. Högst 24 grader går bra för mig som cyklar vid minst 8 plusgrader.
    Man säger att man kanske svettas antingen inte eller mindre när man kör elcykel än när man kör vanlig cykel, så är det inte. Jag har både en vanlig tung cykel och en tung elcykel och fick pröva att cykla uppför backar med båda cyklar. Skillnaden är att elcykeln är snabbare än en vanlig cykel, mer stabil och därmed så har man mindre tid på sig att anstränga sig uppför backen med elcykel än med vanlig cykel. Även om vissa försöker påpeka att om man kör elcykel så är det som att köra bil så är det fel, jag kör elcykel och måste anstränga mig för att spara på batteriet genom att trampa på pedalerna.

    Laddar in …
  3. mikaelordenius skriver:
    8 februari, 2014 kl. 1:16 e m

    @Cyklistbloggen inte lika övertygad igår kväll när regnet övergick i snö 🙂

    Laddar in …
  4. Richard skriver:
    7 februari, 2014 kl. 8:30 e m

    Man slipper trängseln, ljudet, lysrören och alla människor som inte har råd att vara sjuka. Att hålla en stolpe utan handdukar är som att be om att bli smittad!
    Man slipper frustrationen när buss/tåg är försenat och man slipper stressen när tåget står stilla.
    Man slipper frysa eftersom man blir behagligt varm av att vintercykla.
    Frisk luft, motion, synintryck och avstressad när man kommer fram – varför cyklar inte fler människor?

    Laddar in …
  5. sarastro72 skriver:
    7 februari, 2014 kl. 2:11 e m

    Vilken fantastisk gång och cykelbro vid 1:45. Min syn på Amerikansk cykelinfra fick sig en känga.

    Laddar in …
  6. Erik Johansson skriver:
    7 februari, 2014 kl. 12:58 e m

    För att avlasta grönalinjen till Gullmarsplan föreslår jag 3 st 6 meter breda cykelbanor med broar från Globen/Skärmarbrink/Gullmarsplan till Skanstull. Inte bara för att göra det lättare för bussresenärer som kommer in till Gullmarsplan, utan för att vi verkligen behöver fler broar över till Skanstull.
    Egentligen borde man väl hålla tyst om hur bra det är att cykla så man även i framtiden slipper cykelköer på vintern. Men man får väl offra sig.
    http://osm.org/go/0bCznw5Rh-

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      7 februari, 2014 kl. 2:29 e m

      De ska iofs ta bort körfält på bron och bygga g/c är det tänkt.

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        7 februari, 2014 kl. 8:46 e m

        Tänkte snarare att knyta samman bussterminalen med Skanstull på ett bra sätt, kanske hyrcyklar + cykelgarage.

        Laddar in …
  7. jwolfers skriver:
    7 februari, 2014 kl. 10:38 f m

    RT @Cyklistbloggen: Varför cyklar vi? http://t.co/QHqUGubhe3 #cykla

    Laddar in …
  8. Peter Holmberg skriver:
    7 februari, 2014 kl. 10:34 f m

    Lite från ämnet kanske, men har ni uppmärksammat att vissa cykelstråk till och med är grusfria nu?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      7 februari, 2014 kl. 10:51 f m

      Tänker du på sopsaltarens insatser?

      Laddar in …
      1. Peter Holmberg skriver:
        7 februari, 2014 kl. 3:44 e m

        Nej, det slog mig bara när jag cyklade hem att det var grusfritt i innerstan. Vasagatan, gamla stan, hornsgatan. Tom ut mot liljeholmen om jag inte minns helt galet.

        Laddar in …
    2. Mimi Jong skriver:
      7 februari, 2014 kl. 1:24 e m

      Ja! Jag var väldigt förvänad när det redan måndag var nästan grusfrit på min sträcka från Lilla Västerbron, Västerbron, Hornsgatan, Ringvägen. Men vad glad jag blev!

      Laddar in …
  9. DSkinlo skriver:
    7 februari, 2014 kl. 9:55 f m

    Bra om sykling hele året. #helårssykling Varför cyklar vi? http://t.co/A3G5vVUZVL

    Laddar in …
  10. cykelbloggar skriver:
    7 februari, 2014 kl. 9:44 f m

    Cyklistbloggen: Varför cyklar vi? http://t.co/PcBUsG2YZq @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  11. jabbasvens skriver:
    7 februari, 2014 kl. 9:43 f m

    RT @Cyklistbloggen: Varför cyklar vi? http://t.co/QHqUGubhe3 #cykla

    Laddar in …
  12. Prokke skriver:
    7 februari, 2014 kl. 9:32 f m

    RT @Cyklistbloggen: Varför cyklar vi? http://t.co/QHqUGubhe3 #cykla

    Laddar in …
  13. josredi skriver:
    7 februari, 2014 kl. 9:24 f m

    RT @Cyklistbloggen: Varför cyklar vi? http://t.co/QHqUGubhe3 #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d