Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Därför står det betong i cykelbanan

Publicerad den 26 februari, 201417 januari, 2022

I går fick vi svar på frågan varför hela cykelbanan är fylld med skyltar och betong i Frihamnen. Det var den här bilden:

Foto: Magnus Westberg
Foto: Magnus Westberg

Det visade sig vara Stockholms Hamnar som ställt dit dem och det var som vi gissade. Så här svarar Kristina Martti från Stockholms Hamnar:

Anledningen till ”betongsuggorna” var att öka trafiksäkerheten för cyklister, genom att förhindra lastbilstrafik på ytan. En av ”suggorna” blev tyvärr illa placerad så att den istället förhindrade cyklister att ta sig in så som det är skyltat. Detta upptäckte vi och det är nu åtgärdat.
Med vänliga hälsningar
Kristian Martti – Stockholms Hamnar

Kudos för svar i kommentarsfältet!
Nu undrar vi hur ni som cyklar där tycker det blivit sedan de flyttat en av suggorna. Kommer man förbi bekvämt? Är det tillräckligt brett för till exempel en lastcykel?
Och är det inte magnifikt märkligt att det krävs att man barrikaderar en cykelväg för att den ska få vara ifred? Seriöst?
 

11 svar på ”Därför står det betong i cykelbanan”

  1. Dmitri Fedortchenko skriver:
    26 februari, 2014 kl. 11:02 e m

    Måste bara älska provisoriet med övergångsskylten som fästs med BUNTBAND i cykelskylten…

    Laddar in …
    1. knight22 skriver:
      27 februari, 2014 kl. 10:17 f m

      precis, knappt ens bröderna Marx hade kunnat överträffa det hela

      Laddar in …
  2. Kim Halderot skriver:
    26 februari, 2014 kl. 1:32 e m

    Det mest bisarra är nog ändå bilisters krav på att cyklister ska ta körkort för att de ska hålla sig till reglerna. Men att bilister tycker att det är okej att köra på cykelbanor, det är helt i sin ordning.
    Finns det överhuvudtaget några som helst belägg för att bilister och förare av tunga fordon envisas med att köra in här?

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      26 februari, 2014 kl. 1:52 e m

      För många generaliseringar, men ja det kör/parkerar fordon där.

      Laddar in …
  3. Jocke von Scheele skriver:
    26 februari, 2014 kl. 1:09 e m

    Väntar på nästa twitter från polisen: ”Dessa bilister!”

    Laddar in …
  4. cykelbloggar skriver:
    26 februari, 2014 kl. 12:33 e m

    Cyklistbloggen: Därför står det betong i cykelbanan http://t.co/x8ixEgwaQB @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  5. Krister Isaksson skriver:
    26 februari, 2014 kl. 12:28 e m

    Ja jösses, inte lätt när man ska stoppa motormän från att köra på cykelvägar, det blir mer fel än rätt. Saker placeras ut på cykelvägar på ett sätt som aldrig skulle förekomma på bilvägar. Det är skillnad på trafikant och trafikant. Har ju gjort ett särskilt blogginlägg om detta: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/stoppa-motormannen.htm

    Laddar in …
  6. felix reychman skriver:
    26 februari, 2014 kl. 12:19 e m

    Kom nu bara ihåg, att det är cyklister som är undantagslöst är kriminella, och ett ständigt anarkistiskt hot mot bilister, som alla är laglydiga.
    Japp. Sarkasm när den är som bäst.
    Förlåt, jag kunde inte låta bli. Jag vet att det inte är Konstruktivt.

    Laddar in …
    1. Ms_Xx skriver:
      26 februari, 2014 kl. 2:17 e m

      Men ganska roligt 🙂

      Laddar in …
      1. felix reychman skriver:
        26 februari, 2014 kl. 2:18 e m

        Tack! 🙂

        Laddar in …
  7. jwolfers skriver:
    26 februari, 2014 kl. 12:08 e m

    RT @Cyklistbloggen: Därför står det betong i cykelbanan http://t.co/hJKcFjmgE2 #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d