Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Bra handskar för vintercykling

Publicerad den 3 december, 201317 januari, 2022


Läste att Fritz på Cykelbloggar skrivit om sina bästa handskar för vintercykling. Tidigare i år ställde jag frågan om bra handskar för cykling på Twitter och fick många bra svar och kommentarer.

Ett par Lobstervantar. Bild lånad av Addnature
Ett par Lobstervantar. Bild lånad av Addnature

De flesta verkar förespråka lager-på-lager-principen med tunna innervantar av ull ylle, silke, bambu eller annat naturmaterial, för att sedan trä på yttervantar. När det blir riktigt kallt verkar många gilla så kallade lobstervantar, det vill säga vantar som är delade på två, för att man fortfarande ska kunna växla och bromsa bekvämt. Själv tyckte jag det kändes jättekonstigt, så jag har ett par för stora handskar av skid-typ med ett eller två lager merinoullsvantar under.
Hur gör du för att hålla händerna varma när det börjar svalna på?

16 svar på ”Bra handskar för vintercykling”

  1. Glenn skriver:
    3 december, 2013 kl. 5:34 e m

    Har tunnare tumvantar i bambu, när det blir kallare/blåser/regnar så tar jag på mig vindtäta tumvantar med lite tunnare vaddering. Blir det ännu kallare så tar jag båda paren vantar. Funkar hur bra som helst, har bockstyre och styrändsreglage.

    Laddar in …
  2. Mattias Andersson skriver:
    3 december, 2013 kl. 12:32 e m

    Tumvantar när det är minusgrader. Fungerar bra med MTB-reglage som man manövrerar med tummen. (Är det skillnad på ylle och ull? Jag trodde det är samma sak…)

    Laddar in …
    1. Peter skriver:
      3 december, 2013 kl. 12:35 e m

      På svenska skiljer man mellan materialet(ull) och textilen(ylle)

      Laddar in …
      1. Jeroen Wolfers skriver:
        3 december, 2013 kl. 1:03 e m

        OK, mittåt. Jag ändrar 🙂

        Laddar in …
  3. Peter skriver:
    3 december, 2013 kl. 12:11 e m

    Är det inte enklare med vantar av ylle istf ull?

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      3 december, 2013 kl. 1:04 e m

      Kör bara vantar med merinoull, om jag ska förtydliga. Inte lika hemkardat, hehe.

      Laddar in …
  4. cykelbloggar skriver:
    3 december, 2013 kl. 10:12 f m

    Cyklistbloggen: Bra handskar för vintercykling http://t.co/IiXyQxquKt @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  5. Nils Weinander skriver:
    3 december, 2013 kl. 9:53 f m

    Jag kör med GoreTex-handskar, typ skidhandskar ner till -5 eller så. Är det riktigt kallt tar jag Lovikkavantar + vindvantar. Jag har grip-shift för växeln, så tumvantar funkar.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      3 december, 2013 kl. 12:16 e m

      Jag har också vridväxel och använder också vanliga vantar. Min cykel har fotbroms så jag kopplade bort frambromsen som jag aldrig använder.

      Det borde finnas vindskydd att sätta på för oss med vridväxlar. Då håller sig vantarna torra också när regnar kallt.

      Laddar in …
      1. Petter skriver:
        3 december, 2013 kl. 1:14 e m

        Paddelhandskar skulle nog kunna funka för det ändamålet, det är en stor handske med hål igenom som man knäpper fast i paddeln och sedan sticker in handen i, detsamma skulle ju gå att göra på ett sådant styre bara att man får ett hål utåt som man kanske får ta och dra igen också. Fördelen med handskar av den modellen är att de kan göras rejält vatten och vindtäta (neopren typ) men eftersom de är öppna bakåt så kan man fortfarande andas. Motorcykelbud har jag sett köra på något liknande under vintern.

        Kört för mig som kör bock så närmre än så här kommer jag själv inte undersöka det.. Kör förövrigt tunnare handskar i tumvantar och har inga problem med bromsar, eller styrändsreglage (förutom att lovikavantarna jag ibland har ytterst har en tendens att fastna med någon maska typ i bromshandtagen..)

        Laddar in …
      2. Dimo Fedortchenko skriver:
        3 december, 2013 kl. 2:23 e m

        Vind/Regnskydd inbyggt i styret är poppis i Japan. 🙂

        http://jnyyz.files.wordpress.com/2013/03/novara1.jpg

        http://4.bp.blogspot.com/-RkoqtZzBDJI/T9v8ypY8cZI/AAAAAAAAAUQ/Nz6yi7HX5gM/s1600/IMG_1067.JPG

        Laddar in …
        1. Richard skriver:
          3 december, 2013 kl. 4:03 e m

          Det kände jag inte till! Jag hade visserligen tänkt mig dem mera i plast som man knäpper fast ungefär som stänkskärmar på en MTB eftersom trafiken bitvis i Stockholms innerstad kan vara så hetsig att jag snabbt måste signalera med handen, peka, hytta med näven eller dunka i sidan på bilar som inte ser mig och gör filbyte / svänger utan att se dig om ordentligt.

          Men i lugna men kalla cykelvägar är ju den sista varianten intressant. Det här måste jag googla på!

          Tack för bilderna 🙂

          Laddar in …
          1. Dimo Fedortchenko skriver:
            3 december, 2013 kl. 4:08 e m

            Hej!

            Det finns även i plast, precis som du beskriver, men jag hittade inga bilder. Cykeltypen som de brukar sitta på kallas ”mamachari” (kort för mamas chariot), jag gjorde bara en snabb googling, men det finns säkert mer där ute i ämnet.

            //D

            Laddar in …
      3. Linda Kummel skriver:
        4 december, 2013 kl. 10:32 f m

        Det finns holländska och kanadensiska varianter på det där också, Bike moffs tror jag att det kallas. De ser ut som en slags strutar man fäster på styret och stoppar ner händerna i. Jag kör dock med mina vanliga skinnhandskar med yllefoder hela vintern och det funkar alldeles utmärkt ner till -10 i alla fall.

        http://www.fietsspul.nl/winter/1092-basil-hand-warmers-bike-moffs-.html

        http://velolifestyle.com/winter-essentials/di-ann-design-bar-mitts

        Laddar in …
        1. Richard skriver:
          4 december, 2013 kl. 1:30 e m

          Tack Linda! Den holländska varianter passar bäst min gamla cykel. Ska beställa den svarta 🙂

          Laddar in …
  6. jwolfers skriver:
    3 december, 2013 kl. 9:30 f m

    RT @Cyklistbloggen: Bra handskar för vintercykling
    http://t.co/QKe4GLUDVy #cykla #vinter #utrustning

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d