Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg

Publicerad den 4 november, 201320 januari, 2022


2012 kom boken ”Trafikslag på undantag” (köp hos Adlibris, Bokus eller låna på biblioteket), en doktorsavhandling av dåvarande KTH-doktoranden Martin Emanuel om cykeltrafiken i Stockholm 1930-1980. Nu skriver han på nytt material om cyklism efter 1980.
De senaste 30 åren är förstås högintressanta eftersom de färgat hur vår cykelmiljö ser ut idag. Emanuel nämner i sin 5-sidiga slutreflektion (PDF) saker som 1980-talets ökade privatbilism, 1990-talets nyväckta cykelintresse och Dennispaket, samt 2000-talets trängselavgifter och Cykelplan.

Flatenbadet 1934. Nu skriver Martin Emanuel om cyklism efter 1980. Foto: Stockholmskällan.
Flatenbadet 1934. Nu skriver Martin Emanuel om cyklism efter 1980. Foto: Svenska Dagbladet/Stockholmskällan.

Martin Emanuel skriver själv att materialet han nu arbetar med kommer att ”… mynna i vetenskapliga produkter och förhoppningsvis även en bok.”.
Han nämner också frågeställningarna som även vi på bloggen ofta reflekterar över:

Men det finns också begränsningar och tvetydigheter i dagens cykelplanering: Vem cykelplaneras det för? Kan man planera fram fler cyklister? Vilken position har cykelplaneringen i mer övergripande stadsbyggnadsvisioner? I vilken mån begränsar det förflutnas prioriteringar alltjämt cyklismens möjligheter? Det har jag behandlat i avhandlingen och annorstädes; här har jag istället valt att ganska rättframt och utan alltför många invändningar redogöra för cykelplaneringens (som sagt, med fokus på cykelbanor) fluktuationer under tre decennier.

Jag hoppas att Martin Emanuel får arbetsro så att vi snart kan läsa hans nya bok!

7 svar på ”Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg”

  1. Martin Emanuel skriver:
    11 november, 2013 kl. 10:19 e m

    Tack Jeroen för dina vänliga ord! Jag är rädd att den där boken ligger en bra bit in i framtiden. Rapporten du citerar skrev jag när jag förde en dialog med möjliga finansiärer för skrivandet av en ”uppföljare” av Trafikslag på undantag som skulle behandla tiden efter 1980, men det är dessvärre inte så aktuellt just nu (jag har fått annat att göra). Ett par artiklar (på engelska) ska jag däremot försöka processa fram under det kommande halvåret. Och så går jag vidare i två rätt olika cykelspår: ett om cyklandets kulturhistoria i Sverige och Nederländerna, ett treårigt forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet, och som projektledare för en förstudie av Pilotplats Cykel här i Stockholm. Om det sistnämnda går det att läsa på http://pilotplatscykel.wordpress.com/. Med vänlig hälsning / Martin

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      12 november, 2013 kl. 8:18 f m

      Hej Martin! Tråkigt att höra att boken dröjer, men dina andra projekt verkar också riktigt spännande. Pilotplats Stockholms projektwebb åker rakt in i RSS-flödet. Vi håller kontakten!

      Laddar in …
  2. JennieVictoria skriver:
    4 november, 2013 kl. 12:44 e m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg http://t.co/xBdcifFRsw @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  3. Frihetlige skriver:
    4 november, 2013 kl. 8:40 f m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg http://t.co/xBdcifFRsw @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  4. cykelbloggar skriver:
    4 november, 2013 kl. 8:21 f m

    Cyklistbloggen: Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg http://t.co/xBdcifFRsw @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  5. cyklaarkul skriver:
    4 november, 2013 kl. 8:15 f m

    RT @Cyklistbloggen: Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg. http://t.co/RFYZUoxqvL #cykla #08pol

    Laddar in …
  6. jwolfers skriver:
    4 november, 2013 kl. 7:40 f m

    RT @Cyklistbloggen: Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg. http://t.co/RFYZUoxqvL #cykla #08pol

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d