Hittepålinjer var hittepå

| 31 kommentarer

Det var ju nästan precis det vi sa. Från Nerikes Allehanda:

De nya huvudcykelstråken används av tusentals örebroare varje dag. Problemet? Den orangea linjeringen finns inte i vägmärkesförordningen – något som kan tvinga kommunen att måla om cykelbanorna.

– Den saknar juridisk betydelse och det är risk att man invaggar cyklisterna i falsk säkerhet. Cyklisterna har väjningsplikt när de ska korsa en väg eller gata. De kan måla hur mycket de vill, men den huvudregeln gäller fortfarande, säger Bernt Larsson, chef vid Örebropolisens trafikenhet.

Men som vanligt är det ju bara en låtsasväg så då behövs bara låtsasmärkning.

Oxhagenleden Örebro

Foto: Fredrik Roos /Twitter

Läs mer: ”Det råder skyltanarki

EDIT: Ett förtydligande – poängen var inte att belysa eventuell väjningspliktsproblematik utan att peka på att kommuner är, eller kanske inte är, fria att hitta på vilka lösningar som helst när de gör infrastruktur för cyklister. Samma sak sker inte i biltrafiken.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

31 Comments on "Hittepålinjer var hittepå"

avatar
  Subscribe  
Notify of
EvaLiza
Guest
Member

@AnnaWindal @violanders @Cyklistbloggen
här kan man oxå läsa: http://t.co/ENaZEiZ5LM sid 29

AnnaWindal
Guest
Member

@violanders @EvaLiza @Cyklistbloggen Det handlar varken om linjerna eller dess färg. Läs här om gällande regler http://t.co/RykCtQD2v6

Dmitri F.
Guest
Member

Varför inte måla hajtänder inför cykelöverfarten så löser man fråga om väjningsplikt utan att behöva måla om något… Sätt upp en skylt och måla i marken – bums, klart!

jwolfers
Guest
Member

RT @Cyklistbloggen: Hittepålinjer var hittepå: . http://t.co/BpLvwYJG0O #cykla

violanders
Guest
Member

@Cyklistbloggen Separationslinje mellan gång- och cykelbanor ÄR hittepå. De saknar lagstöd oavsett färg. #cykla

Anders Norén
Guest
Member

Polisen blandar ihop frågan om väjningsplikt i korsningarna (TrF 3 kap 58-59 §) med frågan om separation mellan trafikslagen. Separeringslinje mellan gångbana och cykelbana är inte reglerad i lag, inte heller andra former av separation (materialskillnad, höjdskillnad). Det juridiska stödet för separation mellan fordonstrafik och gångtrafik är också osäkert.

Kalle
Guest
Member

Linjerna är bara vägledande, det är utformningen den GENOMGEÅNDE gc-banan som visar att bilarna var VÄJNINGPLIKT

Johannes Westlund
Guest
Member

Som vanligt kan polisen inte skillnaden på cykelöverfart och genomgående cykelbana. Tröttsamt att trafikpolisen inte kan trafiklagarna… Amatörer.

Kalle
Guest
Member

Linjerna är bara vägledannde, det är utformningen den GENOMGEÅNDE som visar att bilarna var VÄJNINGPLIKT.