Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Film: Så blev Amsterdam en cykelstad

Publicerad den 3 november, 201317 januari, 2022

Många får något drömskt i blicken när man pratar om cykling i Holland. Men det har inte alltid varit så. Streetfilms har gjort en kort film om cykling i Amsterdam som tar upp historien bakom cykelstaden Amsterdam och cykellandet Holland.
Många får något drömskt i blicken när man pratar om cykling i Holland. Men det har inte alltid varit så.
Streetfilms har gjort en tiominuters film om cykling i Amsterdam, dels ur ett historiskt perspektiv, men också nutid. Mycket sevärd!

12 svar på ”Film: Så blev Amsterdam en cykelstad”

  1. Fredrik skriver:
    4 november, 2013 kl. 11:43 f m

    Fascinerande vilket flyt det är trots att det är korsande trafik. Och trevligt att det är juste samspel utan trafikljus, trafikljus stör ju rytmen i cyklingen. Det märks att de har valt väg mot cyklar och bort från bilar.

    Laddar in …
  2. Hans skriver:
    3 november, 2013 kl. 5:39 e m

    Någonting som filmen visar, och som kan inte betonas tillräckligt, är att Amsterdam upptil för några årtionden sedan dominerades av biltrafik på samma sätt som t.ex. Stockholm i nuläget, och först blev en bra cykelstad efter ett drastiskt omslag i hela trafiktänkandet en rad målmedvetna åtgärder. Med andra ord, Amsterdam är inte per automatik en cykelstad och Stockholm behöver inte per automatik vara en bilstad.
    Jag tycker det är härligt att se femåringen med sin pappa i trafiken på slutet av filmen. Många svenskar skulle få moralpanik vid blotta åsynen: [1] cykla två i bredd, [2] med en femåring i en storstad, och till råga på allt [3] utan cykelhjälm!

    Laddar in …
  3. johdebeer skriver:
    3 november, 2013 kl. 4:20 e m

    RT @Cyklistbloggen: Film: Så blev Amsterdam en cykelstad.
    http://t.co/2RcsFDAKHn #cykla

    Laddar in …
  4. arneespedal skriver:
    3 november, 2013 kl. 3:25 e m

    RT @filiprygg: Kult “@Cyklistbloggen: Film: Så blev Amsterdam en cykelstad.
    http://t.co/brFtcfVLJf #cykla”

    Laddar in …
  5. Cykelboxen skriver:
    3 november, 2013 kl. 2:49 e m

    RT @Cyklistbloggen: Film: Så blev Amsterdam en cykelstad.
    http://t.co/2RcsFDAKHn #cykla

    Laddar in …
  6. perkejonsson skriver:
    3 november, 2013 kl. 1:05 e m

    RT @Cyklistbloggen: Film: Så blev Amsterdam en cykelstad.
    http://t.co/2RcsFDAKHn #cykla

    Laddar in …
  7. hanstornblom skriver:
    3 november, 2013 kl. 10:25 f m

    @Cyklistbloggen väldigt bra film. Ömsesidig respekt och humanitet nämns som en viktiga faktorer. Inget vallgravskrig där inte. #cykla

    Laddar in …
  8. Chr_Lilleng skriver:
    3 november, 2013 kl. 10:23 f m

    RT @Cyklistbloggen: Film: Så blev Amsterdam en cykelstad.
    http://t.co/2RcsFDAKHn #cykla

    Laddar in …
  9. filiprygg skriver:
    3 november, 2013 kl. 10:03 f m

    Kult “@Cyklistbloggen: Film: Så blev Amsterdam en cykelstad.
    http://t.co/brFtcfVLJf #cykla”

    Laddar in …
  10. olavtorvund skriver:
    3 november, 2013 kl. 9:35 f m

    RT @Cyklistbloggen: Film: Så blev Amsterdam en cykelstad.
    http://t.co/2RcsFDAKHn #cykla

    Laddar in …
  11. jwolfers skriver:
    3 november, 2013 kl. 9:32 f m

    RT @Cyklistbloggen: Film: Så blev Amsterdam en cykelstad.
    http://t.co/2RcsFDAKHn #cykla

    Laddar in …
  12. cykelbloggar skriver:
    3 november, 2013 kl. 9:03 f m

    Cyklistbloggen: Film: Så blev Amsterdam en cykelstad http://t.co/gg3zyGmbrA @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d