Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte!

Publicerad den 17 oktober, 201317 januari, 2022

Expressen skriver rätt rörigt idag om cykling under rubriken ”Dyrare och snabbare cyklar fara på vägarna”. Intressant. Stämmer det? Så här skriver Expressen själva: 

Samtidigt går det inte att styrka att cykelolyckorna ökat i takt med racercyklarna

Huh? Hur tänkte ni nu Expressen?
Vad är förresten en ”dyr” cykel? En bil kan kosta en kvarts miljon utan att någon kallar den dyr, är en cykel som kostar mindre än en tiondel av det dyr? Och vad har det med saken att göra? Är man mer vårdslös med en dyr cykel?

Guldcykel 500px
Dyrgrip i guld?

I ingressen står det också:

– Kör man på ett litet barn eller en gammal människa så kan det få förödande konsekvenser om man kommer i 30 blås med en cykel

Kanske läge med ett förtydligande där: Det handlar alltså om gågatan på Götgatan. Där är det farligt att köra i 30. Inte i stan, eller ”på vägarna” eller som cyklist i allmänhet. Det är förresten sällan man hör någon säga ”30-blås” om bilars fart. Smaka på det: ”Bilen kom i 30-blås!”
Tvärtom är det en fart så låg att den anses lämplig i trafikmiljöer där barn rör sig, vid skolor till exempel.
Jag undrar hur många generaliserande artiklar om cyklisters fördärvliga liv och leverne den där hastighetskontrollen på Götgatan i somras kommer generera. Och varför hastighetskontroller av bilister inte leder till samma flod av indignerade rubriker.

15 svar på ”Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte!”

  1. Thomas Egrelius skriver:
    18 oktober, 2013 kl. 9:28 f m

    Endast 20% av cykelolyckorna har någon annan än cyklisten själv inblandad. Kanske är cyklister inte så farliga för andra trots allt?

    Laddar in …
  2. Jon Jogensjö skriver:
    18 oktober, 2013 kl. 12:33 f m

    Påminner om krönika 2011 i Aftonbladet, där Fredrik Virtanen vill förbjuda snabba cyklar. Han trodde också att olika fordonstyper tvingar förare att köra vårdslöst respektive säkert. Han trodde då på en lag mot cyklar med fler än 3 växlar.
    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fredrikvirtanen/article13711101.ab

    Laddar in …
  3. Erik Johansson skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 10:40 e m

    Kul att artikeln slutar med: ”[man cyklar omkull] Något som förebyggs med god väghållning och sunt cykelförnuft, enligt Jan Ifver.”
    Jag körde sönder min bakväxel idag, jag missade i mörker och regn att cykelbanan minskade 1 meter i bredd. Jag blir bara sur. 🙁 Tror vi är långt i från ”god väghållning”.

    Laddar in …
  4. Swede_Box skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 8:22 e m

    “@Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/GQUgeRCsYC #cykla” Ta ditt ansvar @MagnusAlselind

    Laddar in …
  5. LeifBackman skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 4:59 e m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/M2QaqczQv4 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  6. calmsund skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 4:34 e m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/M2QaqczQv4 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  7. ekstromenator skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 4:12 e m

    RT @Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/UIvv5929jT #cykla

    Laddar in …
  8. felix reychman skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 3:38 e m

    Det kanske vore läge att, explicit, på ett sakligt sätt, fråga polisen hur DE förhåller sig till det här.
    Visa dem, att den här typen av aktioner och pressmeddelanden och slarviga generaliseringar från dem från förödande konsekvenser, konsekvenser som inte innebär att en sur gubbe på landet hötter lite med käppen åt den förbisusande slyngeln i bil, utan att cykliser prejas ännu mer av bussar och lastbilar.

    Laddar in …
  9. Newinter skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 3:33 e m

    En sak som slår mig är hur man jämför olycksstatistiken för cyklister och bilister. Det nämns sist i artikeln att ca. 80% av alla cykelolyckor är singelolyckor, räknar man då in de som inträffat i rekreationssyfte utanför trafiken, t.ex. mountainbike-olyckor? Det är jag nästan 100% säker på att de gör. En sådan olycka kan jag tycka är en väsentligt skillnad mot en trafikolycka på cykel…

    Laddar in …
  10. Elna Dahlstrand skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 3:12 e m

    Väl rutet!

    Laddar in …
  11. Cykelpendlaren skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 3:02 e m

    Man blir så trött, trött på dessa tabloiders försök att sälja lösnummer. Det tar varje chans. Frågan är hur de tänkt sig lösningen? Förbjuda dyra cyklar? Hur dyra i så fall? Ska detta indexregleras? Eller försöker de skapa en opinion mot alla som ens tänker tanken att lägga lite pengar på något som underlättar transporten till och från jobb och som betalar mer än ett par tusenlappar? Eller….hej, alla konspirationsteoretikers, ge en förklaring, tack på förhand! Alltså, ibland börjar man undra vad det är för människor som jobbar på de där redaktionerna……inte de mest intelligenta i alla fall…eller har de provision på lösnummerförsäljningen?

    Laddar in …
  12. jwolfers skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 2:59 e m

    RT @Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/UIvv5929jT #cykla

    Laddar in …
  13. cykelbloggar skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 2:54 e m

    Cyklistbloggen: Racercyklarna orsakar fler olyckor! Eller inte! http://t.co/M2QaqczQv4 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  14. AndrewLjungsbro skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 2:52 e m

    @Cyklistbloggen Kass artikel utan klarhet på något vis @Expressen.

    Laddar in …
  15. G_Smurfen skriver:
    17 oktober, 2013 kl. 2:44 e m

    @Cyklistbloggen Hål-i-huvudet-slutsats. Då är min skogscykel med 20cm bromsskivor och 18 växlar farligare än grannens sönderrostade Monark?

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d