Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Om Essingeleden var en cykelväg

Publicerad den 6 oktober, 201322 december, 2021

I förrgår kväll målades tydligen Essingeledens körfält om. Det blev fel någonstans:

Det såg ut som det var ett körfält fast det var två, något som lett till tvära inbromsningar, omfattande köer och stor irritation idag.

Oj, irritation alltså, tvära inbromsningar. En lastbilschaufför utryckte sig så här:

Det är ju kaos. Det går ihop tre filer till en, eller det ser ut som om det går ihop till en, men så är det inte men det upptäcker man för sent och skapar inbromsningar och det blir köer hela vägen, säger lastbilschaufför Bosse Nilsson.
– Om jag skötte mitt jobb på det viset skulle jag få sparken.

Om Essingeleden hade varit en cykelväg (Kanske en ”Strada” even!) hade ingen höjt på ögonbrynen alls. Vi är vana vid att cykelvägar försvinner helt, att ett par fält blir ett är vardag. Då hade svaret varit ”Cykla inte så fort och visa hänsyn så löser det sig”. Men så kan vi ju inte ha det på Essingeleden.
Felet fixades såklart med en gång.
Jag undrar lite hur Essingeledentrafikanterna hade känt inför den här lösningen:

BUNKnFNCYAAbKXk
Foto: Jens Johansson/Twitter

På Essingeleden blev två körfält plötsligt ett, vilket alltså ledde till ” tvära inbromsningar, omfattande köer och stor irritation”. Den här kvinnan leds ut i mötande körriktning på bilvägen. En fråga man kan ställa sig är vad det skapar? Trygghet? Lugn? Jämn fart? Samspel mellan trafikanter? Förståelse?

Eller tvärtom?

31 svar på ”Om Essingeleden var en cykelväg”

  1. Jonas skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 10:10 f m

    Eller varför inte lägga in lite trappor 😉
    http://youtu.be/EEIwm_2sqkQ

    Laddar in …
  2. M_F_Strom skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 12:52 f m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/PqAcI44CXK #cykla

    Laddar in …
  3. tiinasarlin skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 10:15 e m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/PqAcI44CXK #cykla

    Laddar in …
  4. Greijus skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 10:02 e m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/PqAcI44CXK #cykla

    Laddar in …
  5. Jonatan skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 8:55 e m

    Frågan är hur dåliga vägar man kan bygga och hur fel man kan skylta utan att begå lagbrott? Med alla lagar och regler som reglerar detta område borde väl någon väghållare ha kunnat bötfällas för något av alla dessa exempel som visats här på bloggen.

    Laddar in …
  6. Anders Andersson skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 5:17 e m

    Så här kan det också se ut. Valladolid, den här gången – alldeles nyanlagd cykelbana…

    Laddar in …
  7. HaakanSan skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 2:22 e m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/PqAcI44CXK #cykla

    Laddar in …
  8. JonasThrnqvist skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 2:20 e m

    @Cyklistbloggen Mycke bra tänkt och skrivet! Det är så det ska uttryckas. Lägg sen till ett stopp-väjning/118 m så =regionalt cykelstråk.

    Laddar in …
  9. JonasThrnqvist skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 2:14 e m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/PqAcI44CXK #cykla

    Laddar in …
  10. pokarlsson1 skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 2:04 e m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/PqAcI44CXK #cykla

    Laddar in …
  11. GustavSvaerd skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 1:44 e m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/PqAcI44CXK #cykla

    Laddar in …
  12. KGuw skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 1:38 e m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/PqAcI44CXK #cykla

    Laddar in …
  13. Cyklistbloggen skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 1:33 e m

    Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/PqAcI44CXK #cykla

    Laddar in …
  14. Kenneth Medin skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 1:03 e m

    Så här kan det också se ut: http://youtu.be/_wUgsYh6Zss Som van bilförare utgår jag naturligtvis från att min fil fortsätter om inte annat anges!
    Sett från ovan http://goo.gl/maps/80y7i kan man ana att man ska tråckla sig över till andra sidan, upp på gångbanan och sen över via en trång passage. För att inse detta krävs dock extrem lokalkännedom så det fick bli den hårda vägen…

    Laddar in …
    1. Even skriver:
      8 oktober, 2013 kl. 2:05 f m

      1. Dålig dragning och/eller skyltning. Kunde helt klarts gjorts bättre för att tillåta säker cykeltrafik åt bägge håll. Jag hade gått över på andra sidan vid övergångsstället eller tidigare.
      2. Klart han borde haft lägre fart med tydlig väjningsplikt. Fast antagligen signalerar eller uppfattas den som väjning för andra bilar i kommande korsande väg – inte cyklister som rullar på gång/cykelbanan eller vad det nu ska föreställa. Skylten är trots allt placerad efter gång/cykelöverfarten! M.a.o hade du som cyklist fortfarande väjningsplikten, även om han ska vara försiktig och släppa över dig om du är på väg eller precis ska över. Men det är inte så lätt att hinna stanna i vissa situationer. Speciellt inte som här med dålig sikt och där cyklister kan komma med hög fart och dyka upp plötsligt – vilket antagligen är anledningen till cyklistens väjningsplikt.
      3. Du är en tölp! https://www.cyklistbloggen.se/2013/10/dagens-pendlartips-tagga-ner/

      Laddar in …
  15. souljens skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 12:23 e m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/QzkS1yVqpR #cykla

    Laddar in …
  16. Robert Andersson skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 11:42 f m

    Sådana är vanliga. Först så finns det ingen skyltning, eftersom de anses vara ”tydligt” av påbjuden cykelbana slutar. Då ska man på cykel samt moped korsa vägen när det är fritt.
    http://goo.gl/maps/6vUSd
    Här kan det ta ett tag, om man ska över till rätt körbana, när cykelbanan slutar.
    Eller denna:
    http://goo.gl/maps/YJskc
    Visserligen bred vägren. Men hur ska man göra här nere, när man ska till cykelbanan, som börjar på andra sidan vid tappen?
    1. Försöka ta sig över till vänsterfil? (Absolut inte räkna med att någon håller 50 km/h enligt skylten).
    2. Fortsätta på vägrenen och göra stora svängen? (Är det tillåtet trots att det lyser rött i vänsterfilen?). Självklart enbart när det är fritt, det finns ju i alla fall plats för att stå en cykel och vänta mitt i korsningen tills det blir fritt.
    3. Svänga höger innan korsningen och korsa korsningen ifrån sidan? (Först vänta på annat fordon som aktiverar grönt. Även bussarna har problem med det, så cykel kan man glömma.)
    4. Stanna och leda cykeln över övergångställen?
    5. Cykla över övergångstället, eller bredvid.
    För mig så har det mest blivit: Glestrafik 1. Eftersom den signalen känner av cyklar. Vid rusningstrafiken så har det blivit 3.
    Vilka korsningar behöver man välja spontant mellan fem olycka sätt att ta sig fram, till ett mål?

    Laddar in …
  17. GeviMariaClemes skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 10:51 f m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/QzkS1yVqpR #cykla

    Laddar in …
  18. lottap4 skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 10:25 f m

    RT @Envirobert: Bilden säger allt!
    “@Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/q4PhA5ZFG6 #cykla”

    Laddar in …
  19. cykelbloggar skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 9:28 f m

    Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/wH3ZEQwjux @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  20. CLW_Everett skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 8:59 f m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/QzkS1yVqpR #cykla

    Laddar in …
  21. CLW_Everett skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 8:59 f m

    @Cyklistbloggen Det var planerat med cykelbanor på Essingeleden från början. När de tänkte lite mer cykel än vad de gör nu. #cykla

    Laddar in …
  22. P Envall skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 8:52 f m

    Var är detta? Vilken gata? Är verkligheten så som det ser ut på bilden så är det sjukt. Många barn cyklar före sina föräldrar på cykelbanor. Det är det fina med cykelbanor. De tillåter lite större frihet så att barn själva kan förstå mer om trafikregler och interagera med andra trafikanter. Allt medan föräldrarna kan ha ett vakande öga innan barnet får friheten att röra sig på egen hand i samhället. Då kan det inte se ut så här.
    Behöver åtgärdas på studs. Timmar. Inte dagar.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      6 oktober, 2013 kl. 9:57 f m

      Gamla Tyresövägen i Stockholm: https://www.google.se/maps?q=Gamla+Tyres%C3%B6v%C3%A4gen,+Stockhom&hl=sv&ie=UTF8&ll=59.264652,18.12212&spn=0.019674,0.066047&sll=59.496006,18.294675&sspn=5.004922,16.907959&hnear=Gamla+Tyres%C3%B6v%C3%A4gen,+121+34+Enskededalen,+Stockholms+l%C3%A4n&t=h&z=15&layer=c&cbll=59.264738,18.122018&panoid=5SaZODeP2t_7YQRFDKWuaA&cbp=12,137.8,,0,14.72

      Laddar in …
    2. AndreasD skriver:
      7 oktober, 2013 kl. 4:21 e m

      P! Timmar – Not. Dagar – Not. Veckor – Not. Månader – Not. År – eventuellt.
      Du kan nog glömma att det blir fixat inom en snar framtid.

      Laddar in …
  23. jwolfers skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 8:38 f m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/QzkS1yVqpR #cykla

    Laddar in …
  24. Envirobert skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 8:35 f m

    Bilden säger allt!
    “@Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/q4PhA5ZFG6 #cykla”

    Laddar in …
  25. camringstrom skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 8:27 f m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/QzkS1yVqpR #cykla

    Laddar in …
  26. OlleEvenas skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 8:24 f m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/QzkS1yVqpR #cykla

    Laddar in …
  27. GabGjerswold skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 8:24 f m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/QzkS1yVqpR #cykla

    Laddar in …
  28. ErikSandblom skriver:
    6 oktober, 2013 kl. 8:23 f m

    RT @Cyklistbloggen: Om Essingeleden var en cykelväg http://t.co/QzkS1yVqpR #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d