Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Dagens pendlartips: Tagga ner

Publicerad den 7 oktober, 201323 januari, 2022


Det är just nu gott om människor som väljer att ta cykeln till jobbet, riktigt roligt. Stämningen upplever jag oftast som god, men i morgonstressen brister det, liksom i trafiken i övrigt, ibland.
Jag blev uppriktigt nedstämd över en konversation på Twitter imorse. Dels att en cyklist skadats på det urusla cykelstråket innaför Stadsgårdskajen (där två personer mist livet under 2000-talet), utanför Fotografiska Muséet, men också att ambulanspersonalen nästan likställer arbetet på cykelbanor med att arbeta på motorväg.

Ambulans på Sveavägen, Stockholm. Foto: David Hall/Flickr.
Ambulans på Sveavägen, Stockholm. Foto: David Hall/Flickr. CC BY 2.0

Att inte sakta ned när det är utryckningspersonal på eller i närheten av vägen är, oavsett vilket fordon du sitter i eller på, förbannat nonchalant, egoistiskt och hänynslöst, som Christian skrev tidigare i veckan.
Det förstämnda, med den urusla cykelvägen, är något vi försöker påverka i alla kanaler, men vi har bland annat ett gäng politiker som bromsar. Den andra grejen kan vi göra något åt på en gång.
https://twitter.com/cykelliberalen/status/387096755269275648

@cykelliberalen tack! Det är ofta otäckt att arbeta på cykelväg, nästan i likhet med motorväg. #säkerpåjobbet #ambulans

— Janne Kautto (@ambssk) October 7, 2013


Så du som hojar, ta ett andetag till, släpp in lite luft mellan dig och cykelkollegan framför, lyft blicken och slå av på tempot när det blir lite extra rörigt och särskilt när någon, särskilt utryckningspersonal, står på eller i anslutning till cykelbanan. I slutändan sumpar du några sekunder på din restid, småpotatis.
Jag vet, tro mig, att det ofta känns surt, att vi cyklister kommer i sista hand med ett hinder var 118:e meter i snitt i våra färdvägar. Jag blir också uppgiven, irriterad och arg. Men medmänsklighet och värdighet måste vi upprätthålla.
Du behöver inte le och vinka, men ibland måste man bara tagga ner.

16 svar på ”Dagens pendlartips: Tagga ner”

  1. Tomas Granditsky skriver:
    8 oktober, 2013 kl. 1:55 e m

    Lite kass liknelsen med motorväg annars håller jag med fullt ut.

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      9 oktober, 2013 kl. 6:21 e m

      Jag kallar allt som inte känns anpassat för gående eller cyklister för motorväg. Jag försöker att sluta med det, men jag vet inte vad jag annars ska kalla det. Det är samma tänk här, jag menar du har ju inga marginaler om du kör mer än 18 km/h i Stockholm.

      Laddar in …
  2. Prokke skriver:
    8 oktober, 2013 kl. 7:33 f m

    RT @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EMWuJKM2b6 #cykla #säkerhet

    Laddar in …
  3. arkley16 skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 9:20 e m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner http://t.co/ghUs5HuG6u @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  4. Greijus skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 8:23 e m

    RT @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EMWuJKM2b6 #cykla #säkerhet

    Laddar in …
  5. souljens skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 6:38 e m

    @Cyklistbloggen Den tid som tjänats in på att hets-cykla förloras nästan alltid vid nästa rödljus ändå. Så lika bra att cykla lugnt i stan.

    Laddar in …
  6. souljens skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 6:15 e m

    @Cyklistbloggen Det är bättre att komma fram lite sent än inte alls.

    Laddar in …
  7. serlu skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 5:07 e m

    RT @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EMWuJKM2b6 #cykla #säkerhet

    Laddar in …
  8. ambssk skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 5:01 e m

    RT @jwolfers: RT: @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EFBmm9UUKw #cykla #säkerhet Ping: @ambssk (Fotocred @moonhous…

    Laddar in …
  9. CLcrille skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 4:39 e m

    RT @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EMWuJKM2b6 #cykla #säkerhet

    Laddar in …
  10. JennieVictoria skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 4:35 e m

    RT @jwolfers: RT: @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EFBmm9UUKw #cykla #säkerhet Ping: @ambssk (Fotocred @moonhous…

    Laddar in …
  11. cykelbloggar skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 4:12 e m

    Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner http://t.co/ghUs5HuG6u @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  12. Jon Jogensjö skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 4:01 e m

    Bra fokus att föraren alltid måste anpassa körningen, oavsett om infrastrukturen bara tillåter begränsat trafikflöde. När jag frågade personal som arbetade med märkning längs cykelhuvudled västerort sa de samma sak. Ca 50% av trafikanter på cykel har otillräckliga säkerhetsmarginaler. Tyvärr saknas detta perspektiv helt i den stora utredningen om cykelsäkerhet som trafikverket startar nu. Och inte ens Cykelfrämjandet driver något liknande arbete. Läs mer här: http://cykelpendlahasselby.blogspot.se/2013/09/dialog-med-trv-om-cykelsakerhet.html

    Laddar in …
    1. taliz skriver:
      8 oktober, 2013 kl. 3:31 e m

      Tyvärr är det ju så att med nuvarande infrastruktur så finns det ofta inga marginaler. Dvs man kan knappt cykla i gångfart utan att det blir riskabelt på många ställen. Och skall man behöva cykla så sakta så är cykeln tyvärr inget alternativ, därav cyklar många med allt för dålig marginal.
      I min mening är det bättre att folk cyklar även om det är farligt, än att inte göra det alls. Annars kommer det aldrig hända något med infrastrukturen.

      Laddar in …
  13. erikssou skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 3:59 e m

    RT @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EMWuJKM2b6 #cykla #säkerhet

    Laddar in …
  14. jwolfers skriver:
    7 oktober, 2013 kl. 3:52 e m

    RT: @Cyklistbloggen: Dagens pendlartips: Tagga ner: http://t.co/EFBmm9UUKw #cykla #säkerhet Ping: @ambssk (Fotocred @moonhouse )

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d