Nu är muren borta

| 32 kommentarer

Kommunen har varit på plats och den här gången var det inte bara klottret som försvann:

Foto: Mats Dimander / Twitter

Foto: Mats Dimander / Twitter

 

Japp, muren rivs. Men det var alltså inte de ansvariga Polisen/Svevia som tog bort dem utan det var Trafikkontoret. Äntligen:

 

Jag förmodar att det hade att göra med att SvD läst Cyklistbloggen (och länkade till vårt Twitterkonto, det tackar vi för!) och att Stockholms argaste cyklist pratade i Radio Stockholm.

– Vi tar vårt ansvar och våra enteprenörer är redan på väg ut för att ta bort dem, säger Mats Freij som är chef på Trafikkontoret.

Så kanske vi slipper det här nästa gång det kommer storfrämmande till huvudstaden.

Tack alla som hjälpte till på Twitter och Facebook. Vi firar liksom när den andra Berlinmuren föll med ett musiknummer:

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

32 Comments on "Nu är muren borta"

Notify of
avatar
trackback

[…] blev kvar någon vecka, som ett monument över hur ansvarsfördelningen fungerar i stan, tills dess att Trafikkontoret […]

trackback

[…] 12/9-13. Efter uppmärksamhet i bland annat SR P4 Stockholm ryckte Trafikkontoret ut och rev “Berlinmuren” igår eftermiddag, dryga veckan efter att Obama åkt och biltrafiken fått full […]

Robert Andersson
Guest

Bra, att Trafikkontoret är och rensar. För det är ju ändå Stockholms stad som är väghållarna.
Även om en statlig myndighet har lagt dit hindren (eller statligt aktiebolag i detta fall).

AndreasD
Guest

Gott jobbat – ALLA instanser som bloggat och tweetat om detta. Nu är det dags att vi gör gemensam sak för vintern och påverkar våra politiker att agera mot TK att faktiskt se till att entreprenörerna sätter ner plogbladet i asfalten. Då slipper vi packad snö, som blir till is som blir till vurpor. Toleransen för fel i plogning av gång och cykelbanor måste vara mindre än för bilvägar. Vi har två smala hjul och ingen yta i vår hjulbas – jämfört med fyra hjul och en extremt stor yta. Kan vi hjälpas åt? Jag har varit på både Ulla och Per men får ingen respons.

Dmitri F.
Guest

Ja, det är snart dags att höja rösterna och se till att saker blir bättre denna gång vad gäller plogning. Hur går man tillväga? Media? Twitter? Skrivelser till KF? E-post till Tk?

Christian Gillinger
Guest

Ett av problemen med att få mediauppmärksamhet på just det är att de flesta journlaister, även de som cyklar, tycker det är helt orimligt att det skulle gå att cykla på vintern.

Cykelfrämjandet etc skulle behöva göra kampanjer liknande filmen från finska Uleborg

http://youtu.be/bE6tvufOTqo
http://youtu.be/aE-6gUoPGPM

AndreasD
Guest

Dmitri, om alla tweetar henne och kanske också Per och använder taggen #sättnerplogbladet så kanske vi kan få lite effekt. Jag tror att det är massivt påtryckande som gäller (jag har även mailat TK men där får man ju aldrig svar). Att de inte sätter ner bladet är endast på grund av att entreprenörerna minskar sina kostnader på så sätt utan att deras intäkter minskar eftersom ingen håller efter dem på detta. Det är otillständigt och skapar så mycket problem inte bara på vintern utan på våren också när det smälter och blir sjöar som sen fryser igen på natten och blir till isbana. Det är ett skämt att skattepengarna går till så undermålig skötsel och underhåll. “I have a dream! Imagine biking in the winter without fear and be able to actually get where you want…”

Detta skulle inte kosta staden ngnting eftersom vi redan betalar för det och inga nya GC-banor behöver projekteras – vi får bara det vi redan skall ha.

Ms_Xx
Guest

Sant. Har växt upp i mellersta norrland och där är det VÄLDIGT mycket mindre snö på gångvägarna på vintern.
Tror dock även att det är en utbildnings/kompetensfråga. Har sett snöröjare stå och försöka skrapa bort is på trappsteg med snöskrapa med en gummilist på bladet (eh) och en man som stog och släppte ett spett lite löst på en tjock iskaka. Needless to say var all is kvar när jag åkte hem från jobbet nio timmar senare.
Och så alla som slänger ut salt på tjock snö i tron att den ska försvinna (det blir skrovlig iskaka med snöglopp ovanpå i stället).
Bortkastade snöröjningsskattepengar om ni frågar mig…

Linda Kummel
Guest

Man kan ju alltid påminna kommunen om att följa riktlinjerna för vinterväghållning i Cykelplanen: “Skötseln ska ha sådan standard att det går att cykla trafiksäkert hela vintern. Redan vid 2-3 cm snödjup börjar det bli besvärligt för en cyklist att ta sig fram och restiden ökar. Samtliga pendlingsstråk ska vara färdigröjda senast inom 3 timmar efter påbörjad röjning. ”
“Pendlingsstråken ska inspekteras för att säkerställa kvaliteten på snöröjningen. Kontroller kan också göras tillsammans med entreprenören.”

Man kan ju inte riktigt säga att TK följde detta i vintras, men det är bra att påminna om detta redan nu innan snön kommer.

Dmitri F.
Guest

Mailade Tk med frågor om vad deras plan är för att undvika förra vinterns kaos på cykelbanorna… Får se vad svaret blir.

Erik Johansson
Guest

Tror att det bara kan bli bättre denna denna vintern om man startar något slags upprop.

Jag gissar att alla har idéer om var på deras pendlingsväg de långvariga problemen uppstår, dvs. dålig röjning första snödagen till isbana på våren.

cykelbloggar
Guest

Cyklistbloggen: Nu är muren borta http://t.co/A7SDyCUo48 @Cyklistbloggen

MånsD
Guest

Bra jobbat av er. Rejält med media kring denna grej. Med små steg ser ni till att göra Stockholm till en bättre cykelstad. Tack för det.

zeraien
Guest

RT @Cyklistbloggen: Nu är muren borta http://t.co/pfKYCRoahw #cykla

Dmitri F.
Guest

Det verkar tydligt att klagomålen har haft en effekt med tanke på att Trafikkontoret ryckte ut för att få bort grejerna. Synd bara att det behövde ta så lång tid.

Så läxan lärd: klaga tidigt, högljutt och mycket!

🙂

Kristofer
Guest

Ska det inte stå svevia istället för svedavia?

Christian Gillinger
Guest

Yes, fixat nu.

sdfsd
Guest

roligt att jag gjorde felanmälan till både trafikkontoret och via cykelrapporten för fyra dagar sedan men det är först efter att politikerna tittar på det som någon agerar….

Eorlingur
Guest

@Cyklistbloggen gôtt! Vilket hinder skall vi ragea mot härnäst?

souljens
Guest

@Cyklistbloggen Äntligen! Grymt kämpat!

Tor Sandqvist
Guest

Bravo! När nu både Hamilton och Ankersjö uttryckt missnöje med hur saken skötts denna gång, vore det intressant att höra vad de har för idéer om åtgärder som kan vidtas för att förhindra en upprepning.

Magnus H
Guest

Tycker du att polisen skall lyda under de kommunala politkerna? Jag tror det är en dålig idé.

Tor Sandqvist
Guest

Jag tycker inte att polisen ska ha befogenhet att av ren slapphet belamra pendlingsstråk med betongblock på obestämd tid. Det måste rimligen finnas något sätt att motverka den här sortens nonchalans utan att kommunpampar får otillbörligt inflytande över brottsbekämpningen. Och som sagt, jag skulle gärna vilja höra vad de politiker som för närvarande ansvarar för frågor om fysisk framkomlighet har att säga om saken. Ser du något problem med det?

Magnus H
Guest

Nu kan ju inte kommunpolitikerna bestämma över polisens befogenheter heller, så oavsett vad du tycker i saken så är det inte kommunpolitikerna som är rätt träd att skälla på.

Problemet är att det som först lanserades som en politisk fadäs men senare visade sig vara en polisiär fadäs, fortfarande används för att försöka plocka politiska poänger. Och det skymmer de problem som politikerna KAN påverka, som tex utformningen av cykelbanor/fält.

Erik Johansson
Guest

Magnus H: Vi har haft politiker i Stockholm som faktiskt brytt sig om cyklister, och inte bara klottersanerat. Om vi för jämnan har hinder på pendelstråk i Stockholm, ska vi då inte kräva bättring av våra politiker som faktiskt har ansvar för dessa vägar?

Det känns som om Ulla H och motormännen spenderar tid på att uppröra en liten skara cyklister för att få mediaexponering i ämnen som; cyklister kör mot rött, “de måste bry sig om sina med trafikanter”.

Det är en bra idé att också få polisen bry sig om cyklister, men det känns som om det kommer ta väldigt lång tid, och det bästa sättet är väl att gå via politiker.

Magnus H
Guest

Politikerna har INTE ansvar för polisernas avspärrningar. Varför inte ta fasta på saker som de har både ansvar för och möjlighet att påverka?

Jag vet att “politiker” används i vissa sammanhan som synonym till “någon annan än jag”, men det finns faktiskt saker de kommunalt folkvalda inte rår på.

Artur
Guest

Magnus H: Politikerna HAR ansvar för att stadens cykelvägnät är framkomligt. De folkvalka kan rå på en hel del om bara viljan finns. De folkvalda visar i dagsläget inte upp den viljan tyvärr! Ett år kvar till val…

Magnus H
Guest

Polisen har stora möjligheter att spärra av vägar, trottoarer, järnvägar och tom cykelvägar. Utan att kommunen kan ta bort dem hur som helst.

Tor Sandqvist
Guest

OK, jag fattar, bra poäng. Så, på det att fortsatt diskussion må kunna föras på rättvisa premisser, kan någon som begriper sig på de här sakerna bättre än jag hjälpa till att bringa klarhet i följande frågor:

1. Vem bestämmer ytterst vad Trafikkontoret ska göra, och när?

2. Vem kommenderar gubben med skurtrasan?

3. Ger den här tragikomiska historien fog för misstanke att vi styrs av politiker vars första prioritet är att tysta kritik snarare än att åtgärda problem?

Låt mig poängtera att frågorna är uppriktigt menade, inte retoriska.

Christian Gillinger
Guest

De skulle ju kunna ha en uppföljningsplan när sånt här sker. Tex upparbeta bättre informationskanaler med polis för att veta vad det är som händer. Eller inte händer.

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Nu är muren borta http://t.co/pfKYCRoahw #cykla

G_Smurfen
Guest

@Cyklistbloggen nåja, “Stockholms argaste cyklist med talförmågan i behåll” skulle jag säga. Kan själv bli ännu argare. 😉

wpDiscuz