Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Varför tycker egentligen cyklister att de prioriteras dåligt i trafiken?

Publicerad den 15 september, 201327 december, 2021

I dagens SvD konstateras att majoriteten av Stockholms cyklister är missnöjda med hur cykling prioriteras i huvudstaden:

Genom decennierna har Stockholm prioriterat cyklister långt efter bilister i planerna för trafiken, visar en avhandling av Till Koglin vid Lunds tekniska högskola. Han har bland annat intervjuat trafikplanerare i Stockholm och Köpenhamn.
– Något som slog mig var att i Stockholm dröjde det länge innan man nämnde cyklismen när man talade om olika trafikprojekt. Personen som var cykelplanerare upplevde att han alltid kom in sist i projekten.

Samtidigt berättade trafiksäkerhetsföretaget Sweden Rescue på Twitter att svenska folket fått tycka till om ”dolda faror”:

Djur och cyklister är svårast att upptäcka i trafiken. Så här rankar svenska folket de dolda farorna i trafiken. pic.twitter.com/YS9nyjdjd3

— SWEDEN RESCUE (@SwedenRescue) September 15, 2013

Av ”svenska folket” tycker alltså bara 1% att ”andra bilister” är en dold fara. Inte så konstigt att cyklingen prioriteras så lågt – svenskarna kör ju bil, inte cykel. Dags att sätta reflexväst på djuren och göra något åt alla trafikturistande cyklister alltså.
Och så här kan det se ut när en sådan där ”dold fara” dyker upp, precis när man köpt sin nya bil:
http://youtu.be/lkuFaADBX0w
Då gäller det att ha en bra försäkring som täcker plåtskadorna (läs mer om dörrning av cyklister här och kort om konsekvenserna här). Och apropå plåtskador så krävs det att en cyklist får kindbenet intryckt för att trafikplanerarna i Lund ska komma på tanken att det är en dum idé att placera en stolpe mitt i körbanan:

– Vi kan nu konstatera att den är olyckligt placerad, säger Håkan Lockby, gatuchef i Lunds kommun.
Hur tänkte ni när ni lät lyktstolpen vara kvar mitt på cykelvägen, dessutom skymd av busskuren?
– Vi har gjort vårt bästa här och har gjort den bedömningen att det inte var någon fara.
Men den står ju mitt i vägen för cyklisterna?
– Jo, vi har gjort en felbedömning. Men det är ett mänskligt misstag som vi nu ska försöka åtgärda.

De är inte ensamma, det var samma mänskliga misstag som Trafikverket gjorde i somras. Vem skulle ha kunnat tro att lite stolpar kunde vara i vägen?
Och i huvudstaden tycker alltså cyklisterna att de inte prioriteras. Who would have thought?
Följdfrågor man kan ställa till kommunen: Är det bra eller dåligt att låta en cykelbana sluta i mötande biltrafik?

Cykelbanan som slutar i mötande biltrafik på Gamla Tyresövägen #imponerarinte #cykla @Cyklistbloggen pic.twitter.com/CPupyPjqvF

— Jens (@souljens) September 15, 2013


Är det bra eller dåligt att ändra från cykel- till gångbana plötsligt?
http://youtu.be/HBq-fOWCVpE
Jättesvåra frågor, verkligen.

16 svar på ”Varför tycker egentligen cyklister att de prioriteras dåligt i trafiken?”

  1. Ms_Xx skriver:
    18 september, 2013 kl. 12:06 e m

    Svar på rubrikfrågan: för att vi ÄR lågt prioriterade. På så många sätt, som blir tydligt när man möter röda vågen, omöjliga korsningar, trafikljus som inte slår om, vägarbeten som omöjligggör normal framkomst och där omdirigeringen förvirrar/hindrar mer än hjälper… ja ni vet. Det borde ju myndigheterna också göra nu…. annars kan de börja läsa här och Christers blogg på Kadens, till exempel. Eller börja cykla.

    Laddar in …
  2. JakobHammarback skriver:
    17 september, 2013 kl. 9:21 f m

    @peppelorum http://t.co/CrUggbEpyS 🙂 och mer kärlek sedan!

    Laddar in …
  3. JakobHammarback skriver:
    17 september, 2013 kl. 9:00 f m

    RT @Cyklistbloggen: Bloggat: Vad gnäller alla cyklister om egentligen? http://t.co/9QOypMQGv9 #cykla

    Laddar in …
  4. gbgcyklaren skriver:
    17 september, 2013 kl. 8:44 f m

    RT @Cyklistbloggen: Bloggat: Vad gnäller alla cyklister om egentligen? http://t.co/9QOypMQGv9 #cykla

    Laddar in …
  5. Hanna Widmark skriver:
    16 september, 2013 kl. 2:27 e m

    Jag tycker gående är svårast att upptäcka (nu var visst vianor avsändare så antar att bara bilister är tillfrågade) eftersom dom inte har några lampor på sig! Själva har jag alltid sån här på mig i mörker, särskilt om jag ska vara ute och löpträna http://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-för-arm-Asaklitt/31-5068 Lite väl stretchigt band, byter nog det i år, men fungerar annars toppen och syns åt flera håll!

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      16 september, 2013 kl. 3:19 e m

      Så här ser jag ut, utom när jag har mina Monkeylights på: http://www.youtube.com/watch?v=-loaRBaLBHQ

      Laddar in …
  6. Cyklistbloggen skriver:
    16 september, 2013 kl. 9:32 f m

    Bloggat: Vad gnäller alla cyklister om egentligen? http://t.co/9QOypMQGv9 #cykla

    Laddar in …
  7. felix reychman skriver:
    16 september, 2013 kl. 8:11 f m

    Den på kartan markerade sträckan (i farsta i södra Tokholm), är, från ena hållet, både cykel- och gångbana, och från andra hållet bara cykelbana.
    https://maps.google.com/maps?saddr=59.243289,18.08259&daddr=Unknown+road&hl=en&ll=59.242789,18.085052&spn=0.004592,0.010396&sll=59.242696,18.084912&sspn=0.004592,0.010396&geocode=FRn7hwMdHusTAQ%3BFT33hwMdYP4TAQ&t=h&dirflg=b&mra=ltm&z=17&lci=bike
    Gissa om det uppstår konflikter mellan tre-barnvagnar-i-bredd-föräldrarna och cyklisterna!

    Laddar in …
    1. Robert Andersson skriver:
      16 september, 2013 kl. 7:45 e m

      Undrar varför de har det så? Vanligen så gäller ju lika ifrån båda hållen.
      Gående som drar barnvagnar, har dock rätt att välja cykelbana istället gångbanan, om gångbanan inte är utformad för att klara av ”skrymmande gående”.

      Laddar in …
      1. felix reychman skriver:
        16 september, 2013 kl. 8:09 e m

        Det är knappast något medvetet. Det finns en utmärkt trottoar, som dock är smalare, och går längs gatan, istället för 10m bort, också.

        Laddar in …
      2. Micke skriver:
        11 november, 2013 kl. 11:15 e m

        Lika från båda hållen… det beror väl på hur noggranna de var med att sätta upp skyltningen. Själv har jag en cykelbana/trottoar nere i Mjölby som är… inkonsekvent skyltad. Dess skyltning är, såvitt jag kan se, helt beroende på om du kommer norrifrån, söderifrån eller från en tvärgata. Och oskyddad-trafikant-undanskuffningsyta finns bara på ena sidan av vägen, så jag får, när jag cyklar söderut, korsa vägen för att köra i höger körbana under två (ej på varandra följande) kvarter.

        Om jag ska vara noggrann med att följa trafikreglerna, åtminstone.

        Och nej, jag har inte försökt få något officiellt svar från kommunen än.

        Laddar in …
  8. André skriver:
    15 september, 2013 kl. 11:35 e m

    Cykelvägen längs med gamla Tyresövägen är väldigt bred och rak men tyvärr så kan man inte använda den eftersom den är så dåligt planerad. Det finns höga trottoarkanter så man kan inte svänga upp på den. När man väl är uppe så är den målad lite hur som helst. När man sedan kommer till korsningen med sockenvägen så har cyklarna grönt ljus en tredjedel så ofta som bilarna eftersom man bara har grönt när det är rött för svänga höger filen. Det är en ganska stor korsning så det tar en lång stund. Dessutom finns det ingen cykelinfra runt om. Bara en stor lång bred raksträcka som man inte kan nå och som saboteras av dåliga korsningar så att politikerna kan ta en fin bild av en cykelväg.
    Att bara bygga en bred bana är inte att bygga cykelväg. Man måste dessutom tänka till.

    Laddar in …
  9. jwolfers skriver:
    15 september, 2013 kl. 10:14 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cyklister en dold fara och stolpar – var ska man ställa dem? http://t.co/09nPMkIlrq #cykla

    Laddar in …
  10. cykelbloggar skriver:
    15 september, 2013 kl. 9:29 e m

    Cyklistbloggen: Varför tycker egentligen cyklister att de prioriteras dåligt i trafiken? http://t.co/wkQDwhv0WY @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  11. ekstromenator skriver:
    15 september, 2013 kl. 9:12 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cyklister en dold fara och stolpar – var ska man ställa dem? http://t.co/09nPMkIlrq #cykla

    Laddar in …
  12. KristerIsaksson skriver:
    15 september, 2013 kl. 8:14 e m

    RT @Cyklistbloggen: Cyklister en dold fara och stolpar – var ska man ställa dem? http://t.co/09nPMkIlrq #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d