Nybörjarrunda i cyklarnas København

| 16 kommentarer

På de flesta gator i innerstan går det säkert tio cyklar på en bil, troligen fler.

Vid varje stor trafikpunkt finns det massvis av cykelställ och ingen verkar rädd för att ställa hojen under en långhelg utanför Hovedbanegården. Runt knuten pågår såväl droghandel som prostitution mer eller mindre öppet, men där är inga trashade cyklar vad vi kan se. I stort sett varenda större gata har en bred körbana för cyklar.

Nørreport_stn

Tre på bredd är på många ställen inget problem, här finns plats för såväl flanörer som mer stressade cyklister. Alla respekterar rödljuset – fotgängare, cyklister och bilister. Vi pratar förstås om København – cyklarnas stad (okej, troligen i kamp med Amsterdam, men ändå).

Vi som skriver det här heter Jennifer Bark och David Stark, inga supervana storstadscyklister, men kanske därför bra testförare av den danska huvudstadens gator.

Att cykla i en miljonstad kan för den ovane te sig inte så lite läskigt på förhand. Att ge sig ut på Köpenhamns gator kändes dock hur tryggt som helst. Varför? Det är enkelt.

Förutom att det så gott som överallt finns egna körfält för cykel så finns det en del små enkla regler som så gott som alla följer slaviskt. Som signalerandet – klassisk arm ut innan vänster- eller högersväng och arm upp vid stopp. Som att man inte bränner av en vänstersväng i en vid båge bredvid eller rent av i bilarnas körfält. Här tar man de stora vägkorsningarna i två etapper, först över ena gatan och sen över den andra och cyklisterna håller sig förstås intill övergångsstället.

Röd gubbe är som sagt heligt. Och du behöver aldrig oroa dig för att en fotgängare ska gå mot rött och helt plötsligt korsa din väg. Om det sker är hen ändå bara svensk. Men framför allt så cyklar folk. Och få åker bil. Även rullandes nerför stora Vesterbrogade, förbi Tivoli och Hovedbanegården är det mycket fler cyklister än bilister.

Vi ger oss inte in på utflyktsråd, men några cykelrelaterade tips har vi förstås: Stanna till vid till exempel Ølbaren på Elmegade (Nørrebro) eller kanske Vinstue 90 på Gammel Kongevej (Frederiksberg), njut av en pilsner och titta på alla cyklar som passerar. De har sjukt snygga cyklar i Köpenhamn. Eller varför inte köra en cykelbutiksspotting. Det finns verkstäder, butiker och uthyrare på i stort sett varje gata, Många butiker är otroligt sevärda i sig.

Ta en sväng till Carlsbergs kvarter – en kort, nybörjarvänlig sträcka – och kolla in de gamla cyklarna som de körde ut öl med förr.

Ja, det var väl det hele. Vi hade tre dagar i Danmark och hyrde hoj på den sista. Vi borde förstås hyrt en för hela perioden, men det kommer fler tillfällen.

Trampa lugnt!
/Jennifer & David

PS! För mer Köpenhamnstips, följ David på Everplaces. DS!

Författare: Gästbloggare

Cyklistbloggens gästbloggare är utvalda skribenter som har något viktigt, engagerande eller kontroversiellt att säga om exempelvis trafik, politik säkerhet inom cykling. Du når enklast gästbloggaren genom att kommentera dennes post.

Leave a Reply

16 Comments on "Nybörjarrunda i cyklarnas København"

Notify of
avatar
Sommarcyklisten
Guest

Men vi vill ju inte egentligen att Stockholm ska bli en cykelstad – i alla fall om man får tro SvD: http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/var-kommer-ankersjos-ideer-fran_8270820.svd

Elin / PTFBYL
Guest

Å vilket trevligt inlägg! Tack så mycket Jennifer & David. Har cyklat många gånger i Köpenhamn och känner väl igen mig i den känslan ni har av cyklingen där. Man får det man planerar för. Håller med Anders nedan också att Sveriges politiker och tjänstemän borde ta åt sig av best practice som vi har enormt mycket goda exempel på bara över sundet, både när det gäller planering, cykelkultur, underhåll och snöröjning. När det gäller Stockholm verkar de tyvärr ha fastnat i tankevurpan att “vi har inte plats för fler cyklister”.

Anders Norén
Guest

Här vore det lämpligt med en uppföljning: några trafikplanerare från några av de kommuner i Sverige som anser sig vara landets bästa cykelkommuner får, punkt för punkt, förklara varför den danska cykeltrafikplaneringen är helt förkastlig.

För så måste det väl vara, annars hade väl vi inte hittat på en egen cykeltrafikplaneringsmodell?

Mynxtworkout
Guest

Köpenhamn har tidigt fattat att cykeln är framtidens transportmedel. @Cyklistbloggen har cyklat + tagit foton: http://t.co/Qqn0xwrPNM

popfabriken
Guest

@jwolfers Det är en ständigt pågående kärlekshistoria. Men Amsterdam lockar! @TheJennie @Cyklistbloggen

DavidPVelo
Guest

RT @Cyklistbloggen: Nybörjarrunda i cyklarnas København: Tre på bredd är på många ställen inget problem, här… http://t.co/HsgR6S1Jo2

jwolfers
Guest

@popfabriken @TheJennie På torsdag, haha — mersmak på kph alltså 😉 @Cyklistbloggen

popfabriken
Guest

@jwolfers Först ska vi tillbaka till Köpenhamn på torsdag 🙂 @thejennie @cyklistbloggen

jwolfers
Guest

@popfabriken @TheJennie Stort tack för bra post och fina bilder! När åker ni till Amsterdam? 😉 @Cyklistbloggen

popfabriken
Guest

@jwolfers Vad härligt! @cyklistbloggen @thejennie

TheJennie
Guest

RT @Cyklistbloggen: Nybörjarrunda i cyklarnas København. Härligt gästinlägg av @TheJennie och @popfabriken http://t.co/k8z5a576Vx”

HelenTornqvist
Guest

RT @Cyklistbloggen: Nybörjarrunda i cyklarnas København: Tre på bredd är på många ställen inget problem, här… http://t.co/HsgR6S1Jo2

JennieVictoria
Guest

RT @Cyklistbloggen: Nybörjarrunda i cyklarnas København: Tre på bredd är på många ställen inget problem, här… http://t.co/HsgR6S1Jo2

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Nybörjarrunda i cyklarnas København. Härligt gästinlägg av @TheJennie och @popfabriken http://t.co/VrP2Rk87dw

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Nybörjarrunda i cyklarnas København: Tre på bredd är på många ställen inget problem, här… http://t.co/HsgR6S1Jo2

ganralf7
Guest

Via @Cyklistbloggen http://t.co/2Z2XwEbjya

wpDiscuz