Orp signalhorn för cykel – smart eller korkat?

| 42 kommentarer

»Små cyklar de far omkring, de hörs nästan ingenting. Lite rassel och lite pling …« BÖÖÖÖÖÖÖP.

Ja, kanske är det dags att komplettera det stilla rasslandet och plingandet av våra cyklar med en uppdaterad variant av ringklockan? Själv har jag märkt att min plinga liksom inte riktigt ger Matthew E. White (Spotify-länk) spelad på ett par sköna in-ear-lurar på valfri hipster som råkat släntra ut i cykelbanan en ärlig match. Jag plingar och plingar och får till slut ropa ett högt »Men HALLÅ« för att få någon uppmärksamhet och till slut komma förbi.

Därför blev jag lite intresserad när det dök upp ett nytt projekt från Kickstarter i mitt flöde. Det handlar om den lilla men högljudda cykeltutan Orp smart horn.

Orp ser ut som en liten lampa som sitter på styret (och innehåller dessutom ett par vita lysdioder). Dess ankstjärtsliknande kontakt har två lägen: det första ger en fryntlig trudelutt, som en hälsning, och trycker du hårdare ger den ifrån sig ett oerhört aggressivt ljud som, misstänker jag, flyttar på den mest härdade hörlursbärare eller bilen som missat att du finns och just ska svänga höger.

Orp Smart Horn. Bild från Orps Kickstarter-sida.

Orp Smart Horn. Bild från Orps Kickstarter-sida.


 

Men innan jag lägger en beställning på Orp på 60 dollar, knappt 400 kr måste jag kolla av lite här. Är Orp smart horn en ringklocka 2.0 eller bidrar den bara till den akustiska föroreningen i stan?

I den bästa av världar där alla cykelvägar är ordentligt skilda från övriga trafikslag så kanske inget annat än den gamla hederliga plingan behövs, tänker jag. Fast nu är vi ju inte i den bästa av världar ännu, så då kanske Orp är precis det cyklister i Stockholm behöver? Vad tycker ni?

Nedan filmen från Orps Kickstarter-sida.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

42 Comments on "Orp signalhorn för cykel – smart eller korkat?"

Notify of
avatar
trackback

[…] januari 2013 undrade jag i en post ifall ni läsare trodde att elektroniska ringklockan Orp Smart Horn var en bra ringklocka 2.0 eller […]

Joakim Fors
Guest

96 dB på vilket avstånd? Att bara ange dB utan att samtidigt ange på vilket avstånd är rätt värdelöst då upplevd ljudnivå avtar ungefär kvadratiskt med avståndet från källan.

Richard
Guest

Jag tror mer på den här cykelklockan som är under utveckling (låter som en biltuta)

http://www.kickstarter.com/projects/lansey/loud-bicycle-car-horns-for-cyclists

Tommy Leandersson
Guest

Har kollat lite mer på ORP nu… Gillar starkt enkelheten att komma åt och ge signal eftersom det borde funka även med handskar… Jag är mer skeptisk åt själva lampan och ljuset utifrån att man cyklar i en region som ändå är mörk på vinterhalvåret…
Har mailat och frågat Tory Orzeck om de har “desginat” ljusbilden utifrån ett syfte eller typ bara satt dit två LED:ar eftersom de har haft plats. Alla kan enkelt bygga en lampa, men det är få som faktiskt kan bygga en lampa och då designa en ljusbild som funkar för långsamma och snabba cyklister.

Tommy Leandersson
Guest

Fick svar idag från Tory… det är en electric engineer med 10års erfarnehet som har tagit fram LED:arna som sitter i… Jag ställde motfrågan om det är ett cykellyse som bara är till för att varna eller om det även är tänk att lysa på cykelbanan.

För mig så är det stor skillnad om den bara ska varna eller om den även ska göra nytta på cykelbanan. För mig så är prio cykelbanan och extra lullull att den även lyser rakt på bilars backspeglar.

Ms_Xx
Guest

Men alltså, får man inte tinnitus av att ha sina oskyddade öron så nära tutor med så högt ljud? Har redan råkat ut för det så jag är lite försiktig med öronen…
Hade en kinesisk ringklocka som verkligen plingade högt ett tag, man kunde dra igång den så att den snurrade flera varv och plingade rätt vilt, väldigt effektivt, t.om. a-lagare och andra som brukar gå rätt obekymrat i cykelbanorna (trots pling eller en massa cyklister) flyttade sig. Tyvärr rostade den sönder på ett par år :-(.

eriksandblom
Guest

Man får nog inte tinnitus om det bara är några tut då och då.

Ms_Xx
Guest

Nej, i alla fall inte om man har hela öron innan (redan skadade är ju liksom en annan sak). Men hur högt tutar såna här tutor? Finns ju liknande som låter som biltutor, dvs väldigt högt, och det är ju också en helt annan sak om tutan är 40cm från huvudet eller ett par meter bort.

Jag är lite skeptisk.

Jeroen Wolfers
Guest

Klart man inte vill skada sin egen eller andras hörsel. Kom att tänka på den gamla bilden över hur starka ljud är (hittade en variant här: http://www.lulea.se/images/18.6ebed23a109d954a359800037632/1149162841782/decibelskala.jpg). Det måste vara en fin avvägning även på bilars tutor, tänker jag mig. Det får inte vara för svaga så att de inte hörs in till andra bilar, men inte så starka så de skadar oskyddade cyklister eller fotgängare. Har för mig att Orp-skaparen också har skrivit om den gränsen, så jag antar helt fräckt att de har koll på läget. Det lutar åt att detta måste testas …

Ms_Xx
Guest

Den där tabellen är ju en klassiker! Ser fram emot att läsa testresultatet, tanken att ge cyklister en effektiv tuta även gentemot bilister är ju klockren (no pun intended). Sen vore det rätt skönt att kunna tuta riktigt högt på fotgängare som ignorerar att de promenerar i cykelbanan också (på behörigt avstånd, förstås). Hehe.

Linda Kummel
Guest

Jag har en “holländsk klocka”, dvs en ringklocka modell större, på min ena cykel. Den ger ett rejält, men ändå vänligt “ding-dång”-ljud och är väsentligt mer effektiv än min andra lilla plinga. Inköpt för en hundring och väl värd sina pengar 🙂

Jeroen Wolfers
Guest

Ah, sådana har jag hört också. De verkar faktiskt väldigt sympatiska, kanske får bli en sådan i första läget. Bra tips!

eriksandblom
Guest

Jag har ingen erfarenhet av det ena eller det andra, men testade en ringklocka modell större i en affär en gång. De låter faktiskt betydligt mer än en vanlig ringklocka. Det är ett vänligt men ändå respektingivande ljud, lite som att det är Gudrun Schyman eller Maud Olofsson som kommer på cyklebanan 🙂 Här är ett exempel, ringklocka 8 cm i diameter: http://www.sjscycles.co.uk/widek-ding-dong-steel-bell-silver-prod23711/

Hur som helst hoppas jag på ett testreportage!

Jon Jogensjö
Guest

Röstar på en snäll plingande ringklocka. Och “hej hej”. Ute på vischan och på MTB i skogen är “hej hej” bra när man möter hundar och hästar. Testade en gång domarvisselpipa i munnen, det var ett väldigt effektivt sätt att få stopp på bilar. Men det är ju lite knasigt att cykla omkring med visselpipan beredd i munnen.

Markus Femling
Guest

Jag har funderat över det där många gånger och jag skulle komplettera med en vanlig ringklocka. Anledning är ju att “pling” eller “plingeling”är ljud som associeras med cykel, och alltså talar om vad det är som närmar sig för den som är i vägen. Men för den hörlursförsedde hipstern behövs det starkare saker, och då är jag beredd att ytterligare smutsa ner vår ljudnivå. Men vad jag verkligen skulle vilja ha är ett 115dB horn för att göra alla bilburna bekanta uppmärksamma på att ett signalhorn inte är ett trevligt sätt att hälsa på. Jag avskyr verkligen att bli tutad på av någon outgrundlig anledning för att sen upptäcka att det är en arbetskamrat eller granne som bara ville säga hej.

Per Cronholm
Guest

Jag körde med AirZound tills den gick sönder. Men reaktionen blev ofta som Björn beskriver, fotgängare fattar inte att det rör dem. På Cykelstallet på 80-talet hade vi en extremt stark Pling-Plong. Nu har jag hittat den i Tyskland, ska beställa!

Jan Sturestig
Guest

Länk till den starka pling-plongen?

Jocke
Guest

EN rejäl tuta är verkligen vad jag skulle behöva, både för att flytta på fotgängare och få bilar att inte köra ut framför en. Frågan är som sagt om ljudet är tillräckligt “tutigt”. Jag tror ingen förväxlar ett 69 dB BÖÖÖP med en summer, men ju snabbare fotgängaren fattar vad det är för ett ljud desto bättre. Och 96 db hörs väl antagligen ända in i lastbilens förarhytt. Hur starkt skriker man, när man tar i? Det hörs, men när man skriker tror folk ofta att det är en galning, blir lite rädda, upptäcker att det “bara” är en cykel, blir irriterade för att någon skrämt dem och ska ge igen genom att stå kvar ivägen och hytta med näven. Bättre om de direkt fattar att de håller på att bli påkörda.
Men å andra sidan kanske det är bra att den låter på ett eget sätt, annars tror ju fotgängarna att det är en bil, ute i körbanan, som tutar, dvs det gäller inte dem.

Jag tror inte det bidrar till ljudföroreningen speciellt mycket. Och gör det det, så är det inte tutan som bidrar till ljudföroreningen utan fotgängaren/högersvängande bilen.

Jeroen Wolfers
Guest

Jag tror nog det hörs helt okej så länge det gäller fotgängare. In i bilar och lastbilshytter: kanske. Det skulle man behöva testa förstås.
Jag tror nog också att det är bra att den har ett “eget” ljud. Skulle man tuta som en bil tror jag förvirringen blir total. Är det egna ljudet tillräckligt starkt så tror jag man hajar till.

Dmitri F.
Guest

Ska man ha en tuta på hojjen så tycker jag den här är mer lovande:

http://www.kickstarter.com/projects/lansey/loud-bicycle-car-horns-for-cyclists

Orp låter som ett överfallslarm tycker jag… Gillar dock den “tysta” signalen.

Annars vidhåller jag att ett “Hej Hej!” är mycket mer effektivt än den anonyma plingan. Iofs så är vi i Sverige väldigt dåliga på det där med att “prata” med varandra. Tänk hur konstigt det skulle vara om man hade plinga när man gick! Istället för att hosta eller ett “ursäkta” när man vill gå ett gäng som blockerar hela trottoaren, så plingar man och går om vederbörande, samtidigt som man gör sitt bästa för att undvika all sorts ögonkontakt med personen, för att annars kan ju denne svara/titta tillbaka 😉

Lämna anonymiteten/tutandet till bilisterna, det är de bra på.

Jeroen Wolfers
Guest

Jag gillar det du skriver om de anonyma bilisterna, men samtidigt; ett “hej hej” fungerar bara om man bromsar in tills man kommer nära fotgängaren, och det är egentligen det jag skulle vilja undvika. Det är trevligt, men tredje gången på en 300-meterssträcka på Götgatan så brukar jag tröttna. Då skulle jag bara vilja ha fri väg så jag kan hämta på dagis i tid. (Fast nu på vintern brukar jag hälsa på mötande vintercyklister. Då får jag ofta bara konstiga blickar tillbaka. Jaja …)

Dmitri F.
Guest

Ja, Götatan är en nightmare dagtid, det kan man inte förneka, men frågan är om en starkare tuta verkligen hjälper…

Jag kör ibland den galna metoden där och åker genom citytunneln…risky, men man slipper backen och människorna. Och sen kör jag bilfilen på resten av götgatan. Men jag fattar ju att det är inte ett alternativ för de flesta.

Jag upplever att det ofta är svårt att koordinera med fotgängare då de ofta har en negativ eller oförstående inställning till cyklar och därför blir det lätt missförstånd och “a game of chicken”, istället för flyt.
Men om du nu skulle få för sig att skaffa en orp eller liknande, så vore det kul med en rapport om dess effektivitet!

Jeroen Wolfers
Guest

Jag har funderat mycket om cyklisternas rent akustiska synlighet de senaste dagarna. Inte alls omöjligt att det blir ett köp och sedan en recension. Om projektet finanseras helt, och i så fall i september … 🙂

Björn
Guest

Jag tror inte Orp fungerar särskilt bra. Den låter som en summer inuti bilen, typ “du har glömt att ta på dig bilbältet” och säger inte alls “här är en cyklist”.

Min erfarenhet är att inget ljud fungerar lika bra som en gammaldags roterande ringklocka. Det ljudet verkar ha satt sig i ryggmärgen hos många människor. Även när man plingar ganska diskret uppfattar många direkt att det kommer en cykel bakom och flyttar sig t.o.m. ofta utan att ens titta bakåt.

Andra signaler jag provat, från enkla plingor till starka tutor, gör att gående (om de alls hör) först vänder sig om för att se vad som låter. Och först sedan, irriterat, flyttar sig ur vägen.

Att använda tuta mot högersvängande bilister tror jag är helt meningslöst. De bråkdelar av en sekund jag har på mig att reagera när en bilist plötsligt försöker köra ihjäl mig har jag viktigare saker att göra än att tuta…

Stefan Helander
Guest

Helt klart intressant lösning på problemet när ringklockan inte räcker. Men frågan är om det är sådana doningar som avses när man i Transportstyrelsens författningssamling, TFSF 2009:31 skriver i 1. kap, § 3, sista meningen “Fordon får inte vara utrustat med larmanordning”. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS%202009/TSFS_2009-31.pdf
Jag har funderat över vad den skrivningen betyder och min gissning är anordningar som denna. Nu vill jag inte agera paragrafryttare här utan hoppas bara någon som vet kan stilla min nyfikenhet.

Tommy Leandersson
Guest

“Larmanordning” är inte ringklocka eller signalhorn, utan avser signaler för utryckningsfordon. Kort och gott så får du inte montera på saker som gör att du kan misstolkas för ett utryckningsfordon. Men min bedömning är att Orp inte kommer misstolkas som en larmanordning för utryckningsfordon. 😉

htwx
Guest

Jag använde Buddy Mega Horn för ett antal år sen. Riktigt hög decibeltjut på den. Kul att använda! Dock gick gummibandet av rätt fort på båda mina horn.

Jeroen Wolfers
Guest

Intressant! Hur reagerade folk tycker du? Fattade de att det var du på cykeln som lät?

htwx
Guest

Det blev bra reaktioner, så till vida att folk blev skraja. Jag lyckades använda det på en gångtrafikant som klev ut i vägen utan att se sig för (blev jätteskraj), och på en bildörr som fläktes upp (blev också jätteskraj).

Tommy Leandersson
Guest

Jag tycker det är synd att dom inte har tagit hjälp av någon proffesionell person att fixa till så att man får ut så mycket som möjligt ifrån lampan. Man kommer på en bra idé, sen så “slänger” man dit två dioder bara för att man kan.

Jag har kört runt med denna http://gadget.brando.com/rechargeable-mp3-player-speaker-alarm-whistle-flashlight_p01614c049d001.html under några år och den har en variant av “varningsignal”. Har fått dom att tillverka en generation 2 där man själv kan välja vilket “alarm” som man vill köra med, dock finns den inte på brando.com. Tror inte att den jag har är särskilt uppskattad av polisen om man använder den. 😉

Dmitri F.
Guest

och var hittar vi gen 2??!

Tommy Leandersson
Guest

Man får gå via AliExpress… Kinas svar på E-bay… Jag har för mig att det är dom med inbyggd minneskort som har möjlighet att ersätta varningssignalen. http://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=SL-902&catId=0&manual=y ,men det är bara att kolla med säljarna innan köp.

Börjar man leta så finns flera varianter av lampa med MP3-spelare, de jag länkar till är i flygplansaluminium och minneskorten sitter skyddade bakom LED-kapslen. Finns varianter där minneskortet sitter helt öppet undertill och dessa rekomenderar jag inte om man inte sätter en tejpbit över. Stor risk för att det kommer in fukt.

Finns även billigare lampor i plast och med radio… de är billiga, säger inget mer än att jag köpt varsin till barnen och inget jag tänker ha på min cykel. 😉

Dmitri F.
Guest

ska kika lite. Om min “plinga” låter som en siren från en gammal hederlig usainsk polisbil, kan det vara ett alternativ hehe 😉

Tommy Leandersson
Guest

Den är mer som en amerikansk brandbil… 🙂

När det var polisövervakning av cyklister i Stockholm för ett tag sedan så hade jag hoppats att jag skulle få en pratstund med dessa poliser. De var dock inte där jag var och jag kunde inte få någon klarhet vad som gäller och om lagen om larmanordningar omfattar alla typer av utrycknignssignal oavsett nationalitet.
Men hetsa inte polisen om du skaffar en… man kanske blir av med fina lampan om man stöter på fel polis… 😉

Dmitri F.
Guest

Nä, jag hade inte tänkt göra det hehe 😛

Dmitri F.
Guest

den där verkar ju faktiskt rätt ball! Undrar också om ljudet är så effektivt/högt som man tror 😛

Tommy Leandersson
Guest

Eftersom varningssignalen är för mycket förknippad med utryckningsfordon så har jag inte aktivt användt den funktionen, mer än när jag visar funktionerna för kollegor och vänner.

Om man kommer till att lyssna på musik så kör jag från Hässelby till Sergels torg, där jag har tunnelbanan på ena sidan och Bergslagsvägen på andra och det är inga problem att höra egna musiken utan att peta in saker i öronen och samtidgt kan jag kommunicera de gångerna man kör tillsammans med kompis.
När min generation 1 går sönder så kommer jag beställa generation 2 direkt. Så mycket trivs jag med den…

Dmitri F.
Guest

Coolt. Samtidigt så låter den ju inte alls som svenska utryckningsfordon så jag tror det är lugnt 😛

kalle cyklar
Guest

Haha! Har du använt den varningsignalen? Jag skulle kastat mig åt sidan. Hur reagerar folk?

tehataren
Guest
Ulf Ivarsson
Guest

Köp Orp, behåll plingan. Använd Orp med urskiljning.

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: “Små cyklar som far omkring … TUUUT”
Orp signalhorn för cykel – smart eller korkat? http://t.co/3nSSLzWg

wpDiscuz