Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Kinnarpshuset i Sickla skapar problem för cyklister och fotgängare

Publicerad den 5 oktober, 201227 december, 2021

Dagens gästbloggare är Joakim som cykelpendlar i Stockholm. Han skrev ett inlägg på vår Facebooksida med en berättelse om hur hans pendlingsväg hanterats i samband med ett bygge. 

 
Veckans guldstjärna går till ansvarig myndighet för den här trafikomläggningen i samband med bygget vid Kinnarpshuset i Sickla. Eftersom bygget blockerar infarten till Kinnarps 20-talet p-platser ledde man först in biltrafiken på den ca 3m smala dubbelriktade GC-banan. Därtill användes den av byggtrafik.
Mången morgon har jag fått trippa förbi i gräset när en cementbil e.dyl. blockerat hela banan. Eftersom cyklisterna inte verkade veta hur de skulle bete sig när de fick möte av en bil på cykelbanan dök det snart upp en skylt med texten ”varning biltrafik”. Det verkade väl överflödigt att sätta upp en skylt för bilarna med varning för cykeltrafik.
När cyklisterna ändå envisades med att tro att de hade företräde på cykelbanan dök de här avspärrningarna så upp för några dagar sen. Man tog helt enkelt hela cykelbanan i anspråk till biltrafiken och strödde istället ut grus på en 1 m remsa i gräset, där alltså dubbelriktad gång och cykeltrafik skall samsas längs en av Stockholms pendlingsartärer.
Förstå mig rätt nu. Det är ju i grunden bra att man separerar bil- och byggtrafik från cyklister längs ett livligt cykelstråk, men man hade hade ju kunnat ordna en ordentlig alternativ dragning med tillräcklig bredd och asfaltsbeläggning.
De ska väl ändå bygga där i ett år till eller så. T.ex. skulle man kunnat ta ett av bilarnas körfält på vägen bredvid i anspråk, det är ju ändå biltrafiken till Kinnarpshuset som motiverar hela arrangemanget. Eller så kanske man skulle kunna tänka sig att 20-talet personer fick parkera lite längre från ytterdörren under byggtiden.
/Joakim
Läs mer om dåliga trafikomläggningar:
Kungsträdgården: Avspärrad cykelbana i mer än ett halvår 
Krister Isakssons blogg: Vägarbeten i cykelbanan

5 svar på ”Kinnarpshuset i Sickla skapar problem för cyklister och fotgängare”

  1. Jocke skriver:
    6 oktober, 2012 kl. 11:32 e m

    Helt sjukt. Det måste vara väldigt enkelt att mäta trafiken på dels cykel+gångstråk och dels infarten till parkeringsplatsen. Och sedan utforma körbanor anpassade efter det.

    Laddar in …
  2. Patrick skriver:
    5 oktober, 2012 kl. 11:05 e m

    Polisanmäl, tycker jag.

    Laddar in …
  3. Lars skriver:
    5 oktober, 2012 kl. 9:25 e m

    Jag bor också i Nacka och tar ibland kontakt med kommunen när jag upptäcker problem på cykelvägarna. För det mesta får jag svar i stil med ”vi ska titta på det” eller ”vägsträckan ska byggas om 2014, då kanske det blir bättre”. Vad är din erfarenhet av kommunens tjänstemän?

    Laddar in …
  4. JakobStar skriver:
    5 oktober, 2012 kl. 8:11 e m

    Ibland undrar man om det är byggbolagen som på eget bevåg underlättar för sig själva, genom att utnyttja trottoarer och cykelstråk.

    Laddar in …
  5. Tomas Granditsky skriver:
    5 oktober, 2012 kl. 3:02 e m

    Åker här också, det är riktigt illa.
    Så illa att det känns tryggare att köra i bilvägen som syns till vänster om cyklisten.
    Har inte provat att köra in på det avspärrade området, kanske vore en idé så länge det inte står en cementbil där 🙂

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d