Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Hinder i cykelbanan

Publicerad den 21 augusti, 201227 december, 2021

Folkpartisten Anders Ekegren i Solna föreslog i gårdagens SvD att kommunen skulle börja göra om cykelfälten till hinderbanor för att minska cyklistolyckorna

Han säger att det är av stor vikt att man begränsar cyklisternas hastighet, till exempel med grindar och gatustenshinder.

Solna har såklart en bit kvar innan de uppnår samma standard som i Stockholms kommun. Där har de kommit så långt att de placerar refuger mitt i cykelfältet.

Nyinvigt refughinder augusti 2012

7 svar på ”Hinder i cykelbanan”

  1. Camilla skriver:
    20 september, 2012 kl. 10:11 f m

    Solna har som sagt mycket att lära av Stockholm, stackas lillebror…
    SOlna har problem med buller och avgaser och så utrycker Anders Ekegren att man ska försvåra cyklisternas framfart. Men det går bra att köra i 70 på 50 vägar, det går bra att bredda vägarna och minska trottoarer mm, konstig kille det där?
    SOlna har dåliga vägbanor överlag, körfältet som visar var fotgängare och cyklister ska vara är nästan obefintliga.
    Som sagt, mycket kvar att lära.

    Laddar in …
  2. Magnus Persson skriver:
    10 september, 2012 kl. 2:50 e m

    Var är det här någonstans? Försöker identifiera platsen och det är ju uppenbart i närheten av nya Tvärbanan, men jag känner inte igen platsen. Jag visste faktiskt inte ens att vi hade cykelfält i Solna…

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 september, 2012 kl. 9:08 e m

      Det är inte i Solna, utan Stockholm:
      http://goo.gl/maps/OKbth

      Laddar in …
  3. Petra skriver:
    23 augusti, 2012 kl. 9:57 f m

    ”Många män cyklar i träningskläder och skyndar fram. ”
    Ja herregud, tur man slipper cykla genom Solna. Dummare uttalande får man leta efter.

    Laddar in …
  4. AndreasD skriver:
    22 augusti, 2012 kl. 11:46 f m

    Ja det är ju briljant. Gärna som de grindar man nu ibland ser som bara dyker upp på cykelbanan utan synlig anledning och dessutom har den ofattbart smarta egenskapen att de är utan reflexer eller gälla färger. De är då precis så osynliga – i synnerhet i dålig belysning som verkar vara praxis på cykelbanor –  att de förutom att de hindrar en cyklist att hålla en rimlig fart också kan sjukskriva cyklisten ifråga några månader så att de inte cyklar mer – på så sätt får vi ju ner hastigheten genom att ingen cyklar. Den här typen finns precis vid Huvudsta Allé och är livsfarliga.
    Är intressant att se om vi någonsin kan få ”en cykelstad i världsklass” när det finns personer som herr Ekegren. Jag börjar snart misströsta över all varmluft och den tomma verkstaden hos våra politiker. Enda sättet att få en förbättring är att sätta politikerna på cykel i ett par veckor så att de själva kan se vad som fungerar och vad som faktiskt inte fungerar.

    Laddar in …
    1. Johannes Westlund skriver:
      22 augusti, 2012 kl. 2:20 e m

      Det vore ju något. Med små skolbarn kör man ju då och då tävlingar om att ta sig till skolan för egen maskin. Kan man inte göra ungefär samma grej med hela riksdagen? Om jag förstått saken rätt så bor väl i stort sett alla ändå hyfsat centralt i av skattebetalarna bekostade övernattningslägenheter? Det kanske skulle ge våra styrande perspektiv. Man får fundera lite över utformningen av tävlingen så att alla lockas/tvingas att vara med. Det hade varit något.

      Laddar in …
    2. joakimfors skriver:
      22 augusti, 2012 kl. 10:31 e m

      Grindar är ju i alla fall närmare ögonhöjd. Roligare är det med omålade grå betongsuggor som strategiskt placeras ut bakom kurvor och vildvuxna buskage eller i mörka tunnlar. Gärna kombinerade med söndergrävs asfalt där de dragit någon ny ledning tvärs över GC-vägen men inte orkat fixa ny beläggning. 😛

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d