Serie: Att bygga sin egen Porteurcykel. Del 4

| Inga kommentarer

Hela berättelsen har tidigare publicerats på Fixedgear.se. Återpubliceras med tillstånd av författaren Chrobin. All text och alla bilder, copyright av författaren.

02 Feb 2010

Nuså

Ramen är lackad och klar!! Det blev inte den där gröna färgen som jag postade tidigare, utan det blev en mörkbrun med en gnutta metallic i. Blev bra tycker jag. Senare idag ska jag svänga förbi Cykel City och rensa lite gängor. Sen är det “bara” att börja montera.

17 Feb 2010

aaahhhhh, inte mycket kvar nu!!!!

Fick syn på dom här prylarna som jag inte förstår hur jag klarat mig utan.

 

Det blev självklart att tillverka ett par.

22 Feb 2010

Packremmarna färdiga:

23 Feb 2010

ÄNTLIGEN!!!

Nu är den färdig, eller ja, det saknas nån sladd till lampam men men….

Här har ni en liten intervju av mig med mig samt en spec:

Är du nöjd?
-För att vara första bygget är jag mycket nöjd. Helheten blev bra.

Blev det som du hade tänkt dig?
– Ja det blev det.

Har du några förkunskaper?
– Nej. Har aldrig hårdlött, aldrig svarvat. Aldrig hållt på med metallslöjd (bortsett från slöjden i grundskolan.) Men jag är almänt händig. Och lever efter “hur svårt kan det vara”

Var det svårt?
– Svårt är det egentligen inte. Det tar tid och det är många moment. Att hålla tåladmodet uppe är det svåraste.

Rekomenderar du att folk bygger egna cyklar.
-Absolut, inget slår känslan av att cykla på en hemgjord cykel. Men det är som sagt mycket jobb och det krävs att man är hyggligt händig. Annars kan det nog bli en otrevlig upplevelse.

Hur mycket tid har du lagt ner?
-Vet inte riktigt, Men jag skulle tippa på ca 90-100h kanske. Inkl tid framför datorn.

Vad har kalaset kostat?
– Har inte koll på det heller men jag skulle gissa på typ 8-9000:- och då är det inkl en massa engångutgifter som verktyg, material till jiggar, gasolmuntycken mm

Här har ni spec:

Ram, gaffel: Rörsats från Ceeway. Enkla rör och muffar. Paris Brest gaffelkrona.
Framnav: Renak
Baknav: Sturney Archer S3X
Fälgar: Rigida 650B alufälg (584)
Ekrar: DT
Däck: Duro 42mm
Styre: Nitto promenade
Sadel: Ideale 45
Styrlager: no name
Vevlager: Campa
Vevar: Campa strada 170mm
Pedaler: MKS touring
Korgar: MKS L
Skärmar: Gilles Berthou 50mm rostfria
Bromshandtag: CLB
Kedja KMC
Framlampa: Asea
Baklampa: no name
Ringklocka: no name
Frambroms: Mafac cantilevers med Grand Cru vajerhängare
Kedjeskydd: Velo Orange
Stänklapp: Bibia
Handtag: Bomullslinda
Styrstam: ITM

Nu får bilderna säga resten.

Hela berättelsen med ännu fler bilder kan läsas på FixedGear.se

Författare: Gästbloggare

Cyklistbloggens gästbloggare är utvalda skribenter som har något viktigt, engagerande eller kontroversiellt att säga om exempelvis trafik, politik säkerhet inom cykling. Du når enklast gästbloggaren genom att kommentera dennes post.

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz