Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Resultatet av polisens insats mot ”aggressiv körning”

Publicerad den 27 juni, 201222 januari, 2022

I början av juni genomförde polisen en extrainsats mot det de kallar ”aggressiv körning”. Nu har de publicerat resultatet.Vi skrev om det här och insatsen var inte riktad specifikt mot cyklister, utan mot alla trafikanter. Det var heller inte huvudsakligen cyklister som lagfördes:

Sammanlagt rapporterades 974 st för trafikbrott under veckan.

548 st som kört för fort.

103 st som kört körförbudsbelagt fordon.

26 st för att ha haft för kort avstånd till framförvarande bil

193 för olovlig körning

148 för att ha kört bil påverkad av alkohol eller narkotika

60 st för att ha kört bil utan säkerhetsbälte.

och 80 cyklister som rapporterades för att ha kört mot rött ljus. Det är lite oklart vad ”974” står för i texten, räknar man ihop siffrorna blir det 1158, men jag misstänker att några personer står för flera brott.

80 cyklister är såklart några stycken, men med 150,000 cyklister på vägarna dagligen (enl. siffror från 2010) så tycker kanske jag att det inte är enorma siffor. Särskilt inte jämfört med det övriga resultatet av insatsen. Men trots det väljer polisen att fokusera på just cyklister i sin text, som inleds med:

Cyklisternas beteende är oroande.

> – Våra kontroller denna vecka visade att vi måste arbeta mer med regelefterlevnaden för dessa oskyddade trafikanter för att inte olyckstalen ska fortsätta att öka, säger chefen för trafikenheten Göran Bolinder. De utgör dessutom en växande grupp trafikanter.

Personligen kan jag tycka att 548 fortkörande och 148 drogpåverkade bilister snarare borde ha fört tankarna till en rubrik i stil med ”Bilisternas beteende är oroande”. Dessutom är det väl inte ”cyklisternas” beteende som i så fall är oroande utan ”de rödljuskörande cyklisternas” beteende?

Stockholms kommun hävdar dessutom att olyckstalen står stilla, eller minskar något och den forskning vi skrev om igår, både Folksams och VTI’s visar att cyklistolyckor huvudsakligen är singelolyckor (72%), inte rödljuskörande, där absolut största orsaken beror på halka. Och där VTI’s forskare pekar på det stora behovet av god infrastruktur och dessutom underhåll av den för att minska olyckstalen (och Folksams forskare pekar på att vi ska klä oss i vadderade helkroppsskydd)

Läs mer hos Polisen.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}