Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det är cykelkaos. Cykelkaos!

Publicerad den 25 maj, 201222 januari, 2022

Cykelkaos skriver en av stans större morgontidningar om. Det är ett tillstånd som råder på stan och tillsammans med rapporter om cyklister som kör jättefort, ibland nästan 30 km/h, precis överallt, så målas bilden upp av ett laglöst land där cyklister ockuperar gaturummet för egen vinning helt utan hänsyn till andra.
Jag själv märker så här års av att antalet cyklister har, med ett annat populärt ord, exploderat de senaste veckorna när jag ibland stannat vid ett rödljus och inte hinner förbi när det blir grönt, eftersom cykelkön är så lång framför mig.
Är det alltså trångt på stan? Tar cyklisterna upp för mycket plats? Jag funderade lite på det när jag stod och väntade på grönt vid Slussen i går morse. Så här såg det ut:

Till vänster rullar fem personer fram (ja, jag kollade). På andra sidan den gul-röda muren räknar jag till (minst) tjugotre.

Titta på hela ytan. Fundera över hur mycket plats varje trafikslag får ta i vägrummet (den stora tomma ytan i mitten är bussfilen och cyklisterna trängs mellan muren och trottoarkanten).

Jag tror cykelytan är knappt hälften så bred som en vanlig fil. Fem personer får alltså dubbelt så stor yta som tjugotre. Och då är bilytan full som ni ser, samtidigt som den smala cykelremsan nog skulle svälja fem-sex cyklister till.

Och så ser det ut på alla ramperna vid Slussen på morgnarna. Tjugo-trettio cyklister trängs i en smal korridor upptryckta mot trottoaren, brevid fyra-fem bilister med rejält benutrymme.

Cykelkaos, my ass.

13 svar på ”Det är cykelkaos. Cykelkaos!”

  1. Elin Bandmann skriver:
    6 juni, 2012 kl. 7:12 e m

    Åh vilken underbart inlägg. Skicka gärna bilden till Hamilton, väldigt talande.
    Bra blogg dessutom! /Elin putthefunbetweenyourlegs.net

    Laddar in …
  2. NiklasN skriver:
    28 maj, 2012 kl. 1:56 e m

    Men lite cykelkaos är det allt, framförallt nu i maj fram till midsommar, och sen i höst när skolorna börjat fram till mitten av september.
    Jag är kanske gnällig och bortskämd, men kan man inte cykla fortare än 15km/h så är det bra om man håller sig till höger. Lika illa är att cykla i bredd och prata på ett avspänt och trivsamt sätt som att köra om någon utan att titta bakåt.
    Alla problem med ovanstående bottnar ju i att cykelbanorna är för få och alldeles för smala, på Lidingövägen har vi missfostret utanför KLTK, en GC-bana för dubbelriktad trafik…

    Laddar in …
    1. Patrick Johansson skriver:
      28 maj, 2012 kl. 2:31 e m

      Visar google-maps fel där? Jag tolkade det som att det är enkelriktad trafik på var sin sida om lidingövägen utanför KLTK.
      http://bit.ly/KWmKXQ

      Laddar in …
      1. NiklasN skriver:
        29 maj, 2012 kl. 6:44 e m

        Tillfälligt bortfall av gatukapacitet, även känt som Norra Länken…

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          29 maj, 2012 kl. 8:29 e m

          Huh?

          Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      28 maj, 2012 kl. 3:10 e m

      Precis ”Cykelkaoset” består inte i cyklister som cyklar som nackade hönor, utan i att 9000 cyklister varje dag hänvisas till en fil som är 50 centimeter bred. För att ta delar av Götgatan som exempel.

      Laddar in …
  3. POVelo skriver:
    25 maj, 2012 kl. 11:33 e m

    Var i Malmö igår och läste sydsvenskan att i Köpenhamn var det nu 50% som cykelpendlade till jobbet. De hade gjort ännu bredare cykelbanor för att folk skulle kunna cykla både fort och sakta. Alla sḱall få plats och köra i sin fart. Sen ”gröna vågen” för 20km/h m.m. Vilket ”paradis”! Om det blir gröna vågen vid 20 kommer jag lätta sänka snitt hastigheten. Tyvärr hittar jag inte artikeln på nätet och det var inte 1 april.

    Laddar in …
  4. Mattias Krantz skriver:
    25 maj, 2012 kl. 10:04 f m

    Håller mig för det allra mesta till vänster om muren. Vet att jag kör tillräckligt snabbt för att inte stoppa upp någon som kommer från höger och stoppar inte upp några bilar eller bussar heller. Alltså borde det väl inte vara några problem. Bara bättre utnyttjande av befintligt utrymme.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      25 maj, 2012 kl. 10:16 f m

      Nu har jag kollat (och det här är ett svar till @83751095ec9b84ffb00ef0159ffbaf02:disqus nedan också):
      Trafikförordningens 8 kap, §2:
      ”Ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får endast fordon i linjetrafik föras samt, om körfältet eller körbanan är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass II.”

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        25 maj, 2012 kl. 5:34 e m

        Samtidigt är frågan, vad gäller när det finns befintligt cykelfält? Ni vet, som med Andreas Grass.

        Laddar in …
        1. Erik skriver:
          26 maj, 2012 kl. 10:21 f m

          Tyvärr men cykeln ska framföras på cykelbana då sådan finns. Så jag ser tyvärr inte hur bussfilen påverkar det.

          Laddar in …
  5. s. skriver:
    25 maj, 2012 kl. 9:52 f m

    Jag har börjat cykla i bussfilen till vänster om muren sen en vecka tillbaka, dvs i.o.m. nämnda explosion. Har lite lite dåligt samvete över det, men njuter samtidigt enormt av att kunna glida förbi hela kön (som jag ändå skulle köra om) och trampa på först i ledet när det blir grönt. Är jag därmed en av de rötägg som drar cyklisternas rykte i gruset?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      25 maj, 2012 kl. 10:01 f m

      Jag har fått för mig att moped och cykel får färdas i bussfil. NTF håller med:
      http://www.ntf.se/konsument/fraga5147.asp?katid=34
      Däremot är nog bilister rätt okunniga om det så risken är att de muttrar bakom sina rattar om att cyklister tar enormt mycket plats.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d