Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Assen/Nederländerna vs Stockholm/Sverige

Publicerad den 15 maj, 20125 januari, 2022

Stockholms kommun och miljö/cykelborgarrådet Per Ankersjö säger att staden ska tävla med Danmark och Nederländerna som cykelstad. Det finns en del att arbeta med. Inte bara avsaknad av cykelbanor och vettiga pendlingsvägar, det gäller också hur kommunen och kommunens entreprenörer hanterar cyklister. Vi skrev tidigare hur kommunen tillsammans med NCC spärrade av Götgatan, en av Stockholms mest intensiva pendlingsvägar.

Pendla någon annanstans, cykeljävel

 
Jag tänkte nu jämföra två andra vägarbeten. Det här är Ringvägen förra tisdagen:

Mitt i cykelbanan kommer ett vägarbete. Cykelbanan spärras av helt. Det finns en blå hänvisningskylt, men den gäller bara fotgängare – som hänvisas till andra sidan. Det finns ingen hänvisning för cyklister utan de tar sig ut i vägbanan lite som. Några leder försiktigt cykeln förbi hindren, men det finns ingen indikator på hur lång avspärrningen är eller vad som händer längre fram. Själv cyklar jag, på ett vägavsnitt som som tur är är 30 eftersom det passerar en skola. Som ni hör är det på elcykeln…
 
Så här gör de i Assen i Nederländerna:

Stockholm har en rejäl bit att gå. Eller cykla.
Läs mer på A View from the Cycle Path.

3 svar på ”Assen/Nederländerna vs Stockholm/Sverige”

  1. Patrick Johansson skriver:
    15 maj, 2012 kl. 10:39 e m

    Klassiskt exempel på kreativ cykling. Här förväntas man lista ut hur man ska fortsätta. Det borde bli en ny slogan för cykling!
    ”Varje dag – ett nytt logiskt pussel att lösa!”
    ”Spela med ditt liv – vinn andra trafikanters avsmak!”
    Efter man har klarat hinderbanan så belönas man med arga insändare i tidningen som säger att cyklister inte följer skyltar eller regler.
    Nä, usch vad jag klagar. 🙂
    Positiv spinn… hmm.. Tack vare alla logiska pussel vi cyklister utsätts för måste det betyda att vi är super-kloka! Yay!

    Laddar in …
  2. Herbert Tiemens skriver:
    15 maj, 2012 kl. 10:26 e m

    Thank you for your instructive video. As shown in the video in Assen is really the best in the Netherlands I’ve ever seen. In more busy cities like Amsterdam and Utrecht we still see often situations like in Stockholm.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      15 maj, 2012 kl. 10:49 e m

      Right now in Stockholm, road works seldom take cyclists into consideration, even, as in the photo in the beginning of the post, when it’s a street that has been identified as one of the most important commuter passages in town.
      After we pointed this out, they made some provisions for us cyclists, as you can see here:
      https://www.cyklistbloggen.se/2012/04/gasarbete-nu-med-skyltar-i-sthlm/
      Its not a monetary issue, it’s just inadvertency towards cyclists.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d