Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Första veckan med elcykel: Christian

Publicerad den 25 april, 20125 januari, 2022

Nu har jag cyklat med elcykel en vecka och tänkte sammanfatta de första intrycken.

Det är förrädiskt bekvämt. Cykeln har tre effektlägen och jag hamnar gärna i mittenläget, 2, i innerstan. Det är verkligen sant att man inte blir svettig. Jag har hört just det tidigare, men jag trodde kanske att det egentligen betydde ”lite mindre svettig”, men så är det alltså inte. Det betyder i sin tur att man måste fundera mer på klädsel. Normalt har jag som tumregel att vara lite huttrig när jag kliver upp på cykeln, då brukar jag bli lagom varm när jag cyklar i kyla. Med elcykel gäller det att klä sig ytterligare lite varmare när det är kallt ute – man blir helt enkelt inte lika uppvärmd av trampandet.
I fredags i hällregn och motvind var det underbart att kunna lägga i läge tre, då cykeln i praktiken blir en elmoped. Motvinden känns inte och har ingen inverkan på cyklingen alls.

Magisk manick i regn och motvind

 
Jag kommer på mig själv med att tänka annorlunda om vilka vägar jag cyklar. Med elmotorn kan man ”bjuda sig själv” på att ta lite backigare vägar, även när man är trött. Annars brukar jag efter en lång arbetsdag ofta välja Stadsgårdsleden istället för Götgatan bara för att slippa den dryga stigningen över Södermalmsberget. Med elmotor är backigheten oväsentlig.
Apollon som motorn sitter på känns gedigen, jag som normalt cyklar med smala däck gillar skarpt de lite kraftigare och bredare som testcykeln har – de är grymma mot alla trottoarkanter och gatbrunnar som Stockholm gärna bjuder på.
Men det är inte bara guld och gröna skogar. Det är jobbigt att ”krypköra” – när man ligger bakom någon som kör långsamt. Det tar två-tre tramptag innan motorn driver och det innebär att det blir ryckigt när man kör långsamt. Man smygrullar lite, så går motorn igång så man får bromsa för att inte köra in i cyklisten framför, smygrullar lite till, bromsar och så vidare. Det här är framförallt irriterande i innerstadstrafik med mycket rödljus. Lösningen är att helt enkelt slå av motorn då och sätta på den när man fått upp farten lite. Men det blir en del knapptryckande.
Fortsättning följer.

2 svar på ”Första veckan med elcykel: Christian”

  1. Erik Sandblom skriver:
    25 april, 2012 kl. 5:28 e m

    Kul! Jag gillar också breda, släta däck. Jag tror inte de går långsammare. Bicycle Quarterly gjorde ett test där de kom fram till att bredare däck rullar fortare nerför en backe, om det är samma tryck. Sök på Bicycle Quarterly tire test om du är nyfiken.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      26 april, 2012 kl. 12:56 e m

      Jag inser att första kravpunkten på en cykel för innerstadsbruk borde vara ”breda däck”. Det är helt otroligt vad mycket bättre det är.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d