Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

En ghostbike till Göteborg

Publicerad den 13 april, 201214 januari, 2022


Fredagen den 13 april 2012 blev verkligen en otursdag med råge för åtminstone en familj i Göteborg. En kvinna dog när hon cyklade på Övre Husargatan, en gata där jag gått många gånger eftersom jag har släkt som bor precis i närheten. Kvinnan blev påkörd av en lastbil, även där en olyckstyp vi sett förut.
Olyckan skedde inte vid en normal trafiksituation, utan vid ett vägarbete. Det är ingen ursäkt, men tyvärr symptomatiskt för hur kommuner i Sverige prioriterar sina olika trafikanter. Först kommer självklart bilisterna. Sedan kommer fotgängarna, med exempelvis temporära övergångsställen som raskt målas upp. Sist kommer cyklisterna. Vi har sett det i Stockholm precis – vid gasarbetet på Götgatan kom det upp skyltar för cyklister, men först efter ett par dagar. Det är fortfarande samma yrvakna, ”visst ja, cyklisterna också” som vi sett förut.

Ghostbike från Slussen, Stockholm. Oktober 2011.

Det är den här yrvakna mentaliteten som måste bort från kommunerna och från trafikplanerarna. Cyklisterna måste få samma prioritet som övriga trafikslag, och det är extra viktigt när normala vägar rubbas – som vid vägarbeten. När det saknas tydlig hänvisning vid exempelvis vägarbeten blir situationen snabbt farlig, man vet inte vart man ska ta vägen och blir osäker – egentligen helt i onödan. Ett vägarbete planeras veckor i förväg. Det måste finnas tid att tänka på alla trafikslag, men det görs fortfarande inte.
Jag lider med den drabbade familjen i Göetborg. Jag hoppas verkligen det inte krävs fler ghostbikes för att våra kommuner ska agera.

6 svar på ”En ghostbike till Göteborg”

  1. Cykelpendlare skriver:
    22 april, 2012 kl. 10:28 f m

    Jag cyklar nästan aldrig där men trafiksituationen måste bli
    bättre med en gång. Det har sket två cykelolyckor på en
    vecka, för att gatan byggs om.
    Man kanske skall leda bort bilarna till någon annan gata?

    Laddar in …
  2. Rolf Broberg skriver:
    20 april, 2012 kl. 11:51 e m

    På Södra vägen i Göteborg har cykelbanan beslagtagits för biltrafik i samband med en 18 månaders ombyggnad. Om normala vägmarkeringar hade använts istället för mängder av tillfälliga och skrymmande vägmärkespjäser, skulle cyklarna ha haft kvar sin bana. Cykeloffret ter sig alltså helt onödigt, se http://trafikistan.se/beslagtagen-cykelbana .

    Laddar in …
  3. Joakim Haglund skriver:
    14 april, 2012 kl. 12:58 f m

    Fy fan vad trist. Övre husargatan är ett klockrent exempel på en stadsväg. De måste bort bara. Vi kan inte har gator som får bilisterna att tro att de kör på en motorled. Redan när jag pluggade till arkitekt på chalmers gjorde vi ett projekt om hur gatan skulle kunna byggas om. Naturligtvis har inget hänt. Trist.

    Laddar in …
    1. Erik Sandblom skriver:
      14 april, 2012 kl. 2:23 e m

      Gatan byggs nu om så att det blir ett körfält per riktning för bilister, en bussfil per riktning, en cykelbana per riktning samt trottoarer. Några av korsningarna får rondeller istället för trafikljus. Se goteborg.se

      Laddar in …
      1. Joakim Haglund skriver:
        16 april, 2012 kl. 8:26 e m

        Inser att jag inte har hängt med i Göteborgs planer och ursäktar mig för att jag uttryckte mig spydigt om att inget händer på Övre Husargatan. Det låter ju som om det genomförs utmärkta åtgärder.

        Laddar in …
  4. Johan Andersson skriver:
    13 april, 2012 kl. 11:36 e m

    Alltid lika trist när någon förolyckas i trafiken.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d