Parkering i cykelfält: Topp 10 värsta gatorna

| 8 kommentarer

No stop for you!

Vi har ju skrivit en hel del om hur populärt det är för slöa bilister att använda cykelfältet som en lättillgänglig och praktisk parkeringsplats. Eller bilister och bilister, även lastbilschaufförer, containerägare, poliser och Posten-mopedister gillar cykelfält skarpt. På twitter har diskussionen förts om någon bryr sig förutom cyklisterna själva. Jag blev så nyfiken att jag hörde mig för hos Trafikkontoret och beställde ut statistik. Och jo, det delas ut en del straffavgifter.

Ni som följer Cyklistbloggen vet ju att det inte är tillåtet att stanna eller parkera i cykelfälten. Sedan 2006 har det i Stockholm delats ut inte mindre än 3073 straffavgifter, p-böter, för otillåtna stopp eller parkeringar i cykelfält. Antalet p-böter ökar hela tiden, något kommunen tror beror på att cykelfälten blir fler och fler.

Jag gick igenom den statistik jag fick från Stockholms kommun och då syntes det snabbt att det är ungefär samma tio gator som står för lejonparten av alla böter. Så här ser topp-10 listan ut för perioden 2006-nu:

  1. Birger Jarlsgatan (569st)
  2. Hornsgatan (411st)
  3. Karlavägen (386st)
  4. Flemingatan (299st)
  5. Sveavägen (196st)
  6. Hammarby Allé (158st)
  7. Skeppsbron (125st)
  8. Odengatan (108st)
  9. Karlbergsvägen (94st)
  10. Vasagatan (90st)

Det som slår mig är hur lite det är. Jag cyklar varje dag längs Hammarby Allé och det står alltid fyra-fem bilar i cykelfälten. Jag är ju inte den som bara drar en siffra ur näsan och för att visa att jag med “4-5” menar exakt fyra, så är här en situationsbild från min hemcykling i fredags. Mina damer och herrar, Hammarby Allé den 24 februari 2012 (klicka för större bild):

400 meter, fyra bilar

Trots det har det alltså bara lappats 158 bilar där sedan 2006. Det känns som om det finns en oexploaterad marknad här…

Jag har ett helt Excelark med alla p-böter, när jag hinner ska jag försöka lägga upp lite statistik för hur det ser ut per år. När jag fått kläm på Excel…

Hur funkar det där du bor, hålls cykelfälten efter? Och hur väl respekteras de av övriga trafikanter?

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

8 Comments on "Parkering i cykelfält: Topp 10 värsta gatorna"

Notify of
avatar
trackback

[…] Igår berättade vi att det sedan 2006 har delats ut 3073 kontrollavgifter, p-böter alltså, för parkering eller stopp i cykelfält i Stockholm. Diagram är ju teh shit, så här fortsätter den spännande serien ”Hur mycket kan man kräma ur ett Excelark”. Först, så här har antalet böter varierat över åren:  I korthet ser det ut att vara en svag ökning, med en rejält topp på 795 avgifter 2009. Varför? Ingen aning, men kommunen själv säger att ökningen beror på att det hela tiden blir fler cykelfält i stan. Vilket borde betyda att antalet cykelfält var extremt mycket högre 2009, än omkringvarande år. Så, försvann alltså plötsligt en hiskelig massa cykelfält 2010? Inte vad jag vet. […]

trackback

[…] februari skrev vi om de topp 10 värsta gatorna för felparkering i Stockholm och om cykling, cyklade på isgata och testade cykel-airbagen […]

trackback

[…] det hålls efter dåligt stöds också om man tittar på […]

Tomas Granditsky
Guest

Vasagatan är rent bedrövlig också, jag har inte kunnat cykla hela vägen en enda gång på 3 år. Man måste ut i trafiken.

Juggen
Guest

Man kanske borde se över möjligheten för cyklister att dela ut böter för felparkerade bilar om man dokumenterar händelsen innan med en kamera och skickar in tillsammans med kopias på boten till ansvarig myndighet. Det är ju ganska svårt att fejka en felparkerad bil på ett fotografi. Vill man så kan man ju ta det så långt att man filmar det med mobiltelefonen (ännu svårare att fejka) tillsammans med ögonblicket där man delar ut eller sätter fast boten på bilen.
Sedan gör man en fördelning på inkomsten: 25 % till den som delat ut boten,  25 % till utbyggnad av cykelvägar, 25 % till cyklister som skadats i trafiken p.g.a. bilister och 25 % till myndigheten som hanterar det administrativa.

Rita Dubbelman
Guest

Jag har cyklat i 6 år på Sveavägen från Odengatan till Årsta. Så gott som varje dag kl 17.15 står taxi parkerad i cykelfältet precis till väster om korsningen Sveavägen-Sergels torg. Det är en cykelbana där och det finns 2 skyltar med stoppförbud. Jag måste hoppa av cykeln och leda den förbi på trottoaren eftersom jag inte vågar svänga ut i körbanan. Jag har pratat med poliser och lapplisor som säger att man måste personligen överräcka boten till chauffören, som förstås åker iväg när han ser ordningsmakten närma sig. Den förklaringen ger jag inte mycket för! Det går till och med att se hur bilarna står parkerade där på webbkameran, men numret syns inte.
På Sveavägen mellan Kungsgatan och Sergels torg står bussarna med bakdelen på min cykelbana, där måste jag också svänga ut i körbanan.
Och nu ska staden satsa på cyklisterna!! Jojo!
/Rita

Andy Dammert
Guest

Att det delats ut mindre än 90 på Klarabergsviadukten under 2006-2012 är ju ett skämt. Hade jag haft provision på böter där hade jag varit miljonär.

Christian Gillinger
Guest

Statistiken för Klarabergsviadukten ser ut så här:

2006: 1 bot
2007: 2 böter
2008: 3 böter
2009: 6 böter
2010: 27 böter
2011: 35 böter

Så det ökar i varje fall. Hittills i år har de hunnit med precis en bot där.

wpDiscuz