Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholm är fullt av fula och dåligt designade cykelställ.

Publicerad den 23 november, 201122 december, 2021

I Skåne har de Hylliegaraget, i Stockholm har vi…ummmm…. gräsmattor, rännstenar och cykelbanor:

Tunnelbaneparkering
Tunnelbaneparkering

 
Sådär blir det ju när det inte finns några cykelställ vid viktiga knutpunkter som till exempel en tunnelbanestation. Cykelställen är en underskattad företeelse, oftast ställs de ut där det finns lite extra plats som inte behövts till något viktigare och oftast är de standardställ där man trycker ner framdäcket mellan två järn. Mellanrummen mellan varje ställ brukar vara minimala. Ungefär så här kan de se ut:

Not much room with standard bike stands
Här kommer man inte emellan

 
Tätt, tätt står cyklarna, så tätt att styrena krokar i varandra. Ingen plats för cyklisten mellan cyklarna, man får stå bakom hojjen för att ställa in och dra ut den. De flesta cyklister har dessutom två lås, ett ramlås och ett löst lås för att låsa fast cykeln på platsen. Tanken är ju att tjuvarna inte ska kunna ta med sig hojjen och klippa upp ramlåset någon annanstans.
Men eftersom den enda fästpunkten är själva cykelstället så måste man alltså nå ner till det. Det går inte mellan cyklarna, där är det för tätt. Istället får man hänga sig ner över styret och försöka sträcka sig ner. Har man då cykelkorg blir det nästa omöjligt.

Poorly designed bicycle stand
Jaha, du ville kunna ställa cykeln i stället också. Det skulle du sagt innan.

Men det spelar ingen roll om man når ner eller hur avancerat lås man har. För tjuvarna räcker det med att lossa framhjulets två navskruvar och lämna kvar det. Ska man göra det svårt för tjuvar måste man låsa fast cykeln i ramen.Vilket inte går med standardställ. De är förmodligen utformade av någon som inte cyklar, dåligt planerade och oigenomtänkta.
I Danmark har man förstått det här. Där har kommunen tagit fram foldern ”Tjekliste til Cykelparkering” (PDF-länk). De listar åtta punkter för en god cykelparkering:

  1. Ligger ställen nära cyklisternas destination? Gärna inom 30 meter.
  2. Är de bra placerade i förhållande till destinationen? Till exempel vid entréer.
  3. Finns det tillräckligt mellanrum mellan ställen för cyklisterna? Det ska vara minst 150 centimeter mellan ställen för cyklisterna att parkera och ta ut cyklarna i.  Helst 200 centimeter.
  4. Finns det lika många ställ som cyklar på platsen?
  5. Cykelställen ska vara av god kvalitet, se designmanualen, och ha minst 50 centimeter mellan varje cykel.
  6. Är det nivåfri till- och frånfart till ställen?
  7. Behöver parkeringen belysning för att uppnå tillfredsställande trygghet?
  8. Har cyklisten god översikt över hela parkeringen? Gäller mest stora parkeringar för att cyklisterna ska vara trygga.

Den är inte perfekt, men ett steg på vägen. Checklistan tar upp god kvalitet, men inte så mycket om utseende. De standardställ som är vanligast i Stockholm är vansinnigt fula. Och fula cykelställ placerade på fel ställen, spär på folks åsikter om att cykling stör. Jag tänkte ägna några framtida poster åt just snygga, eller originella, cykelställ. För cykling ska inte bara vara praktiskt. Det ska också bidra till en bra stadsmiljö.
Läs mer om cykelställ
Läs mer om hur du låser fast din cykel

7 svar på ”Stockholm är fullt av fula och dåligt designade cykelställ.”

  1. Krister Isaksson skriver:
    31 maj, 2013 kl. 2:24 e m

    De två sista bilderna i inlägget, var är de ifrån?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      31 maj, 2013 kl. 3:11 e m

      Min arbetsplats. Radio och TV-husets parkering.

      Laddar in …
  2. Krister Isaksson skriver:
    31 maj, 2013 kl. 2:20 e m

    Varför visar/länkar du inte till stadens cykelparkeringshandbok?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      31 maj, 2013 kl. 3:12 e m

      Jag tror inte jag kände till den när jag skrev det här inlägget. Har du en länk, så lägger jag in!

      Laddar in …
  3. Erik_Helmerson skriver:
    31 maj, 2013 kl. 1:45 e m

    RT @Cyklistbloggen: Mer om cykelställ i Stockholm: http://t.co/8uZQdPtbSz @Erik_Helmerson

    Laddar in …
  4. Cyklistbloggen skriver:
    31 maj, 2013 kl. 1:43 e m

    Mer om cykelställ i Stockholm: http://t.co/8uZQdPtbSz @Erik_Helmerson

    Laddar in …
  5. T G skriver:
    10 maj, 2012 kl. 9:24 f m

    De där cykeställen i bilderna…är nog ritade på den tiden så cykeltjuvar inte fanns, då lås var något som bara användes i ”storstan”…the times they are a changin’

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d