Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Hur ser den perfekta vardagscykeln ut?

Publicerad den 28 november, 20118 februari, 2022

Alla jagar vi väl den perfekta cykeln. Själv har jag sagt att jag ska byta från min gamla moutainbike (som jag dock satt släta däck på) i cirka två års tid. 2012 fyller cykeln tio år, då kanske det äntligen är dags. Men hur ser den perfekta vardagscykeln ut? Det beror självklart på hur långt du ska cykla varje dag och om du behöver frakta fler saker än dig själv och kanske en ryggsäck. Hybrid eller cyclocross? Alla dessa val …
Oregon Manifest utlyste en designtävling där de efterlyste den ultimata vardagscykeln. Förutom att visa cyklarna i en utställningssal tog man också ut dem på ett ordentligt “field test”, det vill säga en ordentlig cykeltur så att man kunde utvärdera de vackra och roliga cyklarna på riktigt. Finalen gick i september i år.
Vann gjorde bidraget från Pereira Cycles. En bekväm cykel med upprätt sittställning, elmotor, inbyggda högtalare, låsbar förvaringslåda och ett integrerat lås.
Det för oss ju inte ens osökt in på frågan:
[poll id=”3″]

Oregon Manifest 2011 Constructors’ Show from oregon manifest on Vimeo.

5 svar på ”Hur ser den perfekta vardagscykeln ut?”

  1. Anders skriver:
    28 november, 2011 kl. 5:06 e m

    Här kommer egenskaperna jag inte vill vara utan
     – navdynamo och diodlysen fram och bak med ”standlicht”
     – långa stänkskärmar, speciellt fram, vilket innebär att jag måste förlänga dem
     – pakethållare eftersom jag dels vill kunna få med mig mer packning ibland (då skulle jag dock kunna ta en annan cykel) men främst för att jag inte kör med ryggsäck
     – skivbromsar för att slippa bromsklossmutsen och utslitna fälgar
     – kort hjulbas för att det ska bli roligare
     – 28-622-däck som lagom kompromiss. Blir för smalt när det är mjuk snö och för stötigt när det är hård snö, men då använder jag oftast en annan cykel med dubbdäck fram. För övrigt behövs egentligen bara dubbar när det är vatten på frusen slask. I övrigt duger det gott med metoden att inte svänga utan full kontroll.

    Laddar in …
  2. Mattias Krantz skriver:
    28 november, 2011 kl. 3:04 e m

    Saknar alternativet: 2 crossar (fincross och fulcross), racer, mtb, tempohoj och en singlespeed. 🙂
     Crossen är för övrigt den ultimata cykeln. ’Nuff said 😉

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      28 november, 2011 kl. 3:24 e m

      Haha, jag tänkte att det skulle bli svårare om man bara fick välja *en* cykel. Välj favoriten liksom. Men det svarade du ju på. Vad ska man tänka på när man väljer cross då? Jag hojar inte långt, bara 1,5 mil om dagen cirka.

      Laddar in …
      1. Mattias Krantz skriver:
        29 november, 2011 kl. 1:53 e m

        Det viktigaste att tänka på är väl i första hand, precis som med alla cyklar, storlekten. Som modell sett är crossen lite mindre och ”rappare”, samtidigt som du har en lite mer upprätt sittställning än på en landsvägshoj.
        Om tanken i första hand är pendling så ska du väl tänka på att det finns plats för skärmar och plats för dubbdäck (gärna samtidigt). Pakethålllare kanske man vill ha. Finns det inte fästen så går det att lösa med den varianten som sitter fast i sadelstolpen.
        Ang. bromsar så är nog det bästa alternativet (ut bromssynpunkt) skivbromsar. Dom funkar i ur och skur och sliter inte på fälgarna. Nackdelen är att du får ett betydligt mindre urval av cyklar (finns endast ett fåtal modeller off-the-shelf i Sverige), en skivbromsad CX är ofta betydligt tyngre (dels pga. att bromsarna faktiskt är tyngre, samt att det oftast är enklare modeller som förses med skivbromsar) samt att urvalet av hjul, om man nu vill köpa nya eller andra sådana, är obefintligt. Men de två sistnämnda sakerna är ju kanske inte ett problem så länge som det är pendling som det i huvudsak handlar om.
        Har själv pendlat med en Focus Mares Disc (http://mellanklass.blogspot.com/2011/08/mina-cyklar-focus-mares-disc.html) med både skärmar, sidostöd och barnstol på.

        Laddar in …
        1. Jeroen Wolfers skriver:
          29 november, 2011 kl. 2:08 e m

          Jo, har kollat på någon Nishikivariant med skivbromsar, men kikar gärna vidare. Skärmar och dubbdäck är ett måste, helt klart. Kollar upp Fokus också, tack för tipsen!

          Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d