/ avspärrningar

Cyklisterna tvingas gissa när staden spärras av

Stockholm en evenemangstad

Stockholm är Sveriges huvudstad, en storstad, och det innebär att den drar till sig evenemang, konserter, matcher och festivaler. Kanske extra mycket under det varma vår- och sommarhalvåret. Det är inget konstigt.

Det är heller inget konstigt att en storstad drar till sig stora evenemang som påverkar trafiken. I maj gick arrangerades till exempel löploppet Kungsholmen Runt. Så här stod det på deras hemsida:

Screen Shot 06-07-14 at 12.38 PM

Jättetydligt. Om man är bilist. Där står klockslag för varenda vägsnutt. Är man cyklist får man däremot nöja sig med ett ”Kungsholmen Runt går i huvudsak på gång- och cykelvägar”.

Eller när polisen berättar om Stockholm Marathon. ”Omfattande trafikavspärrningar”. Gäller de också fordonet cykel? Ingen aning, men förslagen på alternativa resvägar funkar ju sådär för cyklister – Södra Länken, Centralbron och Essingeleden är ju inte direkt kända för sina fina cykelbanor.

Screen Shot 06-07-14 at 12.34 PM

Eller som i måndags, då Rolling Stones spelade på Tele2 Arena:

Screen Shot 06-30-14 at 08.10 PM

Där står det ju tydligt att man avråder för att ta bil till området. Men vad gäller dem som istället cyklar?

Det framgår inte. Polisens Facebooksida ger heller inte någon vägledning.

Vägen förbi Tele2 Arena är ett centralt pendlingsstråk för hela söderort och vi som följt arenan sedan dess högtidliga öppnande, vet att vägen gärna spärras av helt (läs ”VARNING! Arenaleden södergående” och ”[Stockholm: tack för att du hycklar](Stockholm:%20tack för att du hycklar)” här till exempel) när Arenan förväntas dra mycket folk.

Gissningslek

Som vardagscyklist får man gissa när det är trafikavspärrningar. Polisen berättar ofta om kommande avspärrningar på sina många Facebooksidor, men det handlar alltid om avspärrningar för antingen biltrafiken eller kollektivtrafiken. Cyklisterna däremot nämns inte. I de fall man frågar brukar svaret vara ett första ”Jag vet inte, ska kolla” och i många fall när svaret sedan kommer är det ”nej, cykelvägarna påverkas inte”. Men inte alla gånger.

Polisen får ofta sin information direkt från arrangörerna, det är alltså egentligen inte alltid polisens fel.

Stockholms Stad då? Hur gör kommunen?

När de skulle spärra av Götgatan vid korsningen mot Hornsgatan förra året – alltså en oerhört central knutpunkt för alla pendelcyklister som kommer söderifrån, så framgick det på deras hemsida att det var stopp för all fordonstrafik (”Totalavstängt” till och med):

HornsgatanGötgatan

Efter twitterkonversation med kommunen ändrades hemsidan så det blev tydligare. Det gällde inte all fordonstrafik. Bara motorfordon.

Screen Shot 07-02-14 at 03.19 PM

Ni som har följt Cyklistbloggen minns säkert också när president Obama var i stan i höstas. När han väl åkt togs avspärrningarna bort. Utom för cyklisterna som fick vänta en vecka på att de kvarglömda suggorna togs bort.

2013-09-10 08.53.51

Nu för tiden sköter sig Stockholms Stad rätt bra. Så här skriver de i DN inför avspärrningar i dag:

Avspärrning

De har visserligen fortfarande inte förstått att cykeln är ett fordon, men de har förstått att vara tydliga med om en avspärrning påverkar cyklisterna.

Ge samma information till cyklisterna

I Stockholm har antalet cyklister ökat explosionsartat de senaste åren.

En gammal bild av cyklister är att de cyklar för rekreation. Som ett trevligt helgnöje, som visserligen är uppfriskande, men i grunden lite onödigt. Den uppfattningen lever kvar i högaktlig välmåga. En rekreationscyklist behöver ingen information. Hen kan cykla någon annan dag. Eller låta bli.

Att köra bil däremot är nödvändigt och ska respekteras. Med trafikomläggningar som är tydliga att ett barn kan förstå dem.

Men cyklister cyklar inte längre bara för att det är mysigt med en kvällstur. Cyklister cyklar till och från arbetet. De cyklar och handlar. Cyklister cyklar till konserter. Det var till och med en av poängerna med Arenaleden:

– Vi anlägger en stor cykelparkering vid arenan av samma anledning som vi namnger Arenaleden. Det är ett sätt att uppmana stockholmarna att välja cykeln istället för bilen när de besöker arenan, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Cyklisterna påverkas lika mycket som de som åker bil eller kollektivtrafik av avspärrningar. Som cyklist har man inte alltid ett busskort (jag har det inte), eller tillgång till bil och är därmed beroende av att komma fram genom stan på just cykel. Precis som alla andra trafikanter är man beroende av att få bra information om trafiksituationen, i tid.

**Vardagscyklister behöver och förtjänar därför samma information som de som kör bil och åker kollektivtrafik. Ska Stockholm bli en cykelstad av världsklass så räcker det inte att vända sig till privatbilisterna när stan ska spärras av. Det handlar inte om ett enstaka evenemang per år, utan flera varje månad. **

Det här är ett lobbyarbete som nyomstartade Cykelfrämjandet borde jobba med. Mot de som arrangerar stora evenemang i stan. Mot kommunen och alla de som ger tillstånd till trafikomläggningar. Mot polisen – så att de inte nöjer sig med att bara vända sig till privatbilisterna.

Det är ett informationsarbete som kommunens tjänstemän bör ta på sig. Och stadens politiker, som så gärna pratar varmt om hur Stockholm ska bli en cykelstad av världsklass.

För det var väl det som var meningen?

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer