Vinterdäck eller inte vinterdäck, det är frågan

Nu har jag precis avslutat första veckan med min nya hoj. Det har varit oerhört varierande väder och underlag, i torsdags regnade det sidledes, det har varit snustorrt, isgata, snö, snöslask, strålande sol, regn och hård blåst. I fredags cyklade jag till jobbet i strålande sol, klart väder och torrt underlag, och hem i tät snö och isgata på parkeringen:

[![2012-01-13 09.32.23](http://farm8.staticflickr.com/7004/6703570169_a1a3c6e6da.jpg)](http://www.flickr.com/photos/gillinger/6703570169/ "2012-01-13 09.32.23 by Christian Gillinger, on Flickr")Till jobbet...
[![2012-01-13 12.59.44](http://farm8.staticflickr.com/7164/6703557315_e5f3bd6c8b.jpg)](http://www.flickr.com/photos/gillinger/6703557315/ "2012-01-13 12.59.44 by Christian Gillinger, on Flickr")... och hem igen
 

Och jag har fortfarande inte fått på några vinterdäck. Jag har annars alltid kör rejält dubbat, men nu vet jag inte hur jag ska göra. Samtidigt som det är bekvämt med dubb – att slippa bry sig och bara kunna trampa på- så upplever jag just nu att jag blir en bättre cyklist när jag kör på de nya odubbade däcken.

Det gäller bara att köra försiktigare och mer planerande. Jag kör ju nästan samma väg varje dag så jag har lärt mig var isfläckarna brukar vara och som cyklist har man rätt bra koll på underlaget.

The Guardians Peter Walker skrev förr-förra året:

• The more tread on your tyres, the better. You can ride in snow on slicks, but I wouldn’t choose to. If you have a mountain bike, with chunky off-road treads, this is the day for it.

• Let some air out of your tyres, whatever sort they are. Ride them soft: you’ll get more grip.

• It’s natural, when you’re a bit anxious about conditions, to ride leaning forward and tense, with your hands on the brakes. But try to relax the hands and arms, and keep your weight back.

• As in any slippery conditions (such as very wet roads), do your braking early and as much as possible in a straight line. Definitely only use the front brake in this way; otherwise, use the back brake more. And you can also use the back brake to test the amount of adhesion you have.

• Try to steer ”with your hips” rather than your hands: in other words, make directional changes progressively and with your whole mass on the bike, rather than by sudden sharp steering inputs at the handlebars.

Enda avkallet jag gjort är att jag inte längre skjutsar min minsta dotter, vurpar vi så är det huvudsakligen min värdighet som blir lidande, men fastspänd i en cykelstol är det nog inte lika skoj.

Hur gör ni? Dubbdäck eller inte?

[poll id=”4″]

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer