/ ghostbike

Cyklist överkörd av högersvängande lastbil

Igår omkom en kvinna i Stockholm efter att ha blivit överkörd vid Slussen av en högersvängande lastbil. Det blev en kort notis för de flesta (SvD, DN, P4 Radio Stockholm). För mig som dagligen cyklar över Slussen och passerar olycksstället så blev det en påminnelse om hur helvetiskt utsatt man är som cyklist i trafiken. Och särskilt för högersvängande lastbilar som inte har ordentlig koll.

SvD skriver (länk ovan) att lösningen är cykelboxar:

För att minska olycksrisken har Stockholms stad i inrättat så kallade cykelboxar i de stora korsningarna. Det ger cyklisterna ett avgränsat område framför bilisternas stopplinje, som gör att högersvängande bilar lättare ser cyklisten.

Alla som försökt använda cykelboxarna vet att de i bästa fall är en bonus – om man råkar hamna där precis när det slår om till rött. Annars måste man kryssa sig fram mellan köande bilar och sedan ställa sig framför – i den mån det finns plats. Med en cyklism som exploderat senaste åren är det inte sällan trångt i de små boxarna. Man måste också hantera sura bilförare som inte vet vad en cykelbox är, de flesta, och som tycker att man tränger sig och lägger sig i vägen.  Och vara beredd på att trampa på av bara helvete jagad av ilskna köande bilister som vill köra om när ljuset slår om till grönt och inte har något emot att jaga cyklister med kofångaren.

Gårdagens olycka påminner mig om en likadan olycka i november förra året. Då överlevde cyklisten och polisen tyckte i princip att det var hennes fel:

Högersvängande lastbilar är ett jättestort problem, för chaufförerna har svårt att se cyklisterna. Lastbilarna är så höga och cyklisterna saknar insikten att de inte syns för föraren.

Nina, som cyklisten hette, hade en annan lösning på problemet:

Det är ju helt uppenbart att det bara är att sätta upp ett extra trafikljus för dem som ska svänga höger.

Men då stoppas ju den gudabenådade biltrafiken några sekunder extra och så kan vi ju inte ha det.

EDIT: Mikael Nordlander twittrar ett annat förslag:

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer