/ skyltar

Cykelfält eller vägren?

En intressant diskussion började efter Jocke von Scheeles gästbloggsinlägg. Det handlade om att de cykelfält som målas med heldragen vit linje, till exempel på Strömbron, Oxenstiernsgatan eller som nu på Odengatan, egentligen inte är cykelfält, utan vägren. Som jag förstår det betyder det att helt andra regler gäller.

Alvin Lindstam kontaktade Trafikkontoret och och fick svaret att de

”hävdade själva att det var en vägren när jag mailade och frågade. Jag har skickat kompletterande frågor, främst kring vad som gör att det inte räknas som en cykelbana. Men i dagsläget är trafikkontorets inställning att de gjort vägrenar med cykelsymboler i (där det är heldragen linje).”

[![Ny cykelbana](/content/images/2013/11/Ny-cykelbana.jpg)](/content/images/2013/11/Ny-cykelbana.jpg)Inte cykelbana eller cykelfält utan vägren tydligen. Foto: Jocke von Scheele
Ett cykelfält är juridiskt precis som vilken fil som helst. Det betyder till exempel att fordon som ska korsa den, till exempel för att svänga höger, måste lämna företräde. En vägren däremot tar slut i korsningen. Det betyder att cyklister som ska köra över en korsning måste lämna företräde till högersvängande bilar. Eftersom man inte kommer ut från en egen fil, utan kör ut i filen från vägrenen:

En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2007:101).

(Trafikförordningen 3kap §21)

Som till exempel här på Oxenstiernsgatan. Där kommer jag som cyklist alltså ut från ”vägrenen” och kör in i ett cykelfält. Det betyder att jag kommer ut på vägen och därmed ska jag lämna företräde till de bilar som svänger höger. Hade det däremot varit ett riktigt cykelfält hela vägen hade bilister som svängde höger haft lämna företräde.

[Visa större karta](https://maps.google.se/maps?f=q&source=embed&hl=sv&geocode=&q=Oxenstiernsgatan,+Stockholm&aq=0&oq=oxenstier&sll=59.496006,18.294675&sspn=2.381598,8.453979&t=h&ie=UTF8&hq=&hnear=Oxenstiernsgatan,+Stockholm&ll=59.336346,18.101292&spn=0.009346,0.033023&z=14&layer=c&cbll=59.333477,18.099481&panoid=0XYXur-QCmzk9kYc58mb_A&cbp=12,206.2,,0,-1.81)

Högerregeln lär ju inte gälla heller. Det vill säga cyklist som kommer ur de här cykelfälten  vägrenarna in i en korsning ska lämna företräde åt alla andra i korsningen. Åtminstone som jag förstår det.

[![Cykelfält](/content/images/2013/11/Cykelfält.jpg)](/content/images/2013/11/Cykelfält.jpg)Klassiskt äkta cykelfält. Foto: Jocke von Scheele
Det betyder också att [mopeder av klass 1](https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Moped/Moped-klass-I/), de som får köra 45km/h **ska** köra i cykelfältet vägrenen. Igen ur [Trafikförordningen](http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM):

12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Det är lekstuga med cykelinfrastrukturen.

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer