/ cykelhjälm

Är det inte bra om fotgängare har reflexväst och syns?

Jag tänkte bara utveckla gårdagens inlägg:

När jag började med reflexväst på cykeln 2005 fanns det inga i affärerna. Jag fick gå till ett varuhus för byggarbetarkläder, eftersom det då var i princip två grupper som hade reflexväst regelmässigt i trafiken: vägarbetare och dagisbarn.

[![What makes good neighbors](http://farm3.staticflickr.com/2667/3886810790_92427815be.jpg)](http://www.flickr.com/photos/danielsilliman/3886810790/ "What makes good neighbors by What is in us, on Flickr")Traditionell reflexvästbärare (Foto:[What is in us](http://www.flickr.com/photos/danielsilliman/3886810790/)/Flickr [CC BY-NC-ND 2.0](http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/deed.en))
Sedan dess har reflexvästarna på cyklister i Stockholm ökat enormt och nu har varenda cykelaffär dem. De säljs hos Claes Ohlsson och de delas ut av kommunen. De har blivit en populär reklambärare, många företag ger bort reflexvästar med reklam på ryggen. Samtidig har det skett en förskjutning: när jag tog på mig reflexvästen för bara några år sedan vände sig folk om. En kollega skrattade gott när jag svepte på mig den knallgul-orangea västen. På färjan hem hälsade folk eftersom de trodde jag var en del av besättningen, som hade yrkesreflexvästar.

Idag *förväntas *cyklister ha reflexvästar. Ingen vänder sig om längre.

Nu börjar det alltså talas om att fotgängare också ska ha det. Om det sker blir såklart nästa steg att även fotgängare förväntas ha reflexvästar.Då kan man fråga sig hur det påverkar olycksrapportering. När det skrivs om cyklister som är med om olyckor är det mer regel än undantag att det noteras om  hen hade hjälm eller inte, alldeles oavsett om det var relevant för olyckan eller inte.Om cyklister och fotgängare förväntas ha reflexväst så kommer det såklart också dyka upp när det skrivs:  ”Det var mörkt och cyklisten hade vare sig hjälm eller reflexväst” kommer det stå. Och då kommer det börja framstå som helt rimligt att en bilist missar en fotgängare utan väst i vintermörkret.

Och det, menar jag, är en farlig utveckling för oss oskyddade trafikanter.

Alternativet är att vi istället pratar om hur vi ska uppträda i trafiken tillsammans när det är mörkt, blött och halt. Att alla trafikanter måste öka sina säkerhetsmarginaler, minska hastigheten, titta en extra gång. Att fundera över hur stadsmiljön kan förbättras: genom bättre belysning, kanske genom att titta på om bilar verkligen ska ha samma starka belysning i citymiljö med massor av andra ljuskällor, som de har när de kör på landsbygd och mörkare motorvägar där alla fordon är på väg åt samma håll. En stark lampa gör att lampägaren ser bättre, men när fler har starka lampor betyder det att man bländar varandra (edit: jag har fått några kommentarer om just ”bländad”. Här är ett förtydligande).

Det skulle vara betydligt mer konstruktivt än att lägga hela ansvaret på dem som är svagast i trafiken. Vad tycker du?

Christian Gillinger

Christian Gillinger

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Läs mer