Vintercykling FTW!

| 11 kommentarer

Det händer verkligen grejer på cykelfronten! I morse fick vi ännu ett konkret bevis på att det är mycket fler cyklister på vägarna även nu på vintern.

I morse var det fyra minusgrader i Stockholm, frostigt och vackert. En riktigt fin cykelmorgon där man för några år sedan varit helt ensam på cykelvägarna. Nu var det nästan trängsel framför rödljusen vid Skanstull och på Götgatan norrgående. Härligt!
Cyklade du imorse?

Dela!Share on Facebook113Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

11 Comments on "Vintercykling FTW!"

Notify of
avatar
Vik
Guest
Member

Har cyklat varje dag, men ska ta paus nu pga oplogade cykelbanor och cykelfält. Less på farliga hårda vallar av frusen snö. Återkommer när jag ledsnat på snorig trängsel på bussen om nån månad!

Gustaf
Guest
Member

Upplever samma sak här i Uppsala, vintercyklisterna har blivit fler de senaste åren. En annan sak, vet ni cyklistbloggare hur det går med ändringarna av bland annar trafikförordningen gällande exempelvis utökad möjlighet för cyklister att välja körbana i vissa fall även när cykelbana finns? Jag har för mig att ändringarna var planerade träda i kraft 1 januari 2018 men inte sett ett dugg av detta.

Christian
Admin
Member

Det senaste vi hörde var att det skjutits på framtiden. Igen.

Anders Andersson
Guest
Member

Blir det inte beslut innan sommaren så kan det bli liggande hela nästa mandatperiod. Detta borde ju vara okontroversiellt jämfört med alla andra beslut mp tryckt igenom detta valår (höjd bensinskatt, höjd bilskatt, höjd koldioxidskatt, flygskatt, miljözoner + funderingar på kilometerskatt etc).

Kan inte Christian, å bloggens vägnar, med X antal läsare i ryggen, be någon insatt regeringsledamot förklara varför en så enkel sak dröjer? Tror det kan vara lättare för dig att få svar eftersom du s.a.s. representerar många cyklister.

Gustaf
Guest
Member

Jag har ställt frågan, återkommer om jag får svar.

Anders Andersson
Guest
Member

Bra! Tack!

Gustaf
Guest
Member

Såhär svarar ett kansliråd på näringsdepartementet:
”I den promemoria som remitterades föreslogs att de förslagna bestämmelserna skulle träda ikraft den 1 januari 2018. Eftersom ärendet dock fortfarande bereds kommer det bli ett senare ikraftträdande för eventuella regeländringar.”

Anders Andersson
Guest
Member

Ja det var ju upplysande… Orkar du vara tjatig och be dem beskriva vari svårigheten ligger? Fast det brukar vara bäst om du får tag på den som verkligen handlägger frågan, inte kansliråden.

Staffan
Guest
Member

Välja vägbana? Varför ska det vara så enkelt? Vad jag hört så ska man hålla reda på vilken hastighetsbegränsning som gäller på vägen man cyklar. Är den över 50 km/h så måste man använda cykelbana om sådan finns. Det innebär att man eventuellt vid ändrad hastighetsbegränsning får försöka ta sig till en cykelbana, vilket kan vara riktigt besvärligt. Resultatet blir att cykellogistiken blir ännu mer komplicerad.

Nu tar det också längre tid att genomföra regeln. Vi cyklister måste inse att både myndigheter och organisationer skojar med oss. Kolla även Blocket.se! Där kategoriseras cyklar som Lek&Hobby och inte som Fordon.

Fredrik Jönsson
Guest
Member

Jo. Som varje dag.

George
Guest
Member

Jajamensan. Håller med om att det är många som cyklar på vägarna idag. Kul. Flera platser i Stockholm skulle behöva dubbla filer för cyklisterna. Själv cyklar jag varje arbetsdag året runt med undantag för extremväder.