Men varför cyklar folk inte?

| 38 kommentarer

Vi har skrivit om cykling sedan 2010-ish och en sak som återuppreprar sig är myndigheters och trafikorganisationers handfallenhet inför hur de ska få fler att cykla. Trots att det tycks som konsensus är att det är bra att fler cyklar och att samhället borde jobba för att fler gör det. Men hur?

Det vanliga svaren brukar komma i form av kampanjer , ”Tack för att du cyklar”-påsar eller utredning efter utredning. Nu senast ser vi regeringens initativ till att subventionera inköp ev elcyklar, vilket ledde till att den utsågs till årets julklapp av Svensk Handel.

Eller som Sveriges konsumenter beskriver det:

Det är som att det är kärnfysik det här hur man ska få fler att välja cykel.

Men vi tar såklart vårt ansvar, så här årets första dag och skriver ihop ett helt blogginlägg om vad som kan tänkas ligga i vägen för hugade framtida cyklister. Och en av fördelarna med att vara cyklistbloggare är att det faktiskt inte är kärnfysik, tvärtom hänger det mesta ihop och därför kan vi som genom ett trollslag återanvända gårdagens inlägg nästan rakt av.

Ja, varför vill inte fler cykla?

Svaret på den frågan går att sammanfatta i två meningar: För att de vanliga vägarna är byggda för säkerhet och framkomlighet. Cykelvägen är det inte. Det är alltså i princip exakt samma skäl som gör att många vanecyklister väljer att cykla på den vanliga vägen istället.

Det vill säga samma sak som vi skrev om igår:

Men varför cyklar ni inte på cykelvägen cyklister?

Cykelvägen är oviktig, utformas inte med fokus på vare sig säkerhet eller framkomlighet. Och då är det klart att man inte lockar några nya cyklister.

När man som cyklist måste leta sig fram, får köra långa omvägar och ibland får se sin väg helt försvinna, då tappar det sin attraktionskraft.

Och när det känns som att det när som helst kan komma ett hinder i form av en plötsligt öppnad bildörr

Eller stolpe

Eller dolt hinder på osopade vägar

(ser du fartbulorna under löven? Det gjorde inte kommunens inspektör heller, som skadade armen)

Eller när vägen är för liten, trång och går i slalom

Då gör man som potentiell cyklist ett rationellt val. Vad känner jag mig trygg med?

Och ingen tackpåse eller subventionerad cykel i världen kan ändra på det. Så, får vi önska oss en enda sak inför 2018 så är det att vi slipper se ytterligare utredningar, ytterligare kampanjer och myndighetspersoner som kliar sig i huvudet över varför inte medborgarna kastar sig över cykeln.

Kunskap finns redan, det som saknas är viljan att göra något åt det.

Läs också:

Fråga en holländsk cykelplanerare

Det Cykel-Stockholm borde lära av Amsterdam

Stockholm har ett problem med vardagscyklister

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

38 Comments on "Men varför cyklar folk inte?"

Notify of
avatar
Anders Norén
Guest
Member
Varför myndigheterna är så förtjusta i kampanjer är för att man är övertygad om att man redan bygger perfekt cykelinfrastruktur, eller rättare sagt att ”gång- och cykelinfrastruktur” för det tänkt homogena trafikslaget ”gång- och cykeltrafik” är det bästa. Så när gång- och cykelinfrastrukturen inte får fler att cykla så tänker man att det måste behövas något annat än infrastruktur, alltså kampanjer. Men – här är det värt att påminna sig om den inom psykologin belagda effekten att folk med små kunskaper om något tenderar att övervärdera sin kompetens (”Dunning-Kruger-effekten”). Kunskaperna om trafikplanering i allmänhet, och cykeltrafik i synnerhet, är mycket låga bland Sveriges stadsplanerare. Det är bara de större kommunerna som har anställda trafikplanerare och det är dessutom vanligt att trafikplanerarna inte har någon särskild trafikplanerarkompetens. I utbildningarna inom arkitektur, stadsplanering och vägbyggnad behandlas trafikplanering på sin höjd kort och översiktligt. (Titeln trafikingenjör avser förresten vanligen en person som ansvarar för handläggning av trafikföreskrifter och tillståndsärenden enligt ordningslagen – dessa har ofta ingen eftergymnasial utbildning över huvud taget.) Man trafikplanerar på känn och utgår ifrån sina egna erfarenheter eftersom man helt enkelt inte känner till att det finns forskning, normer och rekommendationer. Det finns flera roliga diagram över Dunning-Kruger-effekten, till… Read more »
Anders Andersson
Guest
Member

Måhända har du rätt, eller så kanske uppgiften att jämka ihop motstående mål i en redan från början trång stad är svårare än vad man kan föreställa sig med cykelglasögonen på. Dunning-Kruger-effekten kanske inte bara gäller trafikplanerare…
Jag möter en hel del åkare och distributörer i mitt jobb. Deras syn är den helt motsatta: ”trafikplanerarna bryr sig bara om cyklister, och kan inte ett jota om gods”

Det må vara hur det vill med detta, och inte vet jag om kampanjer är ett bra sätt, men jag vet i alla fall att det inte verkar spela någon roll hur bra infrastrukturen än är, det är i alla fall tomt på cykelbanorna. Det ser jag dagligen. Och vi har bevisligen bättre infrastruktur än för 20 år sedan. Trots det minskar cyklingen.

Om vi cyklister inte använder ens den infra som finns och visar oss i trafiken så lär det aldrig bli någon ändring.

Anders Norén
Guest
Member

Hälsa åkarna att planerarna måhända bryr sig mer om cykling än om godstrafik, men att de kan lika lite om båda. Biltrafik är det enda trafikslag man kan hyfsat.

Anders Andersson
Guest
Member

🙂

Anders Andersson
Guest
Member

Kan bara åter bekräfta. Nyss hemkommen från ett jobb på Östermalm. På t/r-resan såg jag ca 500 bilister, drygt 200 gående och 9 (just det: 9 st) cyklister, (varav 3 st Foodora-kämpar). Förutom några korta sträckor på lugna, bilfria kvartersgator så är det breda fina cykelbanor och cykelfält hela vägen. Så var är ni cyklister???

Så länge vi cyklister bara utgör någon enstaka procent av trafikanterna också på andra tider än 8-8.30 vardagsmorgnar, så lär vi inte få någon bättre infrastruktur. Den infra som finns är ju uppenbarligen fullt tillräcklig och blir över för oss få som faktiskt cyklar.

JJ Binks
Guest
Member

Hönan och ägget. Framtida cyklister vill inte cykla för att det är otryggt med stora bilar, folk som går överallt, stolpar och parkerade fordon. De kommer inte börja förrän sånt är fixat.

Det vill säga, det kommer se ut som det gjorde för dig så länge folk kan skriva sånna här blogginlägg.

Folk tycker det är otäckt att cykla—>Osäkra vägar—->Folk tycker det är otäckt att cykla —> Osäkra vägar —-> Folk tycker det är otäckt att cykla…osv.

Anders Andersson
Guest
Member

Där jag cyklade var det fina breda cykelbanor eller fina cykelfält, utom på några få kvarter där det var lugna, så gott som helt bilfria gator. Inga otrygga stora bilar, inga stolpar, inga parkerade fordon i cykelvägen inga folk som gick i cykelbanorna…

Försök också se det ur t.ex. bilisternas synpunkt: ”nu har politiken tagit bort en massa väg och p-platser för oss bilister och gjort det trångt och eländigt bara för att dessa imaginära cyklister ska få massor av plats – men det är ju ingen som cyklar där!! Dessa politiker har uppenbart fått något om bakfoten, eller så hatar de bara att människor ska få den frihet som bilen ger…”

Ska vi bryta detta mönster så måste vi visa att cykelvägarna behövs. Använd cykel så mycket som bara är möjligt, hela tiden, i alla situationer! Alla cyklister behöver inte ta bilen eller stanna hemma för att det står en felplacerad stolpe bakom Globen. Runda den och visa att cykelvägarna används! På dagtid, på kvällstid, på eftermiddagen – jämnt!

JJ Binks
Guest
Member

Hängde de ihop? Var det fina trygga cykelbanor hela vägen?

Jag tycker aldrig det är förutsägbart, man vet aldrig hur det kommer vara. Och då blir det ju värdelöst. Då kan man lika gärna ta bilen, då man vet att vägen kommer funka hela tiden.

Anders Andersson
Guest
Member

Japp. Och jag slapp köra runt i en halvtimme för att hitta P-plats utan ställde cykeln 2 meter utanför dörren. Inte behövde jag betala 50 kr/h heller…

Ska vi få acceptans för bättre cykelinfra måste vi visa att vi finns och utnyttjar den infra som redan är gjord. Så länge vi inte utgör mer än någon enstaka procent av trafikanterna, om ens det, är det svårt att ställa några krav.

Anders Andersson
Guest
Member

Det torde vara betydligt knepigare att vara fotgängare med alla Big Bag, byggnadsställningar, ojämna gatstenar, bodar och ”Gående hänvisas till andra sidan gatan” och inte har de några vägskyltar så att de hittar rätt heller…

…men de var ändå 20 gånger fler än cyklisterna. Verkar som om det är lite hårdare virke i Stockholms fotgängare.

JJ Binks
Guest
Member

Mycket enklare att gå, hastigheten är betydligt lägre och balansen bättre. Och det finns trottoarer faktiskt överallt i Sverige. Nästan alltid på bägge sidor av vägen dessutom.
Men det krävs mer för att ta sig lika långt.

Jag tror man når en viss nivå av folk på cykel i vilken stad som helst. Det finns alltid de som är mer riskbenägna. Men vill man nå vanliga människor så tror jag man behöver förutsägbarhet.

(Och enligt Cykelfrämjandet så är cyklisterna 10% av trafikanterna)

Anders Andersson
Guest
Member

Där jag cyklade fanns det inte trottoarer på bägge sidorna av vägen, cykelbanan var betydligt slätare än gångbanan, det fanns inga hinder i cykelbanan, men gott om dem på trottoarerna. Det är uppenbart att fotgängare inte är lika kräsna.

Och det är då inte 10 % av Stockholmstrafikanterna som cyklar i alla fall. Snarare 0,1 %. Ta en sväng själv, just nu, och kom tillbaks om en timme och berätta om du hittat 10 % cyklister…

JJ Binks
Guest
Member

Så klart det inte fanns. Och såklart den var.

Anders Andersson
Guest
Member

Hittade du några 10 % cyklister?

JJ Binks
Guest
Member

Fler faktiskt. Noll bilister, två fotgängare (en av dem hundägare) och tre cyklister, samtliga barn (eller i alla fall 10-12 års åldern).

Anders Andersson
Guest
Member

Jag börjar förstå hur cykelfrämjandet tar fram sin statistik…

JJ Binks
Guest
Member

Jag använde den Andersonsska metoden – precis som du bad mig. Jag tror Cykelfrämjandet gör riktiga undersökningar

Anders Andersson
Guest
Member

Men då är väl du nöjd då – det finns ju uppenbarligen inga bilister i din värld. Allt är fröjd och gamman. Lev i frid!

Ing En
Guest
Member

Glöm inte (potentiella) cyklister med funktionsvariation: https://www.theguardian.com/cities/2018/jan/02/cambridge-disabled-people-cycling-rolling-walking-stick (speciellt avsnittet ”False assumptions”.

L L
Guest
Member

Eftersom tillräckligt många cyklister uppför sig mycket illa mot fotgängare så vill jag absolut inte höra till gruppen cyklister. Det är skäl nog till att inte cykla i Stockholm.

Anders Andersson
Guest
Member

En utredning du kanske borde läsa:
VTI rapport 951: Säkerhetseffekten av ökat cyklande – kartläggning av nuläget för att planera för framtiden

”Det var betydligt vanligare att det uppstod konflikter mellan cyklister snarare än mellan fotgängare och cyklister på gång- och cykelbanorna. Observationerna visade också att rödljuskörning av cyklister var relativt ovanlig. De få fall som noterades handlade om att man cyklade då ljuset precis slagit om till rött eller då det inte fanns någon trafik.”

Lättskrämd
Guest
Member
Cyklar man till och från jobbet måste det finnas någonstans att ställa cykeln (alternativt, kontorsansvarig ska inte flyga i taket om man tar in en Brompton), vilket det inte alltid gör: sen får cykelvägen vara hur bra som helst. Och även om cykelvägen på det hela taget är bra och känns säker räcker det att det är/känns osäkert på ett ställe (eller att den är uppgrävd på ett ställe) för att man ska tveka. Ta Spångavägen (traktens mest olycksdrabbade väg). På några ställen kan vara trafiksituationen i rusningstid vara rätt otrevlig o hätsk (inklusive bilar som genar på trottoaren). T.ex. i Flysta används cykelbanan ofta som parkeringsplats. På andra ställen är den smalare än den kunde vara eller övergår i busshållplats (plattläggning där sopsaltningen fungerar sämre: kul när barmark plötsligt blir issörja). Om man har lastcykel eller nåt i den vägen så kan ju stolparna, kanterna, de idiottvära kurvorna, mm., bli droppen (även om de ”bara” är irritationsmoment för vanliga cyklar). Och är grinden så smal att man inte kommer igenom … Och om cykelbanan är dåligt underhållen på våren, t.ex. mest ser ut som en sandstrand (som den jag cyklade – försiktigt – på igår) kanske man aldrig kommer… Read more »
Anders Andersson
Guest
Member

Cykling är inte bara till jobbet. Man ska handla, ta sig till bion, puben, restaurangen, teatern, läkaren, biblioteket, innebandyn, hälsa på kompisar etc etc. Att hitta stolpar att låsa fast vid brukar inte vara något stort problem. Jämför med när du tar bilen och först måste cirkla runt en kvart för att hitta p-plats, sen betala, sen gå 5 minuter för att komma dit du ska.

Jag cyklar Spångavägen några gånger i månaden när jag har ärenden till Lunda, både i och utanför rusningstid. Ingen hätskhet där inte, mer som att cykla i en småstad, med skillnaden att det bara är jag som cyklar. Det är möjligt att bilar parkerar uruselt i Flysta, men inte så ofta att jag någonsin sett dem, inga stolpar eller tvära kurvor vad jag kunnat se (en lite dåligt anpassad rondell vid äldreboendet, men oftast går det att cykla i rondellen). Förvisso är cykelbanan inte superbred men fullt godkänd, och jag är ju helt ensam på den, så den både räcker och blir över. Var är alla andra cyklister???

Anki
Guest
Member

Så sant! Cyklade dagligen från stan ut till södra förorten tur-och retur 4.5 mil/dag. Hopplösa vägar men ändå hyfsat mycket cyklister kl 6.00 på morgonen. Många gående jag pratade med vid bland annat övergångsställe sa att dom gärna skulle cykla om det blev säkrare och enklare. Till och från skämtades det om att jag överlevt ännu en dag när jag kom cyklande. Man frågade oxå hur extra lång min väg blev pga att jag cyklade.

Cyklade ibland från Huddinge sjukhus till Masmo. Underbara vägar men det kände att dom låg så pass avsides att det blev obehagligt när det började skymma. Ingen kunde se eller höra en om man behövde hjälp.

Dmitri F
Guest
Member

Meanwhile in the Netherlands…
https://t.co/P4nGhMZX76

Anders Andersson
Guest
Member

Samtidigt åker de faktiskt mer bil än vi och har fler bilar per person. Vi åker buss och t-bana, de cyklar.

Anders Andersson
Guest
Member
Det är nog en lite förenklad analys. Bra infrastruktur är nödvändig – men inte en tillräcklig förutsättning. Det krävs uppenbart något mer, det märker jag nästan varenda dag från cykeln. Mest slående är det när jag emellanåt har kvällsjobb ute i Flemingsberg eller har ärende till Biltema i Alby. Cykelvägen dit är i princip bra – mycket bra hela vägen. Vissa delar är den helt underbar, släta fina nylagda vägar genom skog eller ängar på bra avstånd från bullriga bilvägar, tar genvägar som gör att det går lika fort som att köra bil, trots att bilen kan köra på motorvägen i 90 km/h. Jag har underbara minnen från försommardagar där jag susar fram i doften av nyslaget hö, lärksång och lysande käringtand i vägrenen. Trots detta är proportionerna så gott som undantagslöst 1 cyklist: 10 fotgängare: 100 bilar. En typisk eftermiddag ser jag söder om Kransen 15 cyklister, 150 fotgängare och en bra bit över 1000 bilar (jag brukar sluta räkna vid 1000). Samma sak åt andra hållet: Bällstavägen, Spångavägen, Beckombergavägen (och den så omtalade Runda vägen) är i princip helt renons på cyklister, trots att det är mycket bra cykelvägar. Så visst – ta bort stolpar och se till… Read more »
Felix Reychman
Guest
Member

GO GO GO!!!!