Byggställningar behöver inga reflexer

| 24 kommentarer

I morse regnade det. Och jösses vad svårt det var att se var den här byggställningen började och slutade i gråvädret. Sticker något ut? Ingen aning. Hur smalt är det? Vet inte. Platsen är alltså pendlingsstråket på Götgatan i Stockholm. Ser ni den mot den vita himlen?

För cyklister behöver inga reflexer, de har hökögon. Man får vara glad så länge man ligger först och inte kommer bland en massa andra cyklister som gör det ännu svårare att upptäcka att byggställningarna står tio centimeter in på varje sida och eventuellt har utstickande delar.

Och man får vara glad att de höjt ribban från hur den såg ut från början, då cyklister längre än 1.70 duckade i passagen.

Tittar man på statistiken för vilket typ av olyckor som är vanligast vid vägarbeten, så står singelolycka med cykel för 40 procent.

Gemensamt för många olyckor med oskyddade trafikanter var att personerna uppgav att vägarbetet inte var utmärkt eller dåligt utmärkt samt att det ofta saknades belysning när olyckan inträffade.

skriver VTI i sin genomgång Vägarbeten på cykelvägar (PDF)

Hur upplever ni vägarbeten där ni cyklar?

Läs också: Cyklister är de mest utsatta vid vägarbeten (Expressen Debatt)

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

24 Kommentarer på "Byggställningar behöver inga reflexer"

Avisera mig när
avatar
Bubblehead
Gäst

De här mördade nästan mig på munkbroleden.comment image

erik axelsson
Gäst

Blandat, ibland skyltat och omledning. Bottennapp tex såhär förekommer för ofta –
-> https://www.facebook.com/groups/481595478633473/permalink/1185094621616885/

Gustav Svärd
Gäst

De där 40% singelolyckor med cykel borde nog bokföras mer detaljerat. Hände det som direkt följd av byggplatsen? följde byggplatsen de regler som den ska följa? Vore nog bra att ha siffror på detta. Kanske få byggbranschen att börja ta ansvar för de personskador de orsakar.

Christian Gillinger
Gäst

Det är taget från VTI’s undersökning – länkad i texten!

felix reychman
Gäst

Om vi börjar med ansvaret, kommer de automatiskt att börja följa regler och rutiner för att slippa olyckor att ta ansvar för.

Gustav Svärd
Gäst

Gärna det!

Christian Gillinger
Gäst

Och ett gammalt exempel:
comment image

erik axelsson
Gäst

Ganska nytt exempel från Linköping—> https://www.youtube.com/watch?v=hTBAWVvgi7U

felix reychman
Gäst

Min upplevelse är att skyltar för biltrafiken och bråte regelbundet ställs i cykelbanan. Det spelar ingen roll hur bred vägen är. Stolpar ställs i cykelbanan, liksom alla byggsopor och materiallager.

Jag upplever att de som skyltar vid vägarbeten har noll koll på regler och skyltar för cyklister som om de var fulla lemurer på LSD. Det kanske de är.

Anders Andersson
Gäst

Troligare är att de bara fått snabba order om att sätta upp skyltar/containrar och sedan har ett mer lönsamt uppdrag att dra till. Ofta kommer också arbetskraften från länder som inte har utvecklad cykelkultur, så det är lite mycket begärt att de själva ska komma på att det är galet.

L
Gäst

Men det borde finnas en ansvarig vars uppgift det är att se till att de som utför arbetet gör det på korrekt sätt.

Tänk om kommunen (väghållaren) kunna ha någon form av sanktionsmöjlighet när entreprenörer eller hyresgäster inte utför skyltning eller avspärrning på korrekt sätt?

felix reychman
Gäst

Hur funkar det med biltrafik? Då finns det nog både sanktionsmöjligheter och kontroller.

Anders Andersson
Gäst

Framför allt har nog arbetarna lite koll själva och inser vad som är tokigt. Om man inte har cyklat sedan man var 10 år och vuxit upp i en kultur där bara småbarn cyklar, så har man nog svårare att själv se platsen med cykelögon.

Men polisen lär nog aldrig prioritera detta – de har värre saker att tampas med.

Robert Andersson
Gäst

Läste att de gjorde det en gång. Byggarna hade spärrat av cykelbanan utanför polishuset. Antar att de tröttnade att kolla på det genom fönstret, så de gick ut och sa att man inte får spärra av cykelbanan utan tillstånd, så de fick de öppna upp igen.

katafonteolog
Gäst

Och det skapar dessutom en standard som gör att privata företag (bilden från Patricia i Stockholm, som rutinmässigt ställer icke-reflekterande stängsel i cykelbanan om nätterna) tror sig kunna göra detsamma bara de känner för det. comment image

felix reychman
Gäst

… och det kan de ju. Har du NÅGONSIN hört talas om någon som ens fått höra ett aja baja från ansvariga när de gjort såhär?

katafonteolog
Gäst

Har nu på upprepad påstötning fått svar från Stockholms Stad att det här är ”en säkerhetsåtgärd som polisen kräver”, trots att polisen förnekar kännedom om det. Men då vet vi i alla fall hur högt cyklisters säkerhet prioriteras… #serdumöjligheterna

katafonteolog
Gäst

Nix. Jag felanmälde till Stockholms Stad, de hänvisade till polisen, som bara ryckte på axlarna och konstaterade att så får de ju inte göra men vad ska man göra åt det.

Anders Andersson
Gäst

Flytta konsekvent ut alla skyltar (och i detta fall grindar) som rör omledning av biltrafik ut i bilvägen. Det behöver inte vara provocerande långt ut, bara så att vi cyklister kommer förbi (vi kan ju behöva offra några cm vi också, för att inte helt blockera vägen).

Ibland blir det en långkörare med skyltar som flyttas tillbaks (en varningsskylt vid Slussenombyggnaden vandrade fram o tillbaks varje dag i 3 veckors tid, innan de gav upp), men hur orättvist det än kan kännas, så är det uppenbarligen en metod som ger ett visst resultat.

Robert Andersson
Gäst

Jag flyttade nyss en skylt. På den stod det att cykelbanan var avstängd, men det stod 50 meter efter sista korsningen, så fyra cyklister framför mig, samt jag fick vända. Flyttade då bak skylten 50 meter, så att man kunde ta en annan väg direkt, och slippa överraskningen längre ned.

felix reychman
Gäst

Jag ställer ofta ner sådan skyltar i vägkanten… Ibland får de stå kvar!

L
Gäst

De flesta gånger jag sett att skyltar flyttas undan är när det är skyltar riktade till cyklister. Vid tillfälliga avstängningar. Just nu, eller i alla fall för några dagar sedan, var skyltarna på Arsenalsgatan som hänvisade cyklisterna till en parallellgata flyttade åt sidan.
I Hamngatan hade man i höstas använt tunga hinder när man hänvisade cyklisterna ner på det allmänna körfältet. Förstås just i syfte att det skulle få stå kvar. (Cyklisternas förmåga att läsa och förstå var det förstås lite si och så med.)
Men det är sant att det är allt för vanligt att skyltar som rör biltrafiken står i cykelbanan.

Anders Andersson
Gäst

Just Arsenalgatan är ju ett typexempel på hur fyrkantigt det görs. Det är bra att leda bort cyklisterna under rusningstid eftersom det är trångt under ombyggnaden och direkt olämpligt att cykla där under den tiden, men jag har de senaste veckorna cyklat där kl 10-11 på kvällen och då är det så glest med både fotgängare och cyklister att vi alla gott och väl ryms. (Som alltid när man tar sig sådana friheter så måste man i dessa fall cykla helt och hållet på fotgängarnas villkor).

Också fotgängarnas förmåga att förstå är begränsad. Syns på Stallgatan som just nu är avspärrad, inte för att retas med fotgängare, utan direkt olämplig att gå på under dagtid – i synnerhet mot enkelriktningen.

KerstinB
Gäst
wpDiscuz