”Vilka är de värsta cyklisterna tycker du?” – Svenska Dagbladet skriver om cykling idag.

| 21 kommentarer

Det tydligaste cykelvårtecknet är inte fler cyklister utan att sånt här plötsligt dyker upp i ens Facebookflöde:

Vilka är de värsta cyklisterna, tycker du?” – sug på den frågan (vill man svara, går det att klicka på bilden för att hamna på inlägget).

Ja vilka är de värsta cyklisterna? Och varför kör cyklisterna på alla fotgängare hela tiden? Ska vi ha det så här! VA??!!

Och varför skulle man inte göra en Facebookuppdatering polariserad och se till att piska upp lite ilska mellan olika grupper? Vad kan vara fel med det? Det är väl det sociala medier är till för. Fast vem ska vi peka finger åt?

Ja vi tar väl det vi brukar, cyklisterna. De är ju fan i vägen överallt.

Vi kan såklart inte låta bli att klicka och hey, vi blir besvikna. Större delen av SvDs artikel är något så märkligt som en rätt nyanserad och problematiserande bild av det faktum att cyklister i Stockholm i princip alltid cyklar i någon annans vägbana. Antingen avskydda bland bilar, eller avskydda på kombinerade gång- och cykelbanor där de enligt till exempel polisen har att anpassa sig efter fotgängarna.

Cyklister behöver rätt till egen väg

Det negativa möjligtvis att man som vanligt buntar ihop två helt olika saker, a) skyldighet att följa trafikregler och b) att antalet skadade i cykelolyckor ökar, det sista paradoxalt nog ifrågasatt nästan direkt i texten:

Till stor del beror ökningen på att fler akutsjukhus nu anslutit sig till att rapportera till Transportstyrelsen, framhåller Tomas Fredlund, trafiksäkerhetsanalytiker vid Transportstyrelsen.

Det här är något vi varit inne på förut, nämligen att det kanske är så att antalet olyckor inte ökar, utan att statistiken förbättrats:

”Fler cyklister än bilister vårdas på sjukhus” – statistik, statistik, statistik

Så, det kanske inte ens stämmer.

Men, överlag rimlig text med citat som:

– Man bör i alla lägen separera trafikslag och ska helst inte blanda cyklister och gående, säger han.

– Medan man i Nederländerna och Danmark i högre grad ser på cykeln som ett eget trafikslag, har man i Sverige buntat ihop fotgängare och cyklister på olyckligt sätt.

Vi håller som sagt med – Stockholms vanföreställning att cyklister bara är ett slags fotgängare är vansinnig.

Men rimligt hela vägen ner tills man avslutar med ytterligare en formular 1A – random polisman som tycker till:

– Bilister följer vanligtvis regelverk, vilket jag har en känsla av att många cyklister inte gör. När vi genomför våra spontana kontroller riktade mot cyklister ser vi i regel väldigt många regelbrott.

Eller hur. En känsla av att ”många” cyklister inte gör. Vi har ju dragit den här diskussionen en miljard varv vid det här laget, så vi sammanfattar kort: Ja, det finns cyklister som bryter mot lagen, ja det är dumt – när det gäller övergångsställen har vi tex skrivit:

Stanna för fotgängare. Det är inte svårt. Bara gör det.

Men random polisman den här gången, Hans Nilsson, kommissarie vid trafiksektorn vid Polisen i Stockholm väljer att ta det ett steg till:

– Bilister följer vanligtvis regelverk,

Eller hur. Bilister följer lagen och cyklister kör som tokar. Nu tänker vi inte fasta i den här ”Vem är värst”-diskussionen, den ståndpunkt vi tycker vi har stöd för är att det finns bra och det finns dåliga trafikanter och det styrs inte av hur de tar sig fram. Cyklister är inte värre än någon annan, eller bättre för den delen.

Efter en satsning. Rattfulla bilister mindre oroande än cyklister.

Men. Det här med att bilister ”vanligtvis” följer regelverk, alltså här i betydelsen ”till skillnad från cyklister”? We beg to differ.


Och minns när kommunen tvingades installera spårviddshinder på Skeppsbron eftersom ingen brydde sig om att det var förbjudet att köra där. Så här såg det ut:

Och så här skriver polisen nu 2017, mer än ett år senare:

Och vi avslutar med att utifrån det konstatera att förståelsen och toleransen för lagbrott beror på vilket trafikslag man tillhör.

Det är dags att sätta stopp för cykelterroristerna.

Det är skillnad på ”fort” och ”fort”

Viljan att förstå trafikbrott är stor. Ibland.

Här hittar man artikeln:
SvD.se: ”80 av 100 cyklister stannar inte för fotgängare

Läs också:

Cyklister är trafikens lagbrytare

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Diversifying the content on the blog - My illness alone does not define me – My life after child cancer and late side effects()

  • Det är ju alltid ett lotteri vilket svar man får, beroende på vilken polis man frågar. Nu har de i alla fall visserligen frågat en trafikpolis, och inte första bästa random ordningspolis.

    Ibland blir det tveksamma resultat med, läste tidigare en artikel om en massa rattfylleri och hastighetsöverträdelser som hade varit på en gata vid en trafikkontroll. Slutsatsen av insatsen var att cyklister inte hade skött sig. Dock så kunde jag inte läsa att någon ordningsbot eller rapportering av cykelförare hade skett.

    Man kan ju tycka att tidningarna också upptäcker att resultaten är tveksamma och att man kanske bör källgranska.

    Synd att polisledningen inte kan besluta om presskontakter, men då myndighetsanställda har grundlagsskyddad meddelandefrihet, så kan de inte förbjuda att polismännen gör uttalanden.

    • L

      Att få en polis att uttala sig är väl bara för att det ger större auktoritet. Vem som helst som ser sig om i trafiken kan ju se hur illa många cyklister beter sig. T.o.m. en av skribenterna på cyklistbloggen har ju upptäckt hur illa en stor andel av cyklisterna beter sig vid övergångsställen.

      • Anders Andersson

        Missade du vad skribenten på cyklistbloggen skrev i övrigt?

        När 9 av 10 bilister bryter mot trafikreglerna (se ovan) – varför är det just cyklister som ska hängas ut? Alla cyklister är knappast oskyldiga lamm, men vi är ganska trötta på att man hackar på oss alla i grupp, när merparten följer trafikregler (som är gjorda för helt andra trafikslag och mycket illa anpassade för cyklister) – medan de 90 % bilister som regelbundet bryter mot trafiklagarna förbigås med så gott som total tystnad.

        När hörde vi en polisman senast uttala sig om all parkering på cykelbanorna? om stannande i cykelboxen? om den regelbunda överträdelsen av hastighetsgränserna, om det regelbundna ignorerandet av högerregeln gentemot cyklister? Eller för den delen om det regelbunda gåendet i cykelbanorna. Alla cyklister i stan ser minst ett 100-tal sådana trafiköverträdelser varje dag.

        • Christer Holmström

          Anders, det finns ju som sagt rätt mycket obalans i den här debatten.

          Trafas nya statistik för 2016, som jag delvis kommenterat i ett annat inlägg, visar att 2016 förolyckades 30 fotgängare efter påkörning av personbil. 2015 var det 20 fotgängare som förolyckades efter påkörning av personbil, dvs. en ökning med 50 %!!!

          Tror du att vi får se någon företrädare för Polisen uttala sig i stil med ”Nu får bilisterna skärpa sig! Antalet döda fotgängare i bilolyckor ökade med 50 % 2016!”?

        • L

          Jag kommenterade cyklisternas trafikmoral. Inte bilisternas.
          Cyklisternas regelbrott är som de är oavsett hur bilisterna beter sig. De blir inte färre även om bilisternas regelbrott skulle öka.
          Att komma dragande med hur bilisterna uppför sig är bara ett simpelt sätt att försöka förminska problemet med cyklisternas beteende och att skyla över det.

          • Erik Johansson

            Trafikanters trafikmoral är lika oberoende om de sitter på cykel, kör bil, vandrar eller tar tunnelbana. Ja det handlar om att försöka få bort ”cyklister är hemska” argumentet det har du rätt i, men egentligen bara genom att sätta det i ett perspektiv.

            Det är populärt att klaga på cyklister, gärna när det gäller sådana här saker där det är lätt att säga att man gör fel. Typ rödljus och övergångsställen. Tyvärr så kommer en sådan diskussion aldrig ske på ett konstruktivt sätt, cyklister kommer alltid komma ihåg när de felaktigt blev anklagade, och gående och bilister kommer alltid se de värsta dårarna och lägga dessa på alla cyklister.

            Hur folk ska uppföra sig är en viktig fråga, och det gör denna bloggen på ett bra sätt. Så vad är du upprörd över egentligen, om du tycker att trafikmoralen ska vara 100%-ig så har du en stor väderkvarn att slåss mot.

            Till Anders: det händer faktiskt att media uppmärksammar cyklistaspekten numera, i höstas hade Direktmedia några sådana artiklar, och ur de cyklande poliserna så kan man få lika mycket förmaningar mot alla trafikantslag handlar mest om artikelvinklingen.

            • Anders Andersson

              Länka gärna.

            • L

              Det jag är upprörd över (upprörd är för starkt ord egentligen, men du valde det) är att så fort någon, t.ex. poliserna i detta fall, klagar på cyklisterna så försvarar sig cyklisterna med att bilisterna minsann är värre. Men det gör ju inte att cyklisterna upplevs som bättre för det. (Det kan jämföras med en man som ”uppfostrar” sin hustru med lätta slag, och som tycker att det är väl inte så farligt, grannen slår ju sin hustru mycket hårdare.)

              Som fotgängare i den här staden så är det cyklisterna som upplevs som problem, mycket sällan bilisterna!

              • Anders Andersson

                Nej – vi klagar på att cyklisterna alltid och överallt målas ut som stora trafiksyndare, medan alla undersökningar visar att vi som kollektiv varken är bättre eller sämre än andra trafikanter – möjligen är vi något bättre.

                Att du upplever cyklister som problem beror troligast på att du i likhet med en stor del av alla andra fotgängare är ute och strosar i cykelbanan lika obekymrat som om du ginge i din egen trädgård. Kommer det ingen cyklist så spelar det förstås ingen roll och det finns ingen anledning att klandra dig för detta, men du måste vara på tå och flytta på dig ifall det kommer en.

                • L

                  Går normalt aldrig i cykelbanorna. Och jag ser mig om åt båda hållen innan jag korsar dem. Se svaret till Erik Johansson ovan.

                  • Anders Andersson

                    ALLA fotgängare går mitt i cykelbanan – HELA tiden! Och mot rött – HELA tiden! UTAN Undantag!

                    (Förstår du hur det känns att bli orättvist beskylld?)

              • Erik Johansson

                Som fotgängare i staden och jag upplever bilister som ett större problem än cyklister, inte bara objektivt mätt med det de kostar samhället, avgaser och buller som förstör stora delar av våra förorter i Stockholm, utan även hur de skrämmer bort folk från gator och att man accepterar detta de flesta ger plats åt bilarna och ger dem plats att accelerera upp i 50 km/h även om det är du som fotgängar ska ta plats. Då ska parallellen dras till cyklister som aldrig ska ges plats.

                Så vad beror det på att våra åsikter går isär, är du inte insatt i hur det är att vara cyklist, har jag bara fel eller är det något annat? Dina argument hör jag ofta av arga män/kvinnor i 50 års åldern som tycker att jag ska ta all skit för att andra personers kanske har gjort något fel.

                Du måste vara mycket mer specifik i dina argument, vad är det för problem du vill belysa och varför är det viktigt att vi ska ta del av detta? Annars avfärdar jag dig som en upprörd 50 åring som tycker om att vara arg, och det är orättvist av mig det håller jag med om.

                • L

                  Jag rör mig mest i Stockholms innerstad. Jag går aldrig i cykelbanorna, med ett undantag. I vintras när det var MYCKET snö på en gångbana men den dubbelriktade cykelbanan bredvid var ren från snö. Då gick jag långt till vänster på den nästan trafikfria cykelbanan. När det bara var lite snö, eller var isigt bredvid cykelbanan gick jag i snön eller på isen, med risk att halka.

                  Varför jag ogillar cyklisterna beteende är för att jag hela tiden måste vara uppmärksam på dessa, även när jag rör mig där cykling inte tillåts. Och för att de inte lämnar tillräckligt gott utrymme när jag går på övergångsställe.

                  Min ålder kan kvitta. Förstår inte vad den har med saken att göra. Jag är i alla fall inte 50 år. Inte 49 eller 51 heller! :-),

                  • Erik Johansson

                    Så länge cyklar inte har uppenbara vägar som känns säkra så kommer det alltid finnas cyklister som irrar in sig där de inte ska vara. Det går inte att komma ifrån. Du skulle ha exakt samma problem med bilar om man inte designade gator som nu för bilister först sedan gående och sist cyklister. Det handlar inte om ett generellt beteende hos cyklister, utan om hur alla uppför sig.

                  • Anders Andersson

                    För att följa din logik: Det är ju bara att titta hur fotgängarna går i cykelbanan – ALLA fotgängare gör det – hela tiden! inklusive du och alla dina systrar!

                    Varför jag ogillar fotgängarnas beteende är att jag hela tiden måste vara uppmärksam på dem – de går mitt i min cykelväg där de inte har att göra, de korsar min cykelväg utan att titta upp för att se om jag kommer, de tar ingen som helst hänsyn till någon annan än sig själva.

                    Förstår du nu hur det känns att bli orättvist utpekad?

                    • L

                      Du och jag (och några fler) kanske är undantagen! 🙂

                      Vad jag inte förstår är varför cyklisterna inte är hårdare med att kräva sin rätt och ”uppfostra” fotgängarna, t.ex. genom att använda ringklockan, eller rösten mer när folk går eller står i cykelbanan! Kanske dags för en samordnad kampanj? Eller så vill de inte det för då får de skäll när de sedan kör på gångbanan?

                      I dag, på väg till jobbet, så tutade bussföraren på två cyklister som uppförde sig illa. En var en rödljuskörning som störde bussen. Dessutom bevittnade jag från bussätet en mycket omdömeslös omkörning vid ett obevakat övergångsställe. (Cyklist körde om bussen som stod still.)

                      En cyklist pinglade argt på en kvinna i cykelbanan. Hon såg förargad ut, så jag sa till henne att hon faktiskt gick i cykelbanan. Jo, hon hade inte observerat det, sa hon.

                    • Anders Norén

                      Krister Isaksson om varför man slutar plinga: http://www.bicycling.se/artiklar/ring-klocka-ring.htm

      • Ja, tyvärr så fullföljer inte alla cyklister väjningsplikten vid övergångställerna, och många kör även förbi där.

        Av min uppfattning är nog att häften släpper förbi gående, och andra hälften kör om i full fart.

        Men det gör inte alla bilförare heller, en av tre kör alltid om mig vid övergångställerna om det finns plats.

        Och 70 % av bilarna framför stannar inte om en gående vill go över på tiden för jobb/dagis rallyt. Vilket tyvärr även gäller andra hållet. Det gör så att jag måste stanna bilen i ca 1-2 min för att mötande inte stannar. Först när det händer kan personen gå över och vi har fått stanna onödigt länge ifrån hårat håll.

        Här var det inte länge sedan en personbil som i hög hastighet körde om några bilar i rad som hade stannat vid övergångsstället. En gående kvinna flög 20 meter och skadades allvarligt.

  • Arne B

    Frågan är i nivå med ”Har du slutat slå din fru”.
    Ren billobbyism förtäckt till journalistik. Cyklister som ”susar förbi jättefort” ska jagas med blåslampa och stigmatiseras i media. Cyklister som blir utsatta för påkörningar och farligt närgångna omkörningar möts av polis och rättsväsende som rycker på axlarna.

    Ge cyklister mer utrymme och separera dem från fotgängare.

  • felix reychman

    De värsta cyklisterna är de som kör bil.