Höga partikelhalter – farligt att cykla?

| 8 kommentarer


Dessa dagar har vi haft höga partikelhalter i Stockholm, mycket beroende på dammet från dubbdäcksförsedda fordon som virvlar upp i det torra väglaget. Men vad betyder höga partikelhalter? Är det farligt för hälsan att cykla?

Malin Täppefur, chef på SLB-Analys. Bild: SLB-Analys

Cyklistbloggen ringde upp Malin Täppefur, chef på Stockholms Luft- och Bulleranalys (SLB-Analys). De mäter kontinuerligt luftkvaliten på fyra större gator i Stockholm: Norrlandsgatan, Hornsgatan, Folkungagatan och Sveavägen.

– De höga halterna är temporära och friska människor får normalt ingen reaktion av de tillfälligt höga partikelhalterna. De gränsvärdena som finns är vi inte ens i närheten av att överskrida, säger Malin Täppefur.

Är du normalt frisk kommer du alltså inte att känna av de höga partikelhalterna alls. De som får problem dessa dagar har oftast redan problem med andningen.

– De som eventuellt reagerar på höga partikelhalter är exempelvis astmatiker som redan har en retning eller inflammatoriska symptom i halsen, säger Malin Täppefur.

Ska man då ställa cykeln och åka kommunalt under dagar med höga partikelhalter?

Man ska absolut inte sluta cykla dessa dagar! Det finns forskning som tyder på att kroppen vid motion som cykling blir starkare och mer motståndskraftig även mot sådana här luftföroreningar, säger Malin Täppefur.

Är man ändå orolig för de höga partikelhalterna – finns någon mask man kan ha på sig som skydd?
Svaret är: troligtvis inte. De minsta partiklarna är inte synliga för blotta ögat och den masken skulle antagligen behöva vara mycket tät och därmed svåranvänd. Särskilt för mig som har skägg.

Vill du verkligen komma undan de höga partikelhalterna tipsar Malin Täppefur om att du istället för de större huvudgatorna om möjligt väljer en parallellgata. Partikelhalterna är bara höga på de aktuella gatorna mellan husen.

som cyklist mår du bäst av att fortsätta cykla – även om det flaggas för höga partikelhalter.

– Du mår bättre av att du motionerar. Den effekten överträffar den minimala risk du utsätts för av luftföroreningarna i Stockholm, säger Malin Täppefur på SLB-Analys.

Läs även:

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Nissekatt

    Att bekämpa halka med krossade bergmassor är inte bra. Vinterdäcken, dubbat som odubbat är fyllda av sten och fungerar som ”kvarnhjul” mot beläggningen, kvar på gatan blir ett skadligt damm. Lev längre, håll andan!

  • Tricky

    På bilden som illustrerar inlägget ser ju inte partiklar ut att vara det största problemet…

    • Hehe, jag skrev på lunchen och bildletandet fick kanske inte tillräckligt med tid, nej…

    • Svårt att illustrera partiklar som inte syns. Då är det bara bra att den observante själv kan upptäcka ytterligare problem i bilden som inte är skrivna på näsan denna gång.

  • Ms_Xx

    Tack! Det känns ändå nasty med alla partiklar man drar i sig, men trots allt skönt att nån ”som vet” i alla fall SÄGER att det inte är farligt :-).
    Det var väldigt skönt att det regnade idag i alla fall.

    • Håller med! Känns inte bra alls. Men både Christian och jag har frågat oss HUR illa det är. Vissa gator, som längs Stadsgården känns det ibland som att man nästan tuggar grus rent fysiskt. Det läbbiga med de små partiklarna är att de tydligen är så tiny så man nästan pratar att de är i gasform. Och går rakt ner i lungorna och ut i blodomloppet. Blä. Skönt med regnet som sagt. :/

      • calgot

        Undrar om undersökningarna tagit hänsyn till att man flåsar som en galning och därmed rimligen suger i sig väsentligt mer partiklar än en normalflanör? Kanske inte inne i city men utmed Nynäsvägen, Stadsgården, osv…

        • En väldigt relevant fråga! Jag vet att SLB-Analys just nu gör en undersökning tillsammans med GIH i ärendet. Så jag ska kolla och återkommer!