Att mäta med olika måttstockar.

| 16 kommentarer

Det är i de små grejorna man ser de olika måttstockarna som allt mäts mot i trafiken. Det här är en cykelväg i Stockholm:

Ni ser hur en tredjedel av cykelvägen plötsligt liksom försvinner, precis där den ouppmärkta stolpen står. Just stolpen kan vara rätt knepig att se när det börjar mörkna, särskilt när det går fotgängare till vänster och man har strålkastare från mötande bilar i ögonen. Och inte kan blixtbromsa eftersom det är fullt med grus.

Men hey, om man inte ser en stolpe som står mitt i vägen ska man kanske inte ge sig ut i trafiken. Och om man missar en hel avsmalning? Pfft, skaffa körkort. Du har väl ögon att se med.

Det här är exakt samma stolpe från andra hållet:

Stolpens *enda* funktion är att varna för den där avsmalningen. Stolpen står där för att bära upp en reflex som varnar trafiken. Eller vänta, inte trafiken. Som varnar motortrafiken för avsmalningen.

Nu kan man tycka att om man inte ens har ögon att se en trottoarkant så har man inte i trafik… 

Nej såklart inte. För bilar och bussar ser ingenting i trafiken. De måste har tydligt utformade vägar, med tydliga reflexer uppsatta för allt som avviker. Annars riskerar de ju att minst få plåtskador.

Cyklister däremot ska kunna se allt, vara beredd på allt och aldrig göra misstag i trafiken. Även ouppmärkta stolpar som varnar andra trafikanter för farligheter.

De riskerar ju dessutom inte kostsamma plåtskador.

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Johan

    Men vad ska man göra för att ändra dessa märkliga idéer, varför ska alltid vägar för motorfordon vara såå förlåtande, ska man felanmäla allt? Är det inte rättshaveristiskt? Ska man maila sin lokala politker? Gå med i cykelfrämjandet? Går det ens att göra något åt all kass infrastruktur som redan finns.

  • knight22

    Lastbilsbranschen har lärt mig att man inte alls är skyldig att kunna se trafikanterna omkring sig, det är istället de andra trafikanterna som är skyldiga att göra sig synliga:

    https://www.youtube.com/watch?v=G2h2KC1rB7U&spfreload=10

    • Johan

      Bra reklam för lastbilstillverkaren och åkeribranschen, inte. Jag har själv kört lastbilar av alla slag men orkar inte längre argumentera mot denna typ av saker, branschen och majoriteten har bestämt sig. Själv så ser jag MASSOR av saker man kan göra för att undvika att köra på folk med lastbil.

  • Notera att endast cykelytan innehåller grus. Gående och bilförare halkar inte lika lätt på det, ej heller får de punkterade däck av det. Makes sense.

    • Anders Andersson

      Om du tittar på den översta bilden så ser du att det nog är lika mycket grus på bilbanan, men att bilarnas körning har puttat gruset åt sidan, så i just detta avseende har man nog sysslat med likabehandling.

      Men nu är det ju inte likabehandling som är målet, utan likvärdig trafikstandard – vilket betyder mer insatser för underhåll för cykelbanor men betydligt mindre insatser för att skapa infrastrukturen. Detta är troligen olika budgetar vilket väl gör det än svårare…

      • Delvis så har gruset på vägen (inte ”bilbanan”, finns inget som heter så. Det är ett missvisande hittepå-ord) puttats åt sidan men framför allt så har det via snöplogning som vanligt hamnat på cykelytan.

        https://pbs.twimg.com/media/CxQBvlyW8AA_mZK.jpg

        Rull- och punkagruset ligga kvar fram till sommaren varje år. Det borde sopas bort omgående eftersom det är onödigt, farligt och skadligt.

        • Anders Andersson

          Vi är helt överens om vad som bör göras.

  • felix reychman

    Nej, bilar och bussar ser inget i trafiken. De har nämligen inte ögon, till skillnad från cyklister. Deras förare däremot. De ser inte heller. :-p

    Förlåt sarkasmen, men jag kunde inte låta bli!

    Tack för att ni orkar!!!
    (Alltså, jag tyckte inlägget var jättebra)

  • Bob Lind

    Det är ett faktum och så självklart att jag tror inte de som satte stolpen där överhuvudtaget tänkt så som du gör. Och det är kanske inte så konstigt; det finns ingen standard på hur en cykelväg ska vara. Märkliga inbuktningar, stolpar, kanter osv osv är vardag för alla. Det finns olika rekommendationer osv men inget bindande. Som cyklist tar man sig i princip alltid fram oavsett. På gott och ont. Baksidan på myntet är förstås risken för olyckor och att nä det känns inte som cykelväg är trafik på riktigt, det höjer inte status att det går fint att använda cykelvägen till lite vad som, inte minst sånt som ”bil”vägen kan behöva…

    Har samma grej i Jönköping. Cykelvägen breddas, bra så, men vips sätter man en stolpe för ”bilvägen” på cykelvägen! Jag undrar hur man tänker då, nån har ju beslutat om breddning och att då sätta en stolpe på den nya ytan?? Reflexer, nä som du visat förstås bara för trafiken på ”bilvägen”…

    Status för cykel MÅSTE höjas och nån slags definition på hur en cykelväg ska vara borde nog faktiskt slås fast. Jämför med ”bilvägen” som alltid är förutsägbar. Där är precis tvärtom mot cykelväg, är det någon gång EJ förutsägbart – j_r då blir folk skogstokiga…

    • Anders Andersson

      Förutsägbar cykling verkar lika själsdödande tråkigt som bilkörning.
      Att cykla är att leva i nuet, att vara vaken, ta in allt som händer runt omkring, höra att blåmesarna redan börjat sjunga, se barnen som leker, ekorrarna som skuttar, kråkorna som sitter och hoppas på en överkörd råtta, …
      Vill du ta dig från A till B utan att ta in det som sker däremellan så ta bussen och fippla med telefonen istället.

      Ta gärna bort farliga hinder men var försiktiga så vi inte får samma idiotiska ”förutsägbarhet” på cykelvägarna som 2+1vägarna inneburit för bilisterna. Måhända något säkrare, men du ser inget annat än vajerräcken och enda omväxlingen är en 2-sträcka där du kan köra om eller bli omkörd.

      • Ms_Xx

        Med tanke på att man både behöver trampa och har fartvind/regn/blåst etc. i ansiktet (ibland i ryggen) när man cyklar, till skillnad från när man åker bil/buss, lär det inte vara någon större risk att det blir lika trist som bilvägar.
        Men det där är en av mina farhågor om man börjar stoppa in oss cyklister i tunnlar etc. Då försvinner det vackra med cykling, att man på ett påtagligt sätt är en del av världen (elementen).

        • Anders Andersson

          En cyklist jobbar ju alltid i motvind!

          Det är inte bara en känsla. Även om man startar med vinden i ryggen så kommer man snabbt upp i vindens fart och möter då fartvinden. Så – alltid motvind! Men det hör till…

          • Ms_Xx

            Eh, nej, i alla fall inte som det känns. Aldrig varit med om att det känns som om man flyger till jobbet? Då är det i o f s ofta så starka vindar att det är stormvarning, men det är ju en sjukt skön känsla! Ända tills man ska hem igen…

            • Anders Andersson

              Jo – de första 5 minuterna, men sen är jag nästan alltid ikapp vinden och måste kämpa mot en – förvisso liten – motvind.. Minns fortfarande en god tur från Malmö till Lund med vinden i ryggen, när jag var den enda som hade nyckeln till volleybollhallen och var sen. 19 km på 27 min…

              • Anders Andersson

                på en oväxlad militärcykel…

    • Johan

      Ja, bilvägar är så HIMLA förutsägbara, det slår alltid mig när jag kör bil eller motorcykel. Men de flesta vägar för bilar är också till för stora lastbilar, det innebär så himla god tillgänglighet och förutsägbarhet. Glöm ej heller att vägarna är gjorda för att man nästan oavsett var ska kunna hålla en rätt hög hastighet.