Snön avslöjar fulparkerare

| 15 kommentarer

En spännande effekt av snön och snöovädret är att det redan efter ett par dagar blir tydligt vilka cyklar som används och bara är parkerade och vilka cyklar som förvaras.

Gissa vilken cykel som används och vilka som är långtidsparkerade.

Förvarandet, och ibland dumpandet, av cyklar i Stockholms cykelparkeringar är ett problem. Ett rätt stort problem eftersom de få platser som finns ofta är överfulla. 

I Stockholm rensas ställen med hyggligt ojämna mellanrum. Men det är en långsam process. Först ska cyklarna märkas. Därefter ska det väntas ett antal månader och först därefter kan kommunen frakta bort dem.

Så här såg det till exempel ut 2012

Det här tänker vi borde gå att snabba upp. Det är ju glasklart för alla som försökt parkera sin cykel att ställen inte räcker till. Ett sätt att minska trycket är att se till att övergivna skrotcyklar rätt snabbt fraktas bort. Problemet är då alltså att de inte alltid är lätt att skilja dem från som bara är långtidsförvarade.

Aldrig kul med överfulla ställ

Man kan tänka sig att hårt belastade ställ reserverades för kortare parkering – säg ett dygn. För att få ställa sig måste man ha cyklarnas motsvarighet till parkeringsskiva. Där ställer man in när man parkerade. Om cykeln fortfarande står kvar när ett dygn gått får den fraktas bort.

Då skulle det gå otroligt mycket snabbare för kommunen att hålla rent. Det skulle bli lättare att hitta parkeringsplats.

Det är såklart knepigare med parkeringskivor på cyklar än i bilar: var ska de sitta? Hur är man säker på att inte någon plockar bort en parkeringsskiva? Eller bara ändrar tid för att jävlas? Ett sätt kan vara att Stockholm fixar en parkeringsapp. Som cyklist registrerar man sin cykel och får en QR-kod som man fäster på cykeln. Sedan skriver man in tid i appen när man parkerar. För att uppdatera tiden måste man scanna qr-koden på cykeln med appen.

Som bonus skulle kommunen få bättre data på hur ställen används och var det kan behövas fler ställ. Det skulle kunna innebära att det blir fler ställ där det behövs.

Vad tror ni? Skulle begränsad parkeringstid i de kommunägda cykelställen göra det lättare att hitta parkeringsplats?

Skriv i kommentarsfältet!

 

Uppdaterat: Så här skriver Cykelfrämjandet om att frakta bort övergivna cyklar:
Att flytta en cykel utan tillstånd klassas enligt lag som egenmäktigt förfarande och är således en brottslig handling. En cykel får endast flyttas eller avlägsnas då den står parkerad på en plats där det uttryckligen finns skyltat om ett förbud mot parkering av cykel alt om cykeln inte är parkerad enligt de anvisningar som finn ex att cykeln ska stå i cykelställ.

Och vi påminner om Jennie Fasths juridiska översiktskurs:

Konsten att parkera sin cykel – Juridisk översiktskurs för cyklister – (Del 5/5)

 

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Magnus

    I min bostadsrättsförening har vi ett liknande problem vid cykelstället närmast hållplatsen. Till våren ska det utföras lite markarbeten där, och i samband med det ska det upp en ny skylt. Skylten ska ange att det råder parkeringsförbud en dag i månaden för service och städning. Vår förhoppning är att det räcker. Den ouppmärksamme eller ett barn riskerar att hamna mellan stolarna, men vi har även kontaktinformation på skylten.

    Jag tycker att ni är ute och cyklar med qr-kod och parkeringsskiva. Ursäkta ordvitsen. Det krånglar bara till det och medför ett hinder för barn som kanske saknar telefon, personer med dumma mobiler, samt teknikokunniga. Min farsa kan hantera en parkeringsskiva men att installera appar på mobilen är desto besvärligare. Att använda dem ska vi inte ens tala om.

  • Jens

    Personligen hamnar jag stundtals i kategorin långtidsparkerare. Jag bor sedan några år långt från stan, men arbetar där. Som inbiten stadscyklist sen 25 år har jag dock alltid en cykel stående i stan vid någon strategisk kollektivtrafik-knutpunkt och använder den i princip varje dag. Att rensa cyklar baserat på snöfall eller kortare intervall än typ en månads lappning funkar inte tycker jag. Min hoj riskerar i så fall att klassas som övergiven om jag är på två veckors semester eller t.ex. är sjuk. Om jag inte ska använda cykeln på lång tid (typ sommarsemestern osv) så tar jag givetvis hem den. Det är väl lysande att man kan underlätta och öka njutningen i sin vardag genom att kunna ”lagra” sin cykel i stan?
    Jag tycker absolut att kommunerna kan bli bättre på att märka upp och rensa i cykelställen regelbundet. Kortare tidsbegränsad parkering tycker jag dock verkar helt galet, men cyklar som inte använts på månader tycker jag absolut ska rensas bort. QR-kod, p-skiva osv tror jag inte på, det ska väl vara enkelt att cykla och parkera??

    • Det är såklart alldeles utmärkt så länge det finns lediga ställ. Men för dem som använder ställen dagligen är det ju ett rätt stort meck att de hela tiden är fulla?

  • Anders M

    Det skulle bli för mekigt och tidskrävande med en incheckningslösning. Anta att du struntar i att blippa in din cykel för att du bara ska springa in och köpa något, och medan du är i butiken kommer cykeluppsamlarbilen förbi och kan hitta fullt stöd i den svenska byråkratiska fyrkantigheten för att avgöra att din hoj måste vara fulparkerad och forslar bort den på stubben. Det skulle bli ett Damoklessvärd långt värre än (välförtjänta) parkeringsböter för motsvarande manöver om man hade använt bil.

    Bättre vore att sänka tröskeln för vad som kan anses vara ett uppenbart övergivet vrak (sådana får man ta bort direkt, har jag för mig), sänka tiden mellan lappning och borttagande och vara mer aktiv i sitt lappande. Någon med ekonomisk bakgrund kan säkert rentav motivera upptrappningen ekonomiskt i termer av större åtkomst till lokala affärsidkare…

    För övrigt är min personliga övertygelse att försvinnande få av de cyklar som långtidsparkeras (möjligtvis med undantag för utanför en tågstation) någonsin tas i bruk igen av samma person som parkerade dem.

  • Anders J

    Nej, jag vill inte ha någon lösning som kräver att man har en telefon med sig.

  • Pingback: Rensa bort övergivna cyklar! | Trafik i stan()

  • Om inget annat sägs, gäller 24-timmarsregeln för parkering av både bilar och cyklar i stan, se TrF 3 kap 49 a §. Men jag tycker att det borde räcka med att få bort de cyklar som står länge, typ en månad.

    Jag har själv plåtat några cykelparkeringar i Göteborgs centrum när jag passerat mitt i natten. Då står där nästan bara övergivna cyklar, vilket man snart kan konstatera. Med en nattlig koll en gång i månaden eller så skulle kommunen lätt hitta kandidater för bortforsling. Märk dem och ta bort dem efter ett tag.

    På så sätt behöver vi andra inte krångla med smartphones, appar, QR-koder mm.

    Cykelparkeringsfrågan blir allt viktigare i takt med att cyklandet ökar. Jag har skrivit om det med Göteborgska ögon på http://trafikistan.se/rensa-bort-overgivna-cyklar/

    • Samtidigt säger Cykelfrämjandet:

      ” Att flytta en cykel utan tillstånd klassas enligt lag som egenmäktigt förfarande och är således en brottslig handling. En cykel får endast flyttas eller avlägsnas då den står parkerad på en plats där det uttryckligen finns skyltat om ett förbud mot parkering av cykel alt om cykeln inte är parkerad enligt de anvisningar som finn ex att cykeln ska stå i cykelställ.”

      http://cykelframjandet.se/darfor-cykel/lagar-och-regler/#vrak

      • Anders Norén

        Cykelfrämjandet har missat att Lag (1982:129) om flyttning av fordon även gäller cyklar. Lagen ger polisen, kommuner och markägare långtgående möjligheter att flytta fordon som t.ex. stått parkerade längre än tillåtet. SKL har en handbok om flytt av fordon och kapitel 6 handlar om cyklar och andra oregistrerade fordon. http://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7164-940-9.pdf

  • Peter Holmberg

    Sätt en lapp som man gör nu med ett dagens datum, åk dit några dagar senare och om cykeln står kvar klipper man låset och fraktar den till något lager utanför stan. Vill man ha tillbaka sin cykel åker man dit och löser ut den.

    Jag antar att det är så det fungerar idag(?), men att man gör bortforslandet med kortare intervaller.

  • knight22

    Jag har aldrig förstått poängen med att långtidsparkera i utomhusställ, cykeln rostar ju bara sönder.

    • Anders J

      Exakt! Varför gör man så? Har inte förstått det.

  • Jens

    Jag kanske bara är cynisk som kommer på sätt att ”hacka” det, men:

    Bara QR på cykeln öppnar ju möjligheten att du sparar en bild av den och uppdaterar din parkering från sängen/jobbet/Thailand.

    Sätt en QR-visare på stället, som visar en ny kod varje dygn (eller ännu hellre en som ändras varje gång någon checkar in en cykel). För att uppdatera måste du blippa din cykelkod och ställets kod inom 5 minuter från varandra.

    Jag gillar idén, dock!

    • Ja, det mesta går ju att hacka om man vill. Men det jag tänkte var att de som ställer cyklar för långtidsförvaring gör det av bekvämlighet. Och att det skulle vara för mycket meck med att kopiera qr kod och sedan komma ihåg att uppdatera dem varje dygn. Det i sig blir en kontrollmekanism.