Nu är det höst, mörkt och halt – samspela i trafiken, var toleranta, och hjälps åt!

| 4 kommentarer

I går skrev vi tips till alla nyblivna höstcyklister. Idag tänkte vi istället vända oss till våra medtrafikanter bilisterna. Många tror att folk slutar cykla på hösten, men faktum är att antalet höst- och vintercyklister slår rekord varje år. När det blir mörkare på kvällarna, blötare på dagarna och inte minst dimmigare, gäller det att vi alla samspelar, visar hänsyn och tolerans så att alla kommer fram hela, rena och oskadda.

Höst 3 Strandvägen

Höstcykling är magisk

Cyklister nås varje höst av rätt omfattande informationskampanjande om vikten att ha lysen och reflexer när man cyklar i mörker. Men vi kan ibland tycka att bilisterna lämnas i sticket. Cyklistbloggen tar sitt publicistiska ansvar och därför har vi petat ihop våra bästa tips till höst- och vinterbilisten.

1. Dra ner farten i mörkret.

Nu när det blir beckmörkt tidigt på dagen och inte ljust förrän en bit in på förmiddagen skulle vi cyklister vilja be er att snälla hålla hastighetsgränserna! Varje gång vi tar oss över cykelpassager, kör framför er i korsningar och cyklar i samma vägbana så försöker vi göra en bedömning av hur fort ni kör. Vi vill såklart också komma hem till våra familjer och vänner hela.

Tänk också på att bilar syns dåligt. Ni kanske upplever att ni har god sikt med era strålkastare och ser oss tack vare våra reflexer och lysen, men era lampor är så starka att vi bländas. Och då ser vi inte fordonet ni kör i utan bara ett vitt sken. Flera bilar i kö blir som att titta in i solen, det blir bara ett sudd. Det gör det oerhört svårt att avgöra hur många bilar det är, hur fort de kör och hur långt bort de är.

Är det då 40 och en bil kommer i 70 är risken stor att vi gör en felbedömning i mörkret.

Bländad av bilister

Svarta bilar är svåra att se

Det är extra svårt på platser som till exempel vid Kungsträdgården där vi på grund av vägarbeten tvingas ut i blandtrafik på ställen vi tidigare cyklat på cykelväg. Vi försöker se oss över axeln, men i mörkret är det oerhört svårt att uppskatta avstånd och hastighet.

På köpet som ni sänker farten ökar ni chansen att hinna stanna i tid, trots is, snö och halka. Winwin!

2. Kolla i döda vinkeln.

En sak till som väl gäller generellt, inte bara i tider av mörker, glöm inte att kolla i döda vinkeln. Det räcker inte alltid med blinkers eftersom många bilar har oerhört små blinkersindikatorer. Som här:

Blinkersindikatorn är en liten, liten, liten, knapp på bilen, knappt synlig – ännu svårare att se när man samtidigt cyklar och försöker hålla koll på trafiken i två olika fält på var sin sida om sig, samtidigt som man måste vara uppmärksam på vägbanan som kan vara full av potthål som kan vara irriterande för en bilist, men kan få en cyklist att gå över styret. Ännu svårare när den slås på nästan samtidigt med svängen.

Så, kolla döda vinkeln efter cyklister och använd blinkers i god tid!

3. Kör nykter.

Förhoppningsvis en självklarhet, men det skadar inte att påminna.

Därför gillar vi den här annonsen skarpt.

4. Var uppmärksam på cyklister!
Skylt

På höst- och vinterhalvåret är det inte alltid säkert att cykelvägen är lika farbar som under vår- och sommaren. På hösten är skälet inte sällan att cykelfältet ligger där vägbanan har sin avrinning. Det gör att fältet gärna fylls med glashala högar höstlöv och att fukt och regn gärna samlas där. På kalla höstmorgnar täcks den sörjan av en tunn isskorpa som också den gör det glashalt. Det gör att cyklister tvingas ut i den andra körbanan för att inte gå i backen.

Nylövat cykelfält.

Plötsliga högar tvingar cyklister att köra slalom

Täckt kurva gömmer cykelvägen och gör den svårfarbar

Täckt kurva gömmer cykelvägen och gör den svårfarbar

Senare under vintern är det istället snön som gör det svårt eller omöjligt att alltid cykla på cykelbanor och i cykelfält. Då är det ofta bara ute i de större filerna som vi kommer fram säkert.

Så här kan det se ut:

Cykelbanaborta
Som ni ser är cykefältet helt försvunnet i snömodd, något som gör det omöjligt att cykla säkert där. Eller så här på Skeppsbron i centrala Stockholm:

Skeppsbron snö2

Där cykelskylten är, ligger cykelfältet gömt under snön. Det här är ett särskilt stort problem på platser där cykelfältet går utanför parkerade bilar. Placeringen gör det dels svårt att ploga och dels att när bilar körs över cykelfältet så dras det med snömodd som snabbt fyller fältet.

Extra farligt blir det när temperaturen skiftar – då förvandlas bilspåren till is-spår.

5. Det kan finnas ett cykelfält mitt i vägen.

I Stockholm ligger ofta cykelfälten mellan vanliga körfält. Det kan vara svårt att upptäcka när snö eller löv täcker gatmarkeringarna. På vissa platser, till exempel vid Medborgarplatsen, sitter skyltar ovan vägbanan, men så är det inte alltid. Så bli inte förvånad om cyklisterna fortfarande använder fälten även om de inte syns.

Medborgarplatsen

Inte jättelätt att se kanske.

6. Håll avstånden

Vi kör så försiktigt vi kan, men med spårbildning och modd så kan vi ibland vingla eller tvingas gira för hinder. Som bilist har man i princip en riktig halksäsong – när det är så kallt att vatten blir till snö eller is. Som cyklist har man tre: snö- och ishalka på vintern, grushalka på våren och nu har tiden kommit för lövhalkan. Håll därför gärna extra stort avstånd i sidled när ni kör om. Och om vi plötsligt måste tvärnita så fungerar inte en cykel som en bil. En bil sladdar och får längre bromssträcka. En cyklist kan mycket väl gå i backen. Kör ni då för nära är risken att ni inte hinner bromsa i tid.

Det kan vara lätt att tro att de cyklister som kör i ”blandtrafik” är helt omedvetna om omgivande trafikanter och glatt rullar på utan tanke. Men så är det inte, vi blir också stressade. Ingen stadscyklist vill vara i vägen med flit, vi cyklar alla så fort vi kan efter omständigheter och kondition och håller oss till cykelfält och cykelbanor där de finns och är öppna.

Så snälla ha tålamod under höst- och vinterhalvåret. Håll ordentliga avstånd både i längd- och sidoled, dra ner farten, vi vill alla samma sak: att få komma fram levande och utan skador oavsett om det är på väg till jobbet, hem till familjen eller ner till affären.

Tack på förhand!

Tack också till Cyklistbubblan.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Lasse

    Kloka ord!
    Även jag som gångtrafikant ser alla dessa problem och är mycket försiktig när jag skall korsa en gata. Regn och mycket ljus som reflekterar gör att det är svårt att uppfatta allt runt omkring sig, och för bilförarna bakom en vindruta blir det många gånger ännu värre.

    Även om detta vänder sig till bilförare så skulle jag vilja uppmana cyklister att tända cykelljuset tidigare vid skymning. Det gör att ni syns bättre, även om ni tycker att kvarvarande dagsljuset och ev. gatubelysningen borde räcka. Men små ljusdioder är inte tillräckligt. Det är svårare att bedöma avståndet till dem. Har själv en gång skrämt en snabbcyklande rödljuskörande cyklist till en halsbrytande undanmanöver vid ett övergångsställe. Blev förvånad att han inte gick i backen. Om han hade något ljus tänt vet jag inte. Knappast ett bra cykellyse i alla fall.

    Apropå bilderna med löv i cykelbanan. Är de från Oxenstjärnsgatan X Strandvägen/Dag Hammarsjölds väg? Då undrar jag om den röda markeringen ut mot gatan verkligen är cykelbana, Det är ju cykelbana bortanför övergångsstället. Men med löv på marken är det ju svårare att se hur det är målat, vilket ju också är en del av ämnet för bloggposten.