Tele2 Arena: Som att plantera tulpaner runt kärnkraftverk

| 20 kommentarer

Avspärrning helt utan varning. Klicka för större.
Vi har tidigare skrivit ilsket om att cykelvägen längs Tele2 Arena som helt sonika stängs av under så kallade högriskmatcher i fotboll. Nu har man löst detta med flaggvakter och omledning. Slutet gott?

Vid tidigare högriskmatcher, dvs där två fotbollslag möts och risken är överhängande att valda delar puckon väljer att slåss med andra lagets supportrar, har polisen av säkerhetsskäl stängt av cykelvägen i sydlig riktning förbi Tele2 Arena. Till en början gjorde man detta utan någon som helst förvarning, skyltning eller hänvisning.

Avspärrning helt utan varning. Klicka för större.

Avspärrning helt utan varning. Klicka för större.

På senare tid har man ställt ut flaggvakter som dirigerat om cykeltrafiken. Som att plantera tulpaner runt ett kärnkraftverk; lite fint men grundproblemet kvarstår. Cykelvägen är fullkomligt felbyggd om den behöver stängas av för en match eller konsert. (Läs också Krister Isaksson: Moderat cykelpolitik del 6).

I går gästade världsstjärnan Justin Bieber Stockholm och gav en konsert på Tele2 Arena. Inför anstormningen av 40 000 ”beliebers” stängdes cykelbanan också av. Och plötsligt var vi tillbaka på ruta ett. Inga flaggvakter, inga skyltar. Dock med den alternativa omledningen för cykeltrafik på Arenaslingan i blandtrafik.

Att bygga en cykelväg som måste stängas av titt som tätt är ett bevis på den ”hopp och lek”-mentalitet som genomsyrar Stockholms cykeltänk. I de fall man spärrar av, varför inte göra precis som när man spärrar av för bilar – skylta! Skylta tidigt, tydligt och ordentligt. Pinsamt, staden och Tele2 Arena.

Läs också: Det är helt avstängt vid pendlingsvägen över Arsenalsgatan och Stockholm, tack för att du hycklar

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Hanna Göteborg

    Är inte sådana här händelser utmärkta tillfällen för cykelpoliserna att rädda dagen? Om de sattes på att hålla cykelbanan cykelbar skulle det dels öka trafiksäkerheten (och kanske människors medvetenhet om skillnaden mellan cykel- och gångbana?), och dels skapa goodwill från cyklister. Jag kan faktiskt inte begripa varför det inte redan ingår i deras arbetsuppgifter att hjälpa till att hålla igång cykeltrafiken vid stora evenemang.

  • Lasse

    Men det har ju flera gånger visat sig att cyklister inte ser och läser skyltar. Senast vid avstängningen av Arsenalsgatan. Inte ens de stora betonghindren hindrade cyklisterna där i går. De bara lyfte över cyklarna och cyklade vidare.
    Inte ens när det står skyltar mitt i vägen läser cyklisterna dem, utan bara rundar dem. Som vid Hamngatan.
    Så att sätta upp skyltar kan ju kännas som bortkastade pengar, eller som att kasta pärlor till svin. Tyvärr.

    • axel

      nästan som bilister då

      • Lasse

        Möjligen med undantag för att bilister inte kör förbi hinder som står mitt i vägen.

        • Jonas

          Ursäkta? Har du har HELT missat spektaklet vid slussen?

          • Lasse

            Uttryckte mig lite fel. Menad att bilister inte bara RUNDAR ett avstängningshinder mitt i gatan. Men OK det gjorde man också vid Slussplan, via cykel- och gångbanan, så länge det var fysiskt möjligt. Mu är det bara cyklister som gör det, via gångbanan eller busskörfältet. (De gör det antingen för att de osolidariskt med övriga cyklister vill komma först i kön, eller för att de planerar att köra mot rött.)

            • Jonas

              Och på Brommas cykelbanor, men hey, nu kommer jag ju helt bort från ämnet igen: Att alltid påpeka att ”cyklister gör också fel”

              • Lasse

                Har man inte lyckats sätta upp någon form av hinder där som omöjliggör för bilar att köra på cykelbanan där? Det borde väl inte vara så svårt. (Tänker på den plats som någon lokaltidning skrev om nyligen.)

                En av de saker jag stör mig på är att man inte får påpeka att cyklister också gör fel!

                Många säger att det beror på infrastrukturen, men för vissa är det bara ett svepskäl skulle jag vilja säga. Vid Slussplan har man försökt göra cykelinfrastrukturen så bra som det går, men vissa cyklister skall ändå tränga sig före genom att använda fel körfält. (För cyklister är bussfilen och trottoaren fel körfält här. För att inte tala om mötande körfält!) Ett av de stora problemen med cykeltrafiken i Stockholm är att det finns allt för många osolidariska egon som cyklar här!

                • katafonteolog

                  Självklart får man. Men när man gör det så förutsägbart och tjatigt som vissa gör, och alltid med motivationen ”Bilister gör inte exakt så här! …utom när dom gör det, men det har inte med saken att göra!” kanske man inte alltid kan förvänta sig att bli tagen på allvar.

                • Man får absolut tala om när cyklister gör fel. Grejen är den att det alltid görs. När det handlar om att cyklister gör fel. När det handlar om att bilister gör fel (då är inte sällan första kommentaren ”Men cyklister då!”), när fotgängare gör fel.

                  Det var till och med ett av skälen till att vi startade den här bloggen.

                  Och det här blogginlägget handlade alltså om en cykelväg som spärrades av. Inte om trafikantbeteenden.

            • Det kör ju iofs fortfarande bilar i cykelvägen förbi Slussplan.

              • Lasse

                OK. Har inte sett på länge att bilar kör förbi hindret den vägen. Men det är klart, varför skulle det upphöra? Däremot har jag sett att många vändande bilar hellre tar cykel- och gångbanorna i anspråk än backar en gång till. Så de kör ju också på dessa banor. Man borde satt upp betongsuggor även på södra sidan.
                Såg för övrigt en polis som stod vid en bil i närheten och utförde skrivarbete. Hoppas han utfärdade böter.

                • Jocke

                  Polisen var där igår men bara uppläxning, inga böter. Då jag passerade stod det 4 bilar på rad samt en tutande buss bakom medans polisen gick från bil till bil.

                  • Lasse

                    Det var en liknande situation på Klarabergsgatan häromdagen. Där stod en polisbil, varför alla bilar, inkl. många taxibilar, skulle vända på den smala gatan innan de kom fram till polisen, och hindrade därför bussarna. Där har jag annars sett polisen vinka ner all illegal trafik på Klara Östra kyrkogata, vilket väl inte var vad bilisterna tänkt sig.

    • Jag förstår att du vill göra en parallell till spårviddshindren på Skeppsbron. Skillnaden är att skyltningen för den pågått i över sex månader, börjar nästan två stadsdelar bort (redan vid Kungsträdgården dyker de första skyltarna upp), kompletterats med fler skyltar, flaggvakter och under några tillfällen poliser.

      Vi visade exemplet när de började spärra av Hornsgatan och började skyltningen hela vägen bort på Kungsholmen – för biltrafiken.

      Skillnaden är att man skyltar ordentligt för motorfordonstrafiken och lite, eller inte alls, för cykeltrafiken.

      (och att man faktiskt förbjudit motortrafik på Skeppsbron, men det är fortfarande tillåtet att passera betongsuggorna på Arsenalsgatan, till exempel genom att kliva av cykeln och leda förbi den)

      • Lasse

        Håller med om att man skulle kunna förvarnat tidigare.Och markerat ut alternativ väg med orangea skyltar. Med tydliga skyltar. Med cykelsymbolen på.

        Cykelvägen förbi arenorna kanske är genaste vägen för många, men om alternativet är en längre väg runt området så skulle ju den byggts och vara huvudalternativet, medan den väg som ofta måste stängas av kunde ses som en genare väg som dock har begränsningen att den inte alltid kan vara öppen. Men skulle en sådan lösning accepteras, eller skulle samma klagomål ändå föras fram? (Jag kan inte närområdet, så jag vet inte vilka vägar som finns eller skulle kunna byggas. Vet bara att boende också har problem vid stora publikdragande arrangemang.)

        • Det gick att planera bägge och, dvs ett pendlingsstråk som går genaste vägen förbi arenan utan att behöva spärras av. Men det är försent nu, det går inte att flytta arenana.

          Som en sidnot har de dessutom lyckats bygga en jättecykelparkering, sålt in begreppet ”Arenaleden” för att understryka att folk ska ta cykeln till arenan istället för bilen, gjort reklam för det, men även placerat cykelparkeringen så att den hamnar innanför avspärrningarna. Vilket alltså gör att man inte kan använda den.

          • Jättecykelparkeringen ja. Enligt deras hemsida 1000 parkeringsplatser för cykel. Sist jag räknade så hittade jag 287 stycken. Ska räkna igen. Kanske finns platser i det underjordiska garaget?

  • OT men: Inte bara cykelvägen stängdes av igår utan även södra länken pga förvirrade beliebers som tyckte det var en skitbra idé att promenera hem genom tunneln efter konserten.

    • Wot? Jösses. Svårt att vaccinera mot idioti, verkar det.