Nu tog polisen ner skylten

| En kommentar

Nu tog polisen ner bilden från sin Facebooksida och skriver i ett svar:

”Cykelbilden” är borttagen efter som den gav många reaktioner.
Tanken med att lägga ut bilden var att uppmärksamma cyklister på att de inte har företrädesrätt vid ex. övergångsställen.

(…)

Tillägg:
Vid kontroll i den rikstäckande databasen för trafikföreskrifter, så finns det inga registrerade cykelöverfarter i Västerviks kommun.

//Lisa

Om vi bortser från att ingen har ”företrädesrätt” i trafiken, så handlar det inte bara om cykelöverfarter. Det handlar om att man genom att sprida den här felaktiga skylten föder en inställning att det alltid är cyklister som ska stanna oavsett vad. Om man har den inställningen och kör bil, så blir det livsfarligt för till exempel folk som cyklar över en *bevakad* cykelpassage. Dvs bil svänger höger och korsar cykelpassage som har grönt ljus:

cykeloverfart-bevakad-svang_516b0583e087c343ff4c6ba9

Där är det glasklart:

Trafikförordningens 3 kapitel 60 §, sista meningen:

Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.
En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelpassager. Förordning (2014:1035).

Ett annat exempel är när man som bilist svänger höger över cykelfält som ska rakt fram – en av de vanligare olyckorna där cyklister skadas allvarligt eller omkommer. Cykelfält räknas som vilken fil som helst och där säger Trafikförordningen:

En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.

Hur många bilister vet den juridiska skillnaden på en ”cykelbana” och ett ”cykelfält”? Hur många av de som nåddes av den nästan tusen gånger delade bilden från polisens officella Facebooksida tänker nu att ”cyklister ska väja alltid”? Vad gör det för samspelet i trafiken? Vad gör det för trafiksäkerheten för oskyddade trafikanter?

Det här är bara två exempel av fler när man inte kan säga att det är cyklisters ensamansvar att lämna företräde.

Det är märkligt att inte ens polisen har koll på det.

 

Dela!Share on Facebook122Tweet about this on TwitterShare on Google+1Email this to someone

Författare: Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en vettig cykelstad. Kommentera gärna!

  • Ms_Xx

    Tyvärr verkar många (gissningsvis bilister), även inom polisen, tycka att konsekvensen av alla oklarheter om vad cyklister/bilister har för skyldigheter ska vara att cyklister alltid ska stå tillbaka. För att undvika att bli mosade.
    Fantastisk samhällsutveckling, verkligen.
    Tack för att ni idkar lobbyarbete för bättre anpassade regler kring cykling!