Avlasta Slussenbygget vid Nacka Strand!

| 7 kommentarer

Nu börjar Slussenombyggnationerna på allvar – till exempel stängs Saltsjörampen för cykeltrafik den 24 juni. Det kommer bli trångt och svårframkomligt.

Tjockt med trafikanter vid Slussen just nu

Och då är det ändå rätt tjockt redan

Problemet för cyklister är att det bara finns två realistiska passager i nord-sydlig riktning i Stockholm. Den ena är Västerbron som ligger en god bit bort, den andra är just Slussen. En alternativ väg är med den nya färjeförbindelsen över Riddarfjärden – men för att kunna använda den behöver du ett SL-kort och den går bara en gång i halvtimmen.

Screen Shot 03-18-14 at 09.22 AM

Den ligger också precis mitt mellan Slussen och Västerbron vilket gör att cyklister från väster lika gärna kan ta just Västerbron, samtidigt som cyklister från öster, till exempel Nacka och Värmdö, förmodligen inte väljer att cykla igenom Slussenarbetena bara för att ta färjan.

Jag undrar om det inte skulle vara en bra idé att också göra en färjeförbindelse öster om Slussen. Det här är smalaste stället i leden:

Blockhuss2

Här tänker jag att man kunde lägga en dedikerad cykelfärja som går i skyttel under rusningstrafik, från Nacka Strand till Blockhusudden. Då skulle cyklister från Nacka och Värmdö kunna välja att ta vägen över Djurgården istället för att ta sig in bland byggarbetena vid Stadsgårdsleden och över Slussen. Det i sin tur skulle minska trycket på bygget att hantera de rätt stora trafikvolymer som passerar där:

Blockhusudden

Eller en slags cyklisternas österled om man så vill. Kör man i skytteltrafik så borde en rundpassage inte ta mer än tio-femton minuter, med en färdtid över på kanske tre-fyra minuter.

Härifrån över till det gula huset i mitten alltså

Härifrån över till det gula huset i mitten alltså

Två alternativa sträckningar: Kvarnholmen (som numera har bro som öppnar om någon vecka):

Blockhuss3

Eller som Per föreslog på Facebook (länk i kommentarsfältet nedan), från Fåfängan till Beckholmen:

Blockhuss5

Målet är alltså att göra färjeresan så kort som möjligt, för att få kortare vändtider och därmed också vänttider.

Vad tror ni som cyklar österifrån, skulle ni kunna tänka er att ta färjan över istället? Och vad säger kommunen?

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Ms_Xx

    Bra idé, men det finns ett faktafel: Riddarfjärdslinjen (linje 85) går faktiskt en gång i kvarten, den går kvart i och kvart över från Kungsholms torg, men hel och halv från Stadshuset, och har man cykel är det ju sak samma. Från Söder Mälarstrand går den 00:06, 00:23, 00:36 och 00:53. Varannan resa till Stadshuset och varannan till Kungsholmstorg. Men som sagt, med cykel är det ju i princip irrelevant att den går till lite olika stopp, de är så nära varandra :-).

    För övrigt är jag helt för fler båtar i Stockholm. Och att det finns båtar som inte kostar SL-taxa att ta. Som sagt, går det i Göteborg borde det gå här. Men jag får lite intryck av att det finns en politisk vilja att SL-kort ska vara typ som TV-avgiften var ett tag, inte en avgift man betalar för en service utan i princip en obligatorisk avgift för den som bor i den här stan (eller m TV-avgiften en hushållsavgift för den som bor i Sverige). Och då kan ju inte cyklister få åka färja gratis, förutom att det blir orättvist kan man ju tänka att de ändå ska ha SL-kort, för det ska alla, lika bra att man måste betala för färjan.

  • Tor Sandqvist

    Utmärkt idé! SL:s båttrafik (sjovagen.nu) möjliggör redan idag medförning av cykel mellan Nacka Strand och Blockhusudden, och enda anledningen till att jag själv inte utnyttjar möjligheten oftare är att turerna går glest och vid fel tidpunkt för mig.

    • Yes, samma här med Ressel till Allmänna gränd. Med bara en avgång per timme blir det för meckigt att synka med barnhämtning/lämning. Det var därför jag siktade in mig på smalaste stället – att få själva båtturen så kort som möjligt och därmed möjliggöra fler avgångar utan att behöva fler fartyg.

  • Åsa

    I Göteborg har vi avgiftsfria färjor som går i skytteltrafik över Göta älv, så det är inte en ny lösning i Sverige, vilket kanske kan vara bra att påpeka för beslutsfattare. Dom är anpassade för att ta många cyklar och är väldigt populära, både bland fotgängare och cyklister.

    Här är en bloggpost om färjorna:
    http://cykelpendlare.blogspot.se/2015/02/fler-cyklar-med-nya-skyttelfarjan-alveli.html

    • Jeppe D Larsen

      Vi har två välfungerande gratisfärjor i Hammarby sjöstad så ingen brist på bra exempel! Åkte med Gbg-färjan förra veckan när jag var och föreläste om sjöfart (och lite cykellogistik) i Göteborg. Och visst är den funktionella för cyklister och andra trafikanter men tyvärr väldigt ineffektiva skrov så de drar en hel del fossilt bränsle per passagerare helt i onödan. Var på beslutsfattarna om detta när de sa för några år sen att de inte skulle elektrifiera dessa nya färjor som kör så kort sträcka. Hur som helst viktigt att tänka rätt från början här istället för att öka utsläppen rejält i onödan, jämfört med om en hade cyklat runt.

  • Jeppe D Larsen

    Klockren lösning på en del av trafikinfarkten kring Slussen. Cykelfärjan kan dessutom utan större merkostnad göras eldriven åtminstone när den permanenteras. Görs den i rätt storlek kan den i lågtrafik begränsa maxantalet passagerare tilll 30 vilket betyder att det räcker med en befälhavare utan däcksman de tiderna vilket ger en rejäl sänkning av prislappen. Något som är viktigt om den ska komma på plats fort då den behöver vara gratis för att locka majoriteten av cyklister. Kanske kan Kungl. Djurgårdens förvaltning, Nacka och Stockholms stad sam-finansiera denna linje? Finns många vinster för alla tre.