Jacques Wallner: Kämpa för en bättre trafikmiljö

| 8 kommentarer

Börjar en så kommer alla. Rena ketchupeffekten på cykelartiklar i media, så vi fortsätter nyhetssvepet. P4 Värmland skriver om att hundratals cykelolyckor sker i Värmland varje år. Och det är ju inte bra.

Antalet cykelolyckor i Värmland har legat på ungefär samma nivå de senaste tre åren. Det handlar om mellan 400-500 olyckor per år. Det visar siffror från Transportstyrelsen.

För att få svar på vad man kan göra åt det väljer de att fråga…. en taxichaufför. Såklart, de är ju ett slags trafikforskare. Väl?
Screen Shot 04-23-16 at 12.56 PMOch P4 Värmland får snabbt det självklara svaret på orsaken till alla olyckor:

Varje år inträffar hundratals cykelolyckor i Värmland. Många av dessa skulle undvikas om bara cyklisterna visade mer respekt i trafiken menar yrkeschauffören Tore Hildén.
– De ser sig inte för.

De ser sig inte för. Ah, OK. Dåså. Lösningen är enkel:

– Ja, nån utbildning på något sätt. De kan ju börja i skolan när de är små.

Kan någon meddela VTI?

Screen Shot 04-23-16 at 01.40 PM

Samtidigt i DN skriver motorjournalisten Jacques Wallner:

Det är ett säkert vårtecken att det utbrutit debatt om huvudstadens cyklism. Det kastas beskyllningar åt alla håll som verkar utgå från cyklisternas kläder, ålder och kön.

Dn har inte något vidare track record (Läs också: ”Cykelvärstingar” när DN skriver om cykling.) och gänget på motoravdelningen testar i samma avdelning en av folkbilarna Porsche. Vi andas, kollar blodtrycket … men! Han fortsätter:

Det är en stressig tid. Trafiken gör oss galna för att den är så oförutsägbar. Ibland kan jag se hur både cyklister och bilister får någon slags mentala sammanbrott och gör manövrer de säkert inte stolt berättar om över middagsbord hemmavid.

och

Det finns hänsynslösa bilister, cyklister och så vidare. Men de utgör ett litet fåtal. De är inte typiska för någon trafikantgrupp.

Det vore lätt att skratta åt allt om det inte vore för att det i fjol dog 17 cyklister i trafikolyckor i Sverige medan 352 blev allvarligt skadade (2014 var det 36 respektive 521).

Det är en av de bättre krönikor vi läst om trafikklimatet i Stockholm. Hands down! Läs den alla som rör er i trafiken:

Jacques Wallner: Kämpa för en bättre trafikmiljö

Vem vet: kanske, kanske får vi se något mer nyanserade artiklar i media framöver. Kan DN Motor, så kan flera!

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

  • Ms_Xx

    Men det är intressant att de frågar en taxichaufför. Det bevisar liksom att den som skrivit inte cyklar, i så fall hade hen vetat att taxichaffisar och män (nästan alltid) i vita företagar-van:ar är i särklass farligast i trafiken. Antagligen för att de kör så mycket (falsk trygghet och avtrubbat riskmedvetande) och har bråttom i princip jämt…

  • dinop

    Att gnälla på cyklister är en nationalsport i det här landet. Vi cyklar i motvind helt enkelt, ingen vill att vi ska cykla men vi gör det ändå 🙂

  • Matz

    Yrkeschaufför : Respektlösa cyklister orsakar olyckor …..
    11 Månaderscyklisten : När respekten är ömsesidig kommer olyckorna att minska …

  • All heder åt DN:s Jacques Wallner!

    Ang. P4 Värmland: Det löser inga problem om cyklister och taxichaufförer bara sitter i sina glashus och kastar sten på varandra. Men chaufförens förslag att (åter)införa trafikundervisning i skolan är utmärkt, oavsett vilket färdsätt man använder. Det är en viktig social kompetens. Undrar vem som kom på att det skulle tas bort egentligen.

    • Olof E

      Trafikundervisningen i skolan togs bort eftersom den inte hade någon effekt på trafiksäkerheten enligt denna historiska beskrivning.
      http://www.trafikverket.se/contentassets/77eb4526aa2043e9b4b63ab31f36012d/trafik_i_skolan_en_historisk_beskrivning.pdf?id=140067

      • Anders Norén

        Trafikundervisningen skulle kunna införas i syfte att ge vanare och medvetnare cyklister som inte utgår ifrån fotgängarperspektivet när de ger sig ut i trafiken.

        • Bland annat. Fotgängare bör inte heller vara fast i fotgängarperspektivet när de går på cykelbanor. Och cyklister skulle behöva se vilken dålig utsikt lastbilschauffören har bakåt. Allt som kan förbättra alla parters förståelse och delaktighet i ett bra samspel borde vara ett bra motiv för lite trafikundervisning i skolan.

  • felix reychman

    Sedär!
    Det var bra oväntat.