Se upp på Skeppsbron igen…

| 18 kommentarer

Januari 2016, Skeppsbron stängs för allt utom transporter till platsen, taxi och buss. Köer uppstår när folk kör ändå:

Februari, projekt Slussen inser att det inte funkar och säger till Radio Stockholm:

Men med  flaggvakterna blir det lättare att orientera sig, menar Eva Rosman, kommunikationsansvarig vid Projekt Slussen.

– Skyltarna syns inte så bra så man kör på som vanligt. Men idag lär de bli varse att det är en annan väg som gäller. De får vända, säger hon

natt

Flaggvakter i vägen.

Plötsligt försvinner köerna och allt är frid och fröjd:

Screen Shot 03-12-16 at 06.28 PM

Inte en bil så långt ögat når

Mars 2016, flaggvakterna borta, skyltarna kvar. Nu borde ju alla veta vad som gäller.

Så se upp på Skeppsbron igen. Det är trångt och svängs precis som i januari lite ut och in i cykelfältet.

 

Läs också: Viljan att förstå trafikbrott är stor. Ibland.

Författare: Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en vettig cykelstad. Kommentera gärna!

  • Johan

    VARNING! Asfaltsrampen upp på gamla cykelbanan, i slutet på rondellen på Skeppsbron norrgående, har frästs bort till idag. Höll på att smälla imorse men jag höll mig upprätt. Lade inte märke till någon skyltning om förändringen. Kan bli förrädiskt i morgonrusningen då många av oss vant oss vid den och nu istället kör in i en halvhög skarp trottoarkant …

    • Lasse

      Men fortsätter inte cykelkörfältet rakt fram där? Det är väl betydligt längre fram som cyklisterna skall upp på cykelbanan? Eller har cyklisterna haft valmöjlighet mellan cykelfältet rakt fram och cykelbanan? (Cykelbanan som gör att det inte går att som fotgängare möta en barnvagn på den smala trottoaren utan att med försiktighet låna cykelbanan i några steg?) Eller har jag helt enkelt uppfattat allt fel? Har bara studerat situationen från passagerarsätet längst fram i en buss.

      • Cyklisterna har haft valmöjlighet att antingen cykla på vägen, eller uppe på gamla cykelbanan. Det verkar ha tagits bort. Borde ha märkts upp.

  • Lasse

    Vill påminna att en av bloggskribenterna här, som tydligen cyklar här dagligen, missade skylten om att motortrafik inte tillåts på sista sträckan fram mor Slussen. Även som cyklist måste man ju hålla koll på trafikskyltarna. Annars missar man ju de som är relevanta för cyklister. Så det är lätt att klaga på andra, men inte se de egna misstagen.

    • Johan Oscarsson

      Nu förstår jag inte riktigt… Skylten om förbjuden motortrafik gäller inte cyklar. Vad har personen i fråga gjort för misstag menar du?

      • Lars K

        Lasse kanske tyckte att det gick alldeles för fort i videoklippet? 🙂

        • Lasse

          ???
          Nej, jag menar bara att även cyklister måste hålla koll på vilka trafikskyltar de passerar. Hur vet han annars om han får cykla där eller inte? Det kunde ju varit förbjudet för all fordonstrafik!

          • Lars K

            Nu läste jag Christians klargörande här ovan och förstår bättre vad du menade. Du har helt klart en poäng i att man ska vara ödmjuk.

      • Lasse

        Hur visste han att den inte berörde cyklister om han inte sett den?

        • Johan Oscarsson

          Eller så har han sett den och vet att skylten i fråga inte gäller för cyklister utan just MOTORfordon.

    • Ja? Jag cyklar, jag kör inte motorfordon?

      • Lasse

        Nej, men hur visste du att skylten inte gällde dig om du inte observerat den? Om det varit en skylt som berör cyklister så hade du skyldighet att se den.
        Antingen har du sett den och sedan förträngt den, eller så har du inte sett den och det var bara tur att den inte berörde cyklister!
        Även cyklister måste förstås hålla koll på trafikmärkena.

        • Du menar att jag inte såg den första gången jag skrev om det här?

          Av flera skäl. Jag cyklar som sagt här dagligen, året runt.

          Det främsta skälet till att jag inte hade någon anledning att misstänka att ny skylt som gällde cyklist hade satts upp, var att cykelfältet med ny bredd var nymålat.

          Det framgick alltså med stor tydlighet när man cyklade där att vägen var öppen. Dessutom hade både Stockholms Stad och entreprenören på plats bett oss titta på TA-planerna för passagen, vilket gjorde att jag visste att den var öppen för cykeltrafik.

          Däremot visste jag inte att man stängt av helt för biltrafiken.

  • felix reychman

    Slutsatsen, alltså.
    Bilister är minst lika stora ögontjänare som alla andra.

    Arg rant:
    Flaggvakter? Skit ner er (ni som tror att det hjälper i längden)! Ut och bötfäll.

    Det är väl ingen som tror att det bli såhär för att folk inte förstår? ALLA som kör där vet att de inte får. De skiter bara i det. Och om de inte vet, så spelar det ingen roll, för då är de kriminella för att de inte vet. De är skyldiga att veta. Böter har en stark pedagogisk inverkan.

    Det är inte så djävla svårt, egentligen. Det behöver inte daltas. Det är den som väljer att vistas i trafiken som har skyldigheten att veta vilka regler som gäller, och följa dem. Trafikanter ska inte behöva informeras av människor, om det finns skyltar. Då ska skyltarna följas, och om de inte följs ska de kriminella trafikanterna bötfällas till problemet upphör.

    Blir så djävla trött på allt daltande med bilismen.
    /Arg rant

  • E

    Dåså. Först skyltar. Sen flaggvakter. Om bilisterna nu ska ha lärt sig så borde det väl vara slut med ursäktandet och dags för böter!? Eller ska vi ta en runda till för diskussion med varje enskild bilist först, precis som vid medvetna felparkeringar i cykelfälten/banorna? Körkort och teoriprov till trots kan man ju inte kräva att de förstått vad som gäller från första början. Om polisen tycker att annat är viktigare, smäll upp en kamera och en skylt som förklarar att alla som bryter mot förbudet bötfälls.

    • Lasse

      Jag studerade bilisternas och flaggvakternas beteende på platsen en stund för några veckor sen. Bilisterna verkade väldigt förvånade när de vinkades åt vänster. Och ännu mer förvånade när de inte fick köra igenom busshållplatsen heller! Många bilister såg inte att det var en cirkulationsplats, utan körde mot trafiken i den. Och de som kom från söder såg inte heller skylten om att lämna företräde. De som var inne i rondellen skall ju lämnas företräde fast de kommer från vänster. Så även här ingrep flaggvakterna när de tyckte det var påkallat.
      Men nog vore det dags för polisen att ställa sig längre fram och bötfälla bilisterna!
      Har inte kollat platsen senaste veckorna, men skyltningen efter Strömbron gör att man lätt tror att det är vägen åt höger och vidare Munkbron som ej har genomfart till Södermalm, utan bara leder till Slussen. Men det borde ju bli uppenbart när de efter korsningen ser skylten om återvändsgata. (Med tillägget att cykelvägen fortsätter rakt fram.)