Försäkringsbolag och modebranschen samarbetar för att ta fram reflexkläder

| 9 kommentarer

I början av november dök det upp ett sponsrat inlägg från försäkringsbolaget IF i vårt Facebookflöde. Det handlade om hur viktigt det är att bära reflexer i vintermörkret:

Här är han: Örjan Andersson, jeanskung och nu även reflexdesigner, berättar om den nya kollektionen och hur viktiga reflexer är i Dagens industri. Se mer på if.se/reflex och på Instagram på taggen #öaxif !

Posted by If Skadeförsäkring on Monday, November 9, 2015

 

Och det är bra att synas i mörkret. Om vi för en gångs skull helt bortser från diskussionen om man verkligen måste ha reflexkläder som cyklist och utgår från dem som av olika anledningar vill ha det frivilligt. Jag är ju en av dem – jag har en gul reflexjacka.

Den stora nackdelen är att det känns rätt fånigt att gå omkring i knallgult när man inte sitter på cykeln. Och om man inte tar med sig en extra vinterjacka till jobbet så är man ju lite tvungen att ta på sig reflexjackan så fort man ska lämna kontoret.

Vi stäler oss därför frågan: Hur ser den perfekta reflexjackan ut?

Det första kriteriet har vi redan berört:

(1) Den ska fungera som en vanlig jacka också. Det vill säga, det ska kännas rimligt att ha den även när man inte har som mål att synas maximalt.

Reflexjackan

Fungerar sådär bland folk

Frågan är om den skrikiga färgen verkligen behövs? När forskare i Storbritannien testade om man kunde få biltrafiken att köra säkrare runt cyklister genom att de tog på sig varselplagg, så visade det sig att skrikiga färger inte spelade så stor roll:

Dr Ian Walker from our Department of Psychology, who led the project and analysed the data, said: “Many people have theories to say that cyclists can make themselves safer if they wear this or that. Our study suggests that, no matter what you wear, it will do nothing to prevent a small minority of people from getting dangerously close when they overtake you.

Det skulle alltså kunna vara mindre viktigt för ett reflexplagg att vara knallgult. Kanske går det att ge dem ett mer ”normalt” utseende? IF tror det, satsar på mode och anlitade Örjan Andersson, som ligger bakom jeansmärket Cheap Monday.

Läs mer hos IF:Se till att synas i mörkret.

IF:s kläder har vad vi kan se en stor nackdel: de ser väldigt, väldigt tunna ut. Och Sverige på vintern är ju inte bara mörkt, utan det är också rätt kallt. För det mesta samtidigt.

Jag tror man kommer bli rejält kall om man cyklar i IFs jacka, om man inte väljer att köpa en i XXL för att kunna ha flera lager kläder under. Och då är det ju snarare ett hinder att det är en jacka.

Så, (2) ett andra kriterium för ett bra reflexplagg för cyklister måste alltså vara att de antingen är varma, eller utformade så att de kan användas med varma kläder.

Ett sådant plagg är den rätt vanligt förekommande reflexvästen. Den är ofta gul och har reflexband horisontellt längs bröstet. Stockholms kommun har till exempel delat ut dem i sin ”Tack för att du cyklar”-påse. Här ser ni hur den ser ut:

Giftbag

Fördelen är alltså att den går att använda med varma kläder och att den dessutom går att ta av så att man inte behöver gå omkring med varselkläder när man ska luncha. Men hur bra fungerar den?

För två år sedan gjordes ett forskningsprojekt, Urbanist2, som kom fram till att vanliga reflexkläder inte var optimalt utformade. Reflexerna syns visserligen i mörkret, men:

– Det vi har sett i vår forskning är till exempel att reflexvästen ger en falsk säkerhet nattetid, då den inte på något sätt hjälper bilisten att tolka cyklistens rörelseinformation, säger Paul Hemeren, doktor i kognitionsvetenskap vid Högskolan i Skövde.

Deras slutsatser utifrån projektet är att det viktigaste är var på kroppen reflexerna sitter – de ska sitta på huvud, armar, fötter, alltså kroppsdelar som man som cyklist rör på när man cyklar. Då blir det lättare för den omgivande farliga trafiken att förstå hur cyklisten rör på sig.

Med reflexer på ärmarna så syns det när cyklister räcker ut handen för sväng och det med reflexer över axlarna syns rörelser bättre.

De har också kommit fram till att det är bättre om reflexerna är vertikala, alltså längs med kroppen, än horisontella, alltså som de traditionellt är placerade på reflexplagg.

(3) Ett tredje kriterium är alltså att reflexerna måste placeras på rätt sätt och inte bara på bålen – utan också på armar och axlar.

Det har ett annat försäkringsbolag, Länsförsäkringar, tagit fasta på och de lanserade därför sin egen variant av reflexväst. Deras är svart, har reflexer på axlarna och de är vertikala. Den går vad det verkar att bära utanpå en vanlig jacka och är kanske det närmaste man kan komma den perfekta reflexjackan:

a375abeb5b11ccfa_org

Den enda nackdelen är väl kanske att den saknar ärmar. Och att Länsförsäkringar inte skrivit något om vad den kostar eller var man köper den. Och kanske att man inte nödvändigtvis vill ha deras logga på sin väst – om man inte fått den gratis.

Finns det fler reflexplagg som uppfyller alla tre kriterierna för hur en reflexjacka ska se ut? Med tanke på hur ofta kravet ställs på att cyklister ska ha dem på, tycker man ju att det borde finnas massor?

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • POVelo

    Väst med vindtät front o luftig akter är det ”ultimata” cykelplagget. Med eller utan reflexer kan man välja efter tycke o smak. Fortfarande efter 8 säsonger vintercykling. Sen har man en tunnare jacka i bagaget som man fyller på med ulltröjor under beroende på temperatur när man går på lunch.

  • Richard

    När jag klickade på If-länken såg jag att förra årets mer vadderade jacka var übersnygg. Den hade jag lätt köpt om den fanns att köpa nu i någon butik.

  • Zäta

    Jag använder armband med LED-lampa från Clas Ohlson som jag sätter runt handleder och vrister. Runt handled för att det ska synas när jag räcker ut handen, runt vrister för att det enligt undersökningen vid Högskolan i Skövde snabbt identifierar mig som cyklist för mina medtrafikanter. De lyser också så de syns utan att behöva bli belysta som reflexer måste.
    Det är fyra sådana här jag har:
    http://www.clasohlson.com/se/LED-lampa-f%C3%B6r-arm-Asaklitt/31-5068

    • Jag har kört med LED-väst och har fortfarande NiteIzelampor i hjulen. Nackdelen är när man kör i innerstan och tävlar med bilarnas lysen. Reflexer syns bättre när de träffas av bilstrålkastare, men svaga LED-lampor syns sämre.

  • E

    Ser inget jag vill ha på mig. Självlysande (läs:retroreflekterande) ytterkläder när jag går på lunch eller afterwork vill jag inte ha. Sen är de ju uppenbart inte designade för cykling i överhuvudtaget om man ser till formen. Att de är tunna är inget problem sålänge de är täta – då räcker det att buffra insidan enligt lager på lager principen. Jag cyklar fortfarande i vårjacka (lagom pluffsig). Enda skillnaden mot några månadernsen är att jag har en tröja av varierande tjocklek under.
    Jag håller med att länsförsäkringars logga vill man inte ha. Han ser ut som han tillhör någon specialsektion bland ödlorna i tv serien V. 🙂

  • Mattias Åbom

    Stämmer Länsförsäkringars påstående? ”Cyklister är den grupp som står för flest allvarligt skadade i trafiken …”

    • Olof E

      Cyklister är den största gruppen i allvarligt skadade i STRADA (sjukhusstatistik) men då räknas inte fotgängares singelolyckor.