Cykelfält – mest för biltrafiken?

| 38 kommentarer

Där jag bor har vi cykelfält rakt igenom hela området. Det är långa alléer och raka vägar så hittills har jag tyckt cykelfälten varit fantastiska sätt att hålla nere hastigheten på biltrafiken. Vägen blir smalare och går bredvid en hög stenkant som gränsar mot Tvärbanans spårvagnsspår.

2014-10-30 13.45.58

Ser alldeles utmärkt ut!

Cykelfälten är också en utmärkt lösning eftersom den till skillnad från cykelbanan inte har några specialregler. Ett cykelfält räknas som vilket körfält som helst, men alltså avsett för cyklar. Lite som ett bussfält. Samma regler för alla – det gör det betydligt enklare att samspela med övrig trafik än när man cyklar i cykelbana (läs också: Den ultimata guiden till väjningsplikt).

Men. Jag har börjat ompröva min åsikt om cykelfältets förträfflighet.

Ett av skälen är att mina barn börjat bli tillräckligt stora för att följa med mig ut. Och då höjs det här med ”parkerade bilar i cykelfältet” till en helt ny nivå. Det är liksom inte samma grej när man plötligt ser sin 10-åring vingla ut pga taxichaufför har inte orkat gå två meter extra från tvärgatan:

12006138_983537005030794_6108460449764727741_n

Det känns hyggligt tryggt när jag är med – men jag vill ju att mina barn ska kunna cykla själva ute i trafiken. Och då känns det sådär att göra det med vetskapen att det ofta innebär att zick-zacka mellan fältets relativa trygghet och rätt ut bland bilarna.

När vi för några år sedan satte ihop en video för att öka förståelsen för hur det känns från cykelsadeln, så var det så många exempel från området att jag var tvungen att sluta ha med dem. Annars hade filmen blivit tim-lång.

Man blir hemmablind. Jag har aldrig upplevt de här gatorna utan cykelfält så det har känts som att det ju är så det ska vara. Plus att det alltså smalnar av gatan så att hastigheten (som är satt till max 30) hålls nere bland biltrafiken.

Men, för något år sedan målade de om en annan väg i en annan del av stan, Karlavägen. Det är en sträcka jag ofta passerar i jobbpendlingen som också har 30 km/h. Just den här sträckan av Karlavägen är inte särskilt hårt trafikerad, med ett par övergångsställen och när fälten kom var jag faktiskt lite frågande. Jag har aldrig upplevt det som svårt att cykla i ”blandtrafik” med bilisterna här. Men, det är ju bra att det satsas på cyklisterna?

Det här är min upplevelse av hur det blev:

Innan cykelfältet fanns cyklade man mitt i vägen, kunde hålla undan från parkerade bilar och framkomligheten var god. Trots dubbelparkering på bägge sidor av vägen.

När cykelfältet kom så placerades man som cyklist upptryckt mot de parkerade bilarna, med risk för att få bildörr uppsmälld framför sig och de dubbelparkerade fordonen gör att det blir slalom. De är dessutom ”målade” med tjock gummimassa, vilket gör att det skakar rejält varje gång man ska passera över dem.

Det blev rejält sämre framkomlighet.

Men jag kan tänka mig att framkomligheten för biltrafiken ökat. De slipper ju cyklister i vägen ( annat än när cyklisterna tvingas till slalom vid fulparkeringarna).

Visst, säger den frimodige cyklisten, skit i att cykla i cykelfältet. Kör som du brukar! Och det är klart, det går ju – och vad det verkar väljer de flesta cyklisterna som cyklar där att göra precis det. Men, för det första är det strikt taget olagligt.

Trafikförordningen 3 kap:

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Och det är ju precis det körfältet som är avsett för cyklister.

För det andra är jag övertygad om att det här minskar toleransen hos övriga trafikanter – när det inte fanns cykelfält var toleransen hög för cyklar i vägen. Nu ser bilisterna det där cykelfältet och cyklister på vägen blir ytterligare en av dem som ”inte håller sig där de ska och cyklar på cykelvägen”.

För det tredje: Jag vågar sätta en billig cykellampa på att de här cykelfälten räknas inom ”cykelmiljarden” och alltså räknas som en satsning på cyklisterna när kommunen ska redovisa sin verksamhet.

Men, hävdar jag, det är det inte. Precis tvärtom. Den här typen av cykelfält är en satsning på biltrafik. Det är biltrafiken som får större framkomlighet när cyklisterna föses undan mot parkeringsplatserna.

Det finns vettiga sträckningar för cykelfält och en av fördelarna är som sagt att de låter cyklisterna omfattas av alla vanliga trafikregler, som högerregeln, ömsesidig väjningsplikt och allt annat.

Men när de dras så här, så är de inte där för cyklisternas skull utan för bilisternas. Och det som verkar som en satsning på cyklism är i själva verket precis motsatsen.

Vad tycker du, bu eller bä för cykelfält? Finns det en plats för dem i en storstad?

 

 

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Magnus Fridsell

    Man har gjort en sådan här lösning längs Strandvägen i Sollentuna också och det har blivit helt bedrövligt. Jag både cyklar och åker bil där och det som funkade bra innan (bred 30-väg där trafikslagen smidigt samsades om utrymmet) har nu blivit lika otäckt för cyklister som för bilister. Smalt och trångt för bilarna och som cyklist trycks man ut till kanten där det samlas grus, löv och asfalten är lappad. Och markeringen är bulig och obehaglig att köra över.

  • felix reychman

    Även här tror jag att grundproblemet är en attitydsfråga och inte i första hand ett problem med regelverk eller design. Om bilisterna respekterade lagarna skulle det funka. Men det gör de inte. Strikt talat parkeras det ju gärna även på cykelbanor

  • knight22

    Jag tror inte det hjälper så mycket att säga till föraren av bilen ( jag har iallafall fått nåt vettigt svar när jag sagt till folk som kör bil på cykelbanor, svaret brukar bli ”håll käften”), utan vad man ska göra är att ta fram mobilen och filma/fota händelsen, och sedan kontakta chaufförens chef. Reagerar inte chefen skall man gå på vd:n o s v.

    De flesta företag bryr som om sitt rykte och foton/filmer på när de blockerar cykelbanor vill de inte ha ut på Facebook, Instagram, you tube m m. I de fall jag stött på när man använt denna metod så blir föraren åthutad av sin chef att sluta med det och man får en ursäkt.

    • felix reychman

      Säga till föraren är värdelöst. Då får du stryk. Lägga ut bild på bolagets facebooksida som någon ovan föreslår. Är bra. När jag blev påkörd av en Taxi Stockholmbil i våras och kontaktade dem var de rejält på. Försökte ta reda på vilken förare det var etc.

      Bussbolag, däremot säger bara ” ja men det var så svårt att hitta någonstans att dtanna”

      • Mikko

        vissa taxibolag bryr sig inte

  • knight22

    En liten poäng till i sammanhanget är samhällets syn på regelbrott hos cyklister och bilister. Det är helt accepterat att parkera/kör bil i cykelfält eller cykelbanor. Men om en cyklist glömmer sätta på en lampa så blir konsekvensen arga insändare, inslag med Jenny Strömstedt i TV4-morgon, poliskontroller m m. Här har vi cyklister mycket att lära av bilisterna. Istället för att knyta näven i fickan borde vi göra likadant.

    Lägg ut den översta bilden där taxibolaget blockerar en flicka från att vistas säkert i trafiken på företagets Facebooksida och fråga om inte trafikreglerna gäller dem. Mejla närmaste chef och fråga vad de håller på med, skriv insändare om det m m. Jag lovar att det funkar, det är bilisternas agerande ett bevis på.

  • Micke

    Häromkring (San Jose-trakten, Kalifornien), ökar antalet och kvaliteten på cykelfilerna varje år.
    Vad jag tycker om dem varierar: det är få cykelfiler som jag skulle vilja se barn i (har inga själv) – det finns några mindre gator som kanske skulle kunna gå an.
    Flertalet är breda nog för att rymma både en parkerad bil och en cykel – och nästan(!) en hel dörrzon. [Å andra sidan finns här regler om hur smala cykelfiler och cykelbanor får vara – det vore en nyhet för Sverige, som jag förstår saken]. Jag ser mindre dubbelparkering här, än vad jag såg i t.ex. Kalmar.

    Intressant nog är det ganska vanligt här med situationer där högersvängande trafik får en egen fil till höger om cykelfilen – och oftast (nåja) skyltas det om att annan trafik skall lämna företräde till cyklister. Det följs hyfsat väl. Men å andra sidan så målas det då också så att cykelfilen går rakt, medan bilföraren måste göra en högermanöver för att komma in i rätt fil! (Stockholm ser ut att ha fått det om bakfoten).

    Så kort sagt: hellre cykelbana eller lågtrafikerade smågator än cykelfil, och hellre cykelfil än att samsas med bilister.

  • Till att börja med skulle man kunna införa varannan gata för bilar, varannan för cyklar. Som bilist vill jag inte tampas med gående eller cyklister.

    • Erik Johansson

      Ingen vill att en ny motortrafikled ska byggas utanför fönstret, dessutom så behöver cyklister och gående alla gator, att ta bort en gata för gående skapar barriäreffekter som är svåra att överbygga (bildligt och bokstavligt).

      Så den striden förlorade väl motorvägsvurmarna strax efter Klarakvarteren revs, men det hans med att bygga många i centrum innan dess.

      • Ok, varannan gata för bilar, cyklar och gående, och varannan för cyklar och gående? Eller var tredje för bilar. Eller en ringled för bilar, gärna under jord. Trafikplanerarna har många verktyg i sin låda.

        • Jens

          Kan vi inte låta bilarna köra på racerbanor utlagda i skogen? 😉

  • Torbjörn Albért

    Bästa lösningen hänger ofta på trafikvolymen.
    Blandtrafik är OK på gator i områden utan genomfartsbiltrafik, endast besöks- och boendetrafik.och 30 km/h.
    Är det en det en huvudled för cykel kan man göra cykelgata av sträckan. Tydlig markering på holländskt vis att bilar inte ska köra om cyklister.
    Är det genomfart för biltrafik: Överväg att stänga genomfarten och leda om biltrafiken.
    Volymen biltrafik blir högre om det är genomfart. Då bör cykelvägen vara separat.
    Dörrzon måste finnas vare sig det är cykelfält eller gc-bana. Bilar kör aldrig så nära parkerade bilar om de slipper.
    Cyklister färdas generellt något snabbare på gata än på gc-bana, om jag inte minns fel. Kanske kan bilarna ta Valhallavägen och cyklisterna Karlavägen? Spärra varje genomfartsmöjlighet längs Karlavägen för biltrafik? Är Karlavägen ett stort cykelstråk?
    Det finns olika sätt att utforma cykelgator, ofta smal asfaltbana med stenläggning i mitten eller i kanterna för bilarna att åka på. Sök bilder på fietsstraat.
    Det är dags att cyklisterna får komma ner från trottoaren och återerövra gatan i tätorterna!

    • Gångtrafikanten

      Den aktuella delen av Karlavägen är väl inte någon genomfartsled för bilar. De får ju inte köra ut på Oxenstiernsgatan. Och bilar får inte köra in på Karlavägen från Oxenstiernsgatan heller. (Har jag för mig i alla fall!)

      • Exakt. Även om det inte är helt ovanligt att möta bilar på cykelbanan just på refugen över till Oxenstiernsgatan.

  • Linda Kummel

    Jag (och barnen) cyklar hellre på 30-gata i blandtrafik än i cykelfält. Fälten är i bilarnas dörrzon, syns knappt eller fylls med slush på vintern och är bara ett färgstreck på marken vilket implicit tvingar mig att cykla ut bland bilar som ibland gasar på i mer än 50 i innerstan. En hastighet där 8 av 10 dör vid en påkörning.

  • Lena Augris Svedman

    Som jag redan sagt tycker jag absolut att cykelbanorna skall vara helt skilda från körbanorna, inte bara med ritade linjer. Många bilister struntar ju i linjer och använder cykelfältet till parkering. Det är likadant i Paris!

    • Gångtrafikanten

      Du måste skilja på cykelbana och cykelfält! Det är olika regler. T.ex. är de förstnämnda faktiskt dubbelriktade om inget annat sägs med trafikmärke. Men inte cykelfälten. (Riktningen på den målade cykeln på asfalten har ingen betydelse ur legal synvinkel.)

    • Luttrad

      Kantsten är dessvärre inget som hindrar bilister från att använda en cykelbana som parkeringsplats: cykelbanan utanför Kista Galleria (mittemot Kista Science Tower) är ett skräckexempel.

      • Lena Augris Svedman

        Jag menar en helt egen körbana för cyklar, inte bara en kant.

  • knight22

    Ett grundläggande problem i sammanhanget är att polisen totalt skiter i denna typ av ”mindre allvarlig” brottslighet. Hade trafikpolisen någon gång ägnat någon minut åt att bötfälla bilister som kör eller parkerar på cykelfält eller cykelbanor hade det kanske sett annorlunda ut.

    • Gångtrafikanten

      Du får nog ställa ditt hopp till ”lapplisorna”. Polisen bryr sig väl sällan om felparkeringar. (Inte om trottoarcyklare heller, för den delen.)

  • Jocke von Scheele

    Om hastighetsbegränsningen är 30 så är det absolut bästa att cykla i blandtrafik. Då upplever jag, precis som du skriver, att cykelfälten är till för att ”få undan” cyklisterna så de inte är ivägen för bilarna. Vilket är helt onödigt om det är 30.
    Är hastighetsbegränsningen högre är det väldigt bra med cykelfält, eftersom man skapar en viss separation mot de snabba bilarna.
    När man vill ha separation mot bilar är cykelfält den bästa lösningen, ur många aspekter. Jämfört med cykelbanor uppe på trottoaren eller innanför de parkerade bilarna så har det en massa fördelar. Den enda nackdelen är egentligen felparkerade bilar.

    När man tänker på det är det lite ironiskt att infrastruktur för cyklar, detta bespottade trafikslag där i stort sett alla anses vara regelbrytare och anarkister, ska fungera dåligt, hur man än vänder och vrider på lösningarna, enbart på grund av att andra trafikanter bryter mot reglerna och parkerar fel.

  • Fredrik Jönsson

    En bra separerad cykelbana är bäst. Men ett bra cykelfält tycker jag nog är bra mycket bättre än ingenting alls och även bättre än en dåligt utformad cykelbana, inte minst med barn faktiskt, så att det skulle vara bättre utan håller jag inte med om. På tiden före cykelfälten i Stockholm upplevde jag inte alls någon stor förståelse eller respekt mot cyklar i körbanan, tvärtom. Bilar tryckte på för att komma förbi, man prejades in mot parkerade bilar vid köer för att man inte skulle komma förbi på cykel osv. Jag råkade ofta ut för betydligt farligare situationer än jag gör idag med cykelfält.

    Jag tror att vi har blivit lite hemmablinda och vant oss vid de fält vi har. Jag tycker verkligen inte alls att det var bättre förr i det här fallet.

    Däremot är det otroligt märkligt att man i en nybyggd miljöstadsdel som Hammarby sjöstad med en ny esplanadgata med hur mycket plats som helst inte har lyckats åstadkomma en bättre lösning. Det är ett misslyckande av rang.

  • Simon

    Helt nöjda kan nog inte bilisterna vara, i alla fall inte de som bor eller jobbar i området. En hel radda parkeringsfickor rök ju.

  • Emil Vikström

    Hm, ditt citat från trafikförordningen fick mig just att minnas cykelfältet vid centralstationen: http://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2014/01/Collage.jpg
    Plötsligt inser man att det fältet kanske bara ska användas i de fall det är bilkö? Annars ska man ju vara i det fält som är längst till höger…

    • Nja. Det fält som är avsett för fordonstypen och ligger längst till höger. Dvs finns inget specialfält ska man ta det högra fältet. Finns specialfält ska man ta det.

  • AndreasD

    Tvetydigt är det definitivt. Jag gillar ju dem eftersom man kanske får den felaktiga uppfattningen att de är ”mina” som cyklist men å andra sidan gillar jag ju cykelbanor ännu bättre eftersom där vågar jag faktiskt släppa ut mina barn på (med alla dess brister då dessa ofta delas med gående). Lackmustestet för alla trafikplanerare som håller på med cykel är ju om de vågar släppa ut sina barn själva på den planerade/anlagda cykelsatsningen. Ett bra exempel är ju cykelfältet på Vasagatan som korsar körbanan diagonalt – jag har inte sett många (ironi) ensamma barn i det cykelfältet.

    • Jocke von Scheele

      Problemet med cykelbanor uppe på trottoaren är att de är farliga för barn på ett annat sätt. Nämligen för alla de barn som rör sig till fots på trottoaren och inte har insikt i att halva trottoaren är en trafikled för snabba, tysta fordon.

      • De är farliga i korsningar också – eftersom cyklisterna kommer från ”ingenstans”, dvs från en riktning biltrafiken inte tittar åt.

        Och så, specialreglerna igen.

        • Anders Norén

          Det är dessutom i korsningspunkter som kollisioner sker. Men det är på sträckan som folk känner sig otrygga, så när cykelåtgärder görs utan eftertanke så blir det någon form av separation på (otrygg men ofarlig) sträcka medan (trygg men farlig) korsning lämnas utan åtgärd.

      • Torbjörn Albért

        I nya bostadsområdet Kungsängen, Uppsala, har cyklisterna visats upp på trottoaren. Jag påstår att det är farligare, eftersom det inte finns nån dörrzon och bilpassagerare är mindre vana att kolla innan de öppnar dörren.

    • Gångtrafikanten

      Strikt sett så är det faktiskt bilarnas körfält som korsar cykelkörfältet i Vasagatan. (Utanför Centralen, söder ut.) Det är alltså bilarna som skall passera över cykelfältet när det är fritt att göra det. (Hade det inte varit bättre att lägga denna körfältskorsning mellan trafikljuset och övergångsstället ca 60 m tidigare, och ge de båda fordonsslagen olika intervall i trafikljusen?)

  • SPOT ON! Exakt beskrivet hur vi och vår cykelmiljard maskerat använts för bilisternas fördel rakt av. Är i precis samma nivå med mina barn (4, 6, 7+ år) som cyklar med mig i Stockholms innerstads trafik på Östermalm och då och då genom hela stan, både söderut och norrut kring en dryg mil tur enkel väg…

    • Franz

      Titta hur många meter cykelinfrastruktur vi har ”byggt” för cykelmiljarden i år!

      Vi satsar stort på cykel!

  • Johan Andersson

    Jag bor oxå i sjöstan och ogillar cykelfälten kraftigt. Just för att Atle nu är nio år gammal och ska då cykla där enligt de regler som finns. Men jag tvingar honom att hoja på trottoaren pga att jag vill att han ska överleva resorna till sina polare. Sen gillar jag inte att det dubbelparkeras hela tiden i den ”fil” som alla bilister anser att cyklisterna skall hålla sig i. Bättre att ta bort cykelfälten och så kan bilisterna dubbelparkera bäst de vill men då gör de i det enda körfält som finns och inte i det fält som vi tvingas in i.

    • Eller så byter man plats på bilparkering och cykelfält. Skulle innebära att man får flytta alla träd dock.

      • Björn

        Eller lägger cykelfälten till vänster i färdriktningen.