Fler höstcyklister än någonsin!

| 25 kommentarer

Hösten är här! Normalt brukar vi så här års säga hej då till de sommarcyklister som nu gett upp och ställt in cykeln. Men aldrig har så många höstcyklat i Stockholm som i år.

Höst 3 Strandvägen

Höstcykling kan nästan vara den bästa cyklingen

Tittar man på Stockholms stads cykelräkning på två platser i Stockholm i oktober månad, ser det ut så här:

Munkbroleden
Oktober 2013: 162 235 st
Oktober 2014: 151 570 st
Oktober 2015: 174 365 st
Mer än tolvtusen fler cyklister på tre år alltså.
Västerbron östra
Oktober 2013: 63 178 st
Oktober 2014: 59 235 st
Oktober 2015: 70 002 st

Här är ökningen nästan sjutusen på tre mätår. Och det blir en nästan övernaturligt bra brygga över till våra tips för höstcyklingen:

Cykling på hösten är en baggis, men skiljer sig lite från sommarcykling på torra fina vägar och strålande sol dygnet runt. Vi har därför satt ihop fem bra tips för sommarcyklisten som väljer att nu ta steget och avancera till höstcyklist. Riv ur och spar!

Propagandahöst

Höst är inte bara sprakande löv och strålande sol

 

1. Håll avstånden

På hösten är vägbanan ofta hal. Det är blöta höstlov som ligger som ett tunt lager, det är vatten – som när temperaturen kryper ner mot noll lätt blir till is. Det betyder att det kan vara farligt att bromsa hårt och plötsligt. Ge dig själv några sekunder extra genom att hålla ordentligt avstånd till cyklister framför dig – så slipper du tvärtnita och ökar chansen att få fortsätta färden upprätt. Som bilist lär man sig tre sekundersregeln: Ta ett riktmärke vid sidan av vägen och räkna: 1001, 1002, 1003. Funkar för cyklister också.

2. Dra ner på farten

Det är mörkare på hösten. Starka bilstrålkastare som rör på sig frestar på ögats förmåga att anpassa sig till mörkret, särskilt i city är det stora kontraster mellan cykling i mörka alléer och ut på välupplysta cykelbanor. Då blir det svårare att upptäcka plötsliga  hinder.

Det är som sagt halare på hösten och särskilt tidigt på morgonen kan regn och nattfukt bilda förrädisk is på vägbanan. Det som ser ut som vatten när du cyklar över Strömbron, kan i själva verket vara förrädisk svartis.

Svartis eller glattis är kompakt, oftast genomskinlig isavlagring som bildas av underkylda droppar av regn som genast fryser då yttemperaturen är under eller strax över 0 °C. Processen när glattis bildas kallas nedisning. När glattis uppstår på vägar blir det blixthalka.

Det här är det ingen som gör några informationsfilmer om för cyklister, men hos våra finska grannar hittar vi den här filmen från 1977 riktad till bilister:


Ett tips är också att gummimassan som används för att måla i vägbanan, till exempel övergångsställen och heldragna linjer, kan bli ruskigt hal när de blir fuktiga och kalla. Vilket gör dem livsfarliga när man kommer i för hög fart.

Man brukar säga att isig vägbana förlänger bromssträckan. Det är sant för bilar, men vi cyklister har inte den lyxen. För oss innebär sladd istället att vi plötsligt glider fram på asfalten med blåslagna knän, axlar och lika blåslagen värdighet.

Dra ner på farten så kommer cyklingen gå som en dans.

3. Använd lyse

Det här kan låta som en självklarhet: nu blir det mörkare på morgonar och kvällar och då behövs ordentliga lampor. Men det är inte bara när det är mörkt det är bra med lyse. När kall morgonluft möter varm mark bildas dimma. Och då kan det vara grymt svårt att se andra trafikanter. Med lampor på syns man betydligt bättre, även när solen gått upp. Det samma gäller också riktigt regniga höstdagar. Använd med fördel en StVZO-klassad lampa. Lamptest kommer snart på bloggen!

Dimma

Här hade det varit bra med lite belysning

4. Om du använder reflexväst – du måste inte se ut som en vägarbetare.

Läs Annas post ”Reflexer måste inte vara tråkiga”, så har du chansen att glittra.

Foto: Anna Mogren

Foto: Anna Mogren

5. Klä dig inte för varmt!

Nybörjarfelet är att tro att för att det är kallt på hösten så måste man klä sig i tjocka lager. Effekten blir att man istället kommer fram svettigare än den soligaste sommardag. Ett bra riktmärke är att det ska vara lite huttrigt när du startar färden. Då kommer cyklandet göra dig lagom varm på några minuter.

Trevlig höstpendling!

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

25 Comments on "Fler höstcyklister än någonsin!"

Notify of
avatar
trackback

[…] Härom dagen skrev vi att det var fler höstcyklister än någonsin (något flera påpekade kan ha att göra med att det regnat otroligt lite den här hösten). Samtidigt läser vi nu att det säljs fler dubbdäck än någonsin. Eller i varje fall att försäljningen ökat ”markant”. […]

Thomas Egrelius
Guest

Inte för att lägga sordin på lyckan, men kan inte den torra oktober spela in här? Jag ser att oktober 2014 istället hade 5-9000 *färre* cyklister än 2013. Jag vill minnas förra hösten som ordentligt regnig och ruskig 😉

Men alldeles oavsett så gillar jag att det fortfarande är många cyklister ute. Har även reflekterat över att det är några fler än mig som fortfarande kör i kortbyxor även de kallare dagarna 🙂

Nick_Names
Guest

Skriv gärna att blinkade ljus fram är inte tillåtet, att det inte är tillåtet att blända och att reflexväst inte ersätter lyse.

felix reychman
Guest

Heja er!
Älskar att det finns så mycket positivt att skriva, trots att cykelvärlden är så rutten. 🙂

Matz
Guest

Inga siffror på Skeppsbron ? Känns fortsättningsvis överbefolkat av cyklister ( rusningstid ) …

Arne B
Guest

2013 till 2015: två år 😉
Antalet cyklister, är det under en dag?

Anders Andersson
Guest

Verkar högt om man jämför med maj-mätningarna – där antalet cykelpassager i hela innerstadssnittet (både tur och returresan) under ett dygn var 52 000 (2014). Men det är säkert svårt att få ett bra grepp om hur stor cyklingen egentligen är utan att mäta på varenda gata i hela stan…