Sveriges längsta camping ligger i cykelbanan

| 16 kommentarer

På det varma halvåret, från typ april till en bit in i oktober, är Strandvägen i Stockholm Sveriges kanske längsta camping. Den enorma (kolla själva!) parkering som kallas ”kaj” fylls då av stora campingbilar, gränsande till campinglastbilar vars bakdäck sitter så långt fram på fordonen att deras bakdel hänger en god bit in på cykelbanan.

Det här överhänget har till exempel varit där sedan i somras. I höst/vinter kommer någon smälla med det i mörkret, det är jag övertygad om.Rosa bussarna överhäng

Inte sällan kompletteras överhängen med ett rejält cykelrack, så att två-tre hojar hänger över banan:

Foto: Calle Berglöf

Foto: Calle Berglöf

Min personvärsta var i maj i år då en sådan parkerades så att cyklarna hängde över den vita ”cykelmyran” – det vill säga hela körfältet.

Det här skulle gå att lösa genom att man satte upp ett räcke längs parkeringsplatserna. Det var föreslaget när kajen renoverades, tror det var klart 2010, men kom inte med (som den cyniker jag är undrar jag om det kanske inte ansågs estetiskt nog med räcke på den pittoreska kajen parkeringen). Kanske är dags att bygga det nu.

EDIT: Japp, cyniske jag hade rätt. Det var av estetiska skäl. Man förstör en jättefin kaj och strandpromenad med en enorm parkering och gnäller sedan över att ett staket stör. Bra där.

Å Edit igen: Nu flyttas i varje fall Rosa Bussarnas buss: Lastbilen står i cykelbanan – nu flyttas den.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

16 Kommentarer på "Sveriges längsta camping ligger i cykelbanan"

Avisera mig när
avatar
Dmitri Fedortchenko
Gäst
Det här är ett utbrett problem, men svaret från Tk har varit ett tydligt nej. ”Hej Dmitri! När det gäller räcket så har vi tidigare tittat på frågan. Under 2008 tog staden i samarbete med Stockholms Hamnar fram ett gestaltningsprogram för Strandvägskajen. Detta i samband med att hela kajen skulle renoveras och rustas upp. I gestaltningsprogrammet finns ett kapitel om räcken där det framgår att ett befintligt räcke finns som skydd för cyklisterna på en kort sträcka väster om Djurgårdsbron samt i trappan öster om bron och att ”i övrigt ska räcken undvikas”. Ett räcke längs hela parkeringen bedöms därför inte vara lämpligt. Även om de parkerade bilarna utgör hinder så bedöms de dock inte utgöra någon större trafikfara i och med att bilarna står parkerade eller precis ska parkera och då har en mkt låg hastighet. Kostnaderna för räcket (även hänsyn tagen till drift och underhåll ) står därför inte i proportion till de problem det skulle avhjälpa och det blir inte en prioriterad åtgärd. Vi kommer därför inte att sätta upp något räcke. I cykelplanen är Strandvägen ett utpekat pendlingsstråk men åtgärder längs stråket har prioritet 2. Det kommer därför att dröja innan vi gör några åtgärder där.… Läs mer »
Matz
Gäst

Man får inte glömma de 4 härliga trafiksignalerna som står i cykelbanan mellan Nybroplan till Djurgårdsbron som inte flyttas lika lätt som bussen …. samt denna sagolika installation (vattenavrinning el ? )

Dmitri Fedortchenko
Gäst

Det där är nog en kvarleva från ett borttaget övergångsställe eller cykelpassage misstänker jag.

matz
Gäst

hum …. har cyklat den sträckan av och till sedan början på 20-talet å kan inte ”erinra mig” om att det varit nått övergångställe/cykelpassage just där de senaste 7 åren i alla fall …..

matz
Gäst

upptäckte i morse ( syns om man studerar bilden ) att det finns en ”liten liten” nedsänkning på motsvarande sida av cykelbanan, så det kanske är tänkt för ev barnvagnpassage av modellen mindre typ

Dmitri Fedortchenko
Gäst

övergångsstället kan mycket väl ha tagits bort efter införandet av zebralagen för 15 år sedan.

Krister Isaksson
Gäst

Helt rätt, det blev inget räcke på denna sträcka pga estetiska skäl – form före funktion, säkerhet och trygghet. Jag arbetade då på Trafikkontoret och i samband med granskningen av förslaget till utformning påtalade jag att det behövdes sättas upp ett räcke utmed parkeringen för att just undvika detta. Det blev en ”kamp” mellan mig och arkitekten, där arkitekten gick segrande ur kampen. Och resultaten upplever ni som cyklar där varje dag.
Lite närmare Djurgårdsbron dyker ett räcke upp pga ökad höjdskillnad mellan cykelbanan och kajen – där var man så att säga tvingad att ha räcke. Så det är bara för staden att ta fram ritningarna och beställa mer räcke och sätta upp det utmed parkeringen – enkelt om man vill.
Och för er som inte minns hur det såg ut innan kajen byggdes om kan jag ju informera om att då fanns det ett räcke mellan körbanan och parkeringen – kan ju inte ha parkerade bilar som sticker ut i körbanan! Men det kan vi uppenbarligen ha på cykelbanan! Så går det när klåpare till arkitekter har för stor makt och inte vill lyssna eller bryr sig om att det finns annan kunskap och kompetens.

Ms_Xx
Gäst

Lite dåligt av arkitekten (landskapsarkitekten?) att inte lyckas hitta ett räcke som passar på platsen och inte förfular. Hur resultatet av ett räcke blir beror ju väldigt mycket på vad för räcke man smäller upp. Kan tycka att ett fint utformat, lågt p-räcke i trä/smide hade kunnat se helt okej ut där. Att ha vägräcken av den typ som är på bilden ovan längs hela kajen, nja… inte kul…

Krister Isaksson
Gäst

Det är faktiskt inget vanligt vägräcke du ser på bilden utan ett räcke särskilt framtaget just för denna sträcka – just för att det ska smält in… Så klart det går att lösa, om man vill. Sen står det ju alltid bilar där så ett räcke ser man ju inte mycket av – det drunknar ju bland bilarna! Då ser man ju mer av räcket närmare Djurgårdsbron där det inte är parkering! Logiken och resonemanget är ju helt skruvad.

Ms_Xx
Gäst

Ja det var faktiskt ett ovanlig fint vägräcke 🙂

Sen tror jag ändå att det hade varit snyggare med ett lågt räcke längs med bilarna. Men ett riktigt placerat p-räcke hade också hindrat dem från att sticka ut i cykelbanan, nu finns ju ingenting, det borde alla förstå att det inte funkar.

wpDiscuz