Allt fler elcyklar – nu sjunker hastigheten i trafiken

| 21 kommentarer

I helgen rapporterade Ekot om att allt fler elcyklar säljs under den sinistra rubriken:

Screen Shot 10-06-15 at 09.01 AM

”Fler elcyklar ökar riskerna”.

Och så kan det ju vara. Eventuellt.

Men precis som allt i världen så kan man välja att se på nymodigheter på många olika sätt. Vi tänker att när vi ändå får gissa (och här gissar vi ju alla. Ingen vet om fler elcyklar ökar riskerna i praktiken) så skulle vi valt rubriken:

Fler elcyklar sänker hastigheten

Vi tror ju nämligen inte att det främst är cyklister som byter till elcyklar och plötsligt ökar hastigheten från kanske 20km/h till de svindlade MEMILS-tokiga 25 km/h en elcykel i Sverige får erbjuda.

Vi tror att det handlar om folk som tidigare inte cyklat alls. Till exempel bilister. Som stöd till det (ja, vi spekulerar vilt nu, precis som alla andra) har vi P1 Morgon/Ekots egen enkät bland cyklisterna i Götgatsbacken i Stockholm:

Japp, han blir utskrattad när han frågar om cyklisterna någonsin övervägt elcykel. Cyklister är inte nödvändigtvis främsta målgruppen för elcyklar. Även om det kan kännas naturligt.

Här tror vi en stor del av målgruppen finns

Kanske finns potentiella elcyklister någon annanstans än i cykelbanorna?

DN skriver till exempel för rätt länge sedan:

En ny undersökning bland ­tusen bilpendlare i länet visar att 44 procent gärna skulle ställa bilen hemma minst en dag i veckan. Då skulle koldioxidutsläppen minska med 200 000 ton per år enligt beräkningar från KTH.

Det finns potential alltså. En annan som inte först ser den eventuellt ökande olycksrisken som det viktigaste att tänka på med elcyklar är Expressens Patrik Kronqvist. Han skriver i en ledare under rubriken ”Märkligt mediegnäll på gröna elcyklar”:

Enligt tyska forskare är det också framför allt bilåkandet som minskar när folk skaffar sig elcykel. Deras prognos är att tyska elcykelpendlare 2030 kommer spara in 1,5 miljoner ton koldioxidutsläpp per år, det motsvarar de totala utsläppen från en stad av Eskilstunas storlek.

Japp, vi tror mer och mer på elcykelns hastighetssänkande effekt.

Vi passar därför på att intervjua en helt fiktiv tjänsteman på Vägtrafikstyrelsen:

– Det säger sig själv att när folk slutar köra i ett fordon som har en topphastighet på kanske över 200 km/h och i stället använder ett som bara klarar 25 km/h, så sjunker hastigheten i trafiken. Vi på Vägtrafikstyrelsen hoppas ju att det här också kan innebära att andelen som bryter mot hastighetsgränserna minskar.

Läs också: Hälften kör för fort på 40-väg

Forskare: 30 km/h i stan sparar liv

Det skulle alltså kunna spara liv och sänka hastigheterna om fler elcyklade. Lite beroende på hur man ser på det.

Läs och lyssna också på:

P4 Jämtland: Elcyklar säljer som aldrig förr

P4 Kalmar: Elcyklar bidrar till att få fler att börja trampa

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

21 Comments on "Allt fler elcyklar – nu sjunker hastigheten i trafiken"

Notify of
avatar
Lars K
Guest
Member

Om man vill fortsätta gissa/spekulera/tro så kommer ju rödljuskörningen minska med fler elcyklar då elcyklisterna är mer benägna att stanna än övriga då de enklare kommer upp i fart igen. Gäller säkert även vid obevakade övergångställen också. Och om man blandar in lite ironi i det hela kan man även lägga till att reglerna kommer följas bättre då elcyklisterna till största del är före detta bilister med körkort och vana att följa trafikregler 🙂

Jonas
Guest
Member

Undrar hur många trimmade elcyklar som finns där ute! Jag upplever det som att många elcyklar/cyklister kör snabbare än lagliga 25 km/h.Annars är jag mycket positivt inställd till att fler väljer detta alternativ än att ta bilen till och från jobbet.

Pavel Rozenblioum
Guest
Member

En före detta kollega till mig som inte är en van cyklist skaffade sig en elcykel för pendling i Lund. Enligt honom så höll han på att cykla på folk ganska så många gånger.
Nu var det troligen inte hans fel de flesta gångerna då fotgängare i Lund brukar springa på cykelbanor och göra en massa andra dumheter, men man kan ändå säga att det blev mindre tryggt i trafiken när han bytte från bil till elcykel.
Å andra sidan så blir jag mycket hellre påcyklad 10 gånger med en elcykel än 1 gång med en bil även om båda håller 25km/h…

Ms_Xx
Guest
Member

Det kan ju vara så att fotgängarna tids nog blir bättre på att hålla sig undan/vara uppmärksam på cykelbanor om det är mer åt ”motordrivna” fordon där, som elcyklar. Om medelhastigheten på cyklisterna stiger lite. Man kan ju alltid hoppas!

Jag har (hu) råkat cykla på sammanlagt 4 fotgängare (alla har tvärvänt in i cykelbanan/mig utan att se sig om, jag har oftast lyckats bromsa lite innan krocken). Ingen av dem har blev skadade. Tror inte heller att de hade mått lika bra om det hade varit bilar som kört på dem…

Rolf Broberg
Guest
Member

Ju fler cyklister vi blir på cykelbanorna, desto mer håller sig säkert gående på gångbanan. Kunde vi bara bli av med trottoarcyklarna också … De motverkar det tydliga intryck som vi andra ger.

Rolf Broberg
Guest
Member

Jag kan tänka mig att steget från att inte cykla alls till att bekvämt
rulla på i 25 km/tim är rätt stort när det gäller insikten om vilken
framförhållning det kräver. Det kan nog bli en del körglädje utan att
bedömningsförmåga och samspel hinner med riktigt.

Det är ingen
överraskning att en del gående har svårt att undvika cykelbanor. Även om
de själva har största ansvaret för det så har även cyklisten ett
ansvar. Vi kan alla göra fel även om vi inte vill. Den gången jag råkar
gå fel är jag mycket tacksam om cyklisten har huvudet på skaft. Och vise versa.

TomsR
Guest
Member

Ha, jo, för varje ökning i hastighet ökar risken för (större) skada om olycka sker.
Men ja, på cykelbanor innebär 25 km/h (som lägsta fart för elcyklist) en ökning av medelhastighet.
Klarar våra GC-banor det? Ja om alla anpassar hastigheten efter situationen som föreligger fungerar det.
Större risker i praktiken, mer skador? Ingen aning.

Snitthastigheten på pendlare ligger väl kring 21-23 km/h idag? Vad säger mätningar?

Tina Vincent
Guest
Member

Jag håller med dig, i det stora perspektivet. Men i det lilla, där mina barn inte längre kan varken gå eller cykla säkert på vår kombinerade cykel-/gångbana 1,5 meter utanför vår port, är det avsevärt läskigare varje morgon nu.
På cykelbanorna på Mallorca finns en maxhastighet på 15 km/h. Kanske det vore en bra idé cykelbanorna även här? Det är 30 km/h på gatan, så där kan man ju cykla om man vill speeda upp en aning.
Men ja, elcyklar har höjt hastigheten här. Tyvärr.

Oswald Gröön
Guest
Member

Varför kan de inte gå eller cykla säkert, bryter de mot trafikreglerna titt som tätt?

Tina Vincent
Guest
Member

Nej, men det är en smal gång/cykelbana med mycket cyklister i höga farter. När dessa kör om varandra görs det på gångbanedelen. Farligt när vi går.

När vi cyklar är det nästan ohållbart på cykelbanan då vi håller låg hastighet jämfört med många. Många skriker att vi ska flytta oss. Är vi på gångbanan och cyklar blir fotgängarna irriterade, plus att ja själv tycker det är pedagogiskt fel att lära barnen att de ska cykla bland fotgängare.

Arne B
Guest
Member

Om cykelbanan löper 1,5 m utanför er port är det ju helt felgjort.

knight22
Member
Member

En grov uppskattning där jag bor är att ca 30-40% morgonpendlar på elcykel. Det är troligen människor som tidigare inte velat cykla pga det är jobbigt när det blåser motvind, de vill inte komma fram genomsvettiga, en vanlig cykel har känts för långt m m. De problemen slipper man med elcykel.