Så här kommer det se ut på Skeppsbron i oktober

| 24 kommentarer

Efter veckans post om hur förvånansvärt få reflexer cyklisterna fått i jämförelse med motortrafiken, så hörde Skanska av sig till oss. Så här skriver de (milt förkortat):

Omledning Räntmästartrappan okt 2015

 

Hej på er

Kul att vi kan ha denna dialog och skapa möjlighet till förbättring.

I detta område skall det bland annat byggas en busshållplats samt göra nya gång och cykelbanor.

Under byggnationen av denna sida behöver vi flytta cykelbanan några gånger och här har jag försökt illustrerat hur skede 1 kommer att se ut. Detta är bara en skiss över placeringen.

Denna utställning kommer att ske natt mot 1/10

När vi tittar på skissen känns det som att två meters genomgående bredd är helt rimlig när det är ett vägarbete, och att det kommer hänga på hur väl uppmärkt omledningen är. Vad tänker ni som läser?

Uppdatering: Här ligger området alltså:

Screen Shot 09-28-15 at 10.52 AM

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Ny omläggning vid Slussen | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Livet är ändå rätt bra på hoj | Cyklistbloggen()

  • Mikael

    Avgörande är hur separationen mellan gång och cykel utförs tänker jag.

  • micke

    en sak som verkligen behöver göras är att fixa till asfalten i södergående riktning.
    Som det ser ut nu är det hjulsbreda glipor i färdriktningen mitt i cykelbanan precis innan gamla stan slutar.
    Läskigt.

  • Tycker inte det ser ut som att det kommer bli 2 meter… men även om det nu skulle bli det, så kan man ju fråga sig varför det alltid är cyklande och gående som ska lida vid vägarbeten. Ta bort privatbilstrafiken från Skeppsbron så löser sig problemet med en gång, då kan man ha 1 körfält med signalreglerad skytteltrafik för bussarna och tillräckligt med plats för cyklister och gående.

    • Anders Andersson

      Nu står det 2 m, då får vi väl lov att utgå från att det blir så. Det betyder en bredd på 300 % av en cykel. Bil- och busstrafiken får nöja sig med mindre än häften – 137 %. Så om rätt ska vara rätt så är det inte cyklande och gående som får lida mest vid detta vägarbete.

      Min erfarenhet av att cykla där dagligen, både i och utanför pendlingstid är att privatbilstrafiken utgör en mycket liten del av trafiken på Skeppsbron och att ta bort den inte skulle lösa någonting.

      • Erik Johansson

        Liten del betyder inte att det är en liten del av problemet.

        • I ärlighetens namn har alla fått trängas under arbetena. Inte bara cyklister och gående.

  • Fotgängaren

    Visst måste både cyklister och fotgängare acceptera att det blir besvärligare än vanligt när det är arbete på gång. T.ex. omöjligt för cyklister att köras om. Cyklister kan ju inte räkna med gräddfil i alla lägen!

    Som fotgängare hade jag gärna sett betongväggar mellan cykelfältet och gångbanan i sådana här lägen, som i Sveavägen, nära Handelshögskolan. Verkligen föredömligt!

    • Jag skulle gärna vilja se den där gräddfilen som alla pratar om…

    • Ms_Xx

      Haha, hade väldigt gärna velat ha gräddfil NÅN endaste gång, i så fall… t.ex. möjlighet att laglydigt och säkert cykla om även när det är cyklister som cyklar i motsatt riktning.
      Håller dock helt med om betongsuggorna. Bättre för alla.

  • Non

    Fint tänkt men hur inledningen från slussen ser ut är utanför ritningen. Skyltning, höjder och ev övergångar etc finns ju inte med på ritningen så det är svårt att kommentera något….

    • Non

      Nu såg jag mer info, ramper är visst markerat i en annan färg och så. Ser helt ok ut. Där det uppstår störst risk är nog vid övergångstället där det kan vara svårt att se gående som kommet från arbetsonrådet. Här gäller det att välja en avspärrning som man kan se igenom. I början så skapar också en sned ramp viss halkrisk, om jag ska vara kinkig 🙂

  • Olof E

    Jag cyklar inte där dagligen men det är ju ett av de mest trafikerade stråken i Stockholm. 2 meter låter i mina öron för smalt och sker avgränsningen mot arbetsområdet med staket blir 0,5m obrukbara och cykelbanan blir bara 1,5m bred. Då finns ingen möjlighet för omkörning.

    • Anders Andersson

      Jag cyklar där dagligen.
      I morgonrusningen runt 8-snåret är det bra om det finns omkörningsmöjligheter, men dygnets övriga 22-23 h räcker det gott med 2 m. Det får man nog acceptera under en ombyggnad. Bilar och bussar verkar få det proportionellt avsevärt trängre. Pröva gärna att cykla lite tidigare eller senare.

      • Ja, under vägarbeten får man acceptera försämrad framkomlighet. Det gäller ju alla. Jag håller med Anders.

      • Olof E

        Det du och många andra glömmer bort är att befintliga banor och fält är underdimensionerade. De borde egentligen vara minst 3,25 m enligt cykelplanen för att 2000 C/h ska få plats. Att klämma ihop dessa på 1,5 m eller vad det nu blir får konsekvenser, på samma sätt som att ställa in vartannat t-banetåg i rusningstid.

        • Anders Andersson

          Frågan är om man alls ska dimensionera efter rusningstrafik. 22-23 timmar per dygn är dessa banor (liksom huvuddelen av stadens cykelnät) fullt tillräckliga att vingla omkring på, rent av överdimensionerade. Pröva att cykla vid en annan tidpunkt.

          • Dimensioneringen har störst betydelse när trafikbelastningen är hög. Det påverkar folks val av transportmedel och därmed stadsmiljön och människors hälsa. Man bör också ta hänsyn till framtiden, antingen passivt genom prognoser eller aktivt genom viljestyrd planering.

            • Anders Andersson

              Det finns en poäng i det – i alla fall ibland. Men just här så betyder ökad dimensionering av cykelbana att gångbanan måste minska. Det finns bara en smal bilfil och det står hus på bägge sidor av vägen.

              Och som jag påpekat flera gånger – det är inte så himla många som tar bilen i rusningstrafik (14%). De som använder bil är enligt RES till stor del sådana som använder bilen i jobbet under dagen, så valet av transportmedel är till stor del redan gjort. Antalet bilister genom tullarna är konstant sedan 2006 (tom. aningen färre), medan kollektivtrafiken och cyklister har tagit hand om alla de 130.000 nya stockholmarna

              • Jag vill inte ta ställning till om dimensioneringen på ritningen är bra eller dålig på denna plats. Jag bor alldeles för långt från Stockholm för att kunna säga något om det. Och det är sällan alla kan få allt de önskar.

                • Olof E

                  Cyklisterna ska bli fler, +50% till 2018 och +100% till 2030 enligt stadens mål. En stor del av cyklisterna måste passera Slussen eller ta långa omvägar. Ombyggnaden av Slussen kommer att ta lång tid och dagens ytor är redan för små. Att ytterligare minska ytorna för cyklister under byggtiden kommer inte att funka. Som Krister Isaksson redan påpekat så liknar situationen den under andra världskriget. Då leddes cyklisterna genom gamla stan via Stora Nygatan.
                  http://stockholmskallan.se/PostFiles/SMF/SSMF043508S.JPG

  • Ser ganska okej ut, vet dock inte hur trafikmängden brukar vara.
    Däremot så känns det som att många gående kommer strunta i att flyttar en meter i sidled utan gå rakt fram på avgränsningen mellan gående och cykel/moped.
    Och om det kommer arbetsfordon som korsar vägen snabbt, då det är arbetsområden på bägge sidor.