Håller Stockholm i hemlighet på att bygga bort pendlingsstråk?

| 9 kommentarer

Håller Stockholm i hemlighet på att bygga bort pendlings- och huvudstråk i Stureby? Det verkar så. Och det som kommer istället är, trumvirvel, mer parkeringsplatser! Så här kan det se ut:

EDIT: Och skälet till att vi tar upp det just nu är alltså för att arbetena nu börjat.

I dag går det en dubbelriktad G/C-bana (med embryot till en cykelöverfart) på platsen:

29217

Så här ser det dock ut på den fina illustrationen från projektet:

29216

Ny parkeringsficka i stället för huvudstråk.

Srsly? 2015? När cykling var något prioriterat? Så här skriver Stadsbyggnadskontoret om det:

”En parkeringsficka utförs längs med Tussmötevägen för lämning och hämtning av barn vid förskolan. Då parkeringsytan inte inkräktar på medgående körfält är det enligt utredningen möjligt att ha uppställningsplats för fordon där.”

Jag vet inte om jag skulle hålla med om att den där parkeringsytan inte inkräktar på ”medgående körfält”. Och den här formuleringen är nog en av de värsta aspekterna på det här projektet – för det andas så total ignorans inför cykling och att cykeln är ett fordon, cyklister fordonsförare som kör på vägar de också.

Och det här var bara ett exempel. På platsen går både huvud- och pendlingsstråk och det verkar som att bägge kommer försämras eller tas bort helt till förmån för bilparkering.

Och som den cyniske och bittre cykelbloggare jag är undrar jag om det inte är så att det här kalaset kommer redovisas som ”satsning” och bekostas av cykelmiljarden.

Läs mer hos Bicycling.se: Staden – en obotlig alkoholist

och här är planbeskrivningen (PDF)

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Ingrid

    Cykelbanor, gångbanor är inga körfält för går man så kör man inte och cyklar …. körs de? Följaktligen är de inte trafik och alltså kan inte cykeltrafik eller fotgängartrafik – vilket ord alltså, prioriteras.
    Fö borde det inte finnas en fotgängarblogg? Också? Finns det en? Inte en som för krig mot cyklister, men påtalar idiotin i hur fotgängare dirigeras runt på samma sätt som cyklister, och att man drar upp cykelbanor på trånga trottoarer?

    • Well, cykelfält är körbanor enligt Vägtrafikförordningen, så cyklar kan tydligen anses köra. Vet inte om det finns någon fotgängarblogg – men kanske borde någon starta en?

  • Chris

    ”i hemlighet”, jag vet inte.

    Jag tycker det är ett fall för Hanlons rakkniv: ”Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.”

  • Richard

    ”Då parkeringsytan inte inkräktar på medgående körfält är det enligt utredningen möjligt att ha uppställningsplats för fordon där.”

    Vilken utredning? Deras egen? Varför måste föräldrar använda bilen för att hämta och lämna barn på dagis? De flesta har väl ändå barn på närmsta dagis = gångavstånd.

    Bilburna barnfamiljer i villa = de största miljöbovarna i vårt land!

  • Anders

    Jag har svårt att se på skissen att det breddas. Oavsett det är det såklart alltid korkat med parkering i direkt anslutning till en cykelbana. Men om det verkligen ska bli så smalt som det ser ut på skissen så är det hela fullkomligt fascinerande. Skrämmande dumt.

    • Lars K

      Om man tittar på planbeskrivningen (”Plan över södra området”) ser det faktiskt lite bättre ut med breddad cykelbana och gräsmatta intill. På Skissen med de glada barnen ser det däremot bedrövligt ut med en återvinningsstation eller liknande alldeles intill gång/cykelbanan samt ett räcke därefter. Känns inte heller som de har räknat med någon dörr-zon heller, men det är svårt att avgöra utan att se en ritning. G/C-skylten försvann också…

  • Krister Isaksson

    Detta är ett stort problem i Stockholm, inte första och inte sista gången detta sker när bostäder byggs. Pågår förfullt utmed Lövstavägen i västerort bland annat. Vi har ett Stadsbyggnadskontor och Exploateringskontor som uppenbarligen inte alls vill kännas vid vad som står i styrdokumenten utan kör sitt eget race. Man undanhåller även information och konsekvenser av åtgärderna för politikerna genom att bl a skriva mycket bristfälliga planbeskrivningar. Och ingen bryr sig, ingen ställs till svars – det är ju bara cykeltrafik…

  • Mic Hussey

    Om dom var klokt skulle dom flytta hela cykelbana till andra sidan vägen – då kunde gångtrafikantar håller sej till tröttoren och pendlingcyklisterna skulle har ett frizön utan konflikt med små dagisbesökare. Jag utgör från att dagis ligger till vänster i bilden. Om dagis är bakom buskarna till höger funkar den inte. Och isåfall är parkeringsficka på andra sidan vägen ett totalt fel ide…

    • Erik Johansson

      Det är dubbelriktad cykelbana längs med vänstra sidan av hela Tussmötevägen från Stureby till Årstafältet.. Dagiset ligger på bakom trädet och cykelbane skylten på första bilden.