Det är skillnad på fordon och fordon

| 40 kommentarer

Ofta när vi skriver om farliga avspärrningar så brukar vi få höra att om man inte ser ett hinder som står mitt i vägen så har man inte i trafiken att göra. ”Det finns styre”. Och det kan man ju tycka. Om det hade sett ut så överallt i trafiken. Men det gör det ju inte.

Ibland blir det rätt tydligt hur det är skillnad på fordon och fordon. På den här sträckan längs Skeppsbron fastnade en cyklist förra veckan med styret i det ouppmärkta gallerstaketet. Kommunen åkte ut och ändrade vinkeln på svängen som enterprenören satt upp. Men i övrigt ser det likadant ut fortfarande. Titta:

Skeppsbron ren

Till vänster kör motortrafiken. De riskerar att skrapa i betongsuggorna som är utplacerade. På platsen råder mellan 30 och 50 km/h och i den farten riskerar de såklart plåtskador. Upp med reflexer alltså så att det är lätt att se exakt var avspärrningen är. 

Till höger kör cykeltrafiken. De ska dessutom samsas med gångtrafiken som går till höger om den vita linjen. De riskerar kroppskador, svåra kroppskador till och med om de missar avspärrningen. Fotot är taget mitt på dagen när trafiken är som minst, under högtrafik är det här ett pendlingsstråk med tusentals cyklister. Och fotgängare. Som ska ta sig förbi med hus till höger och staket i vinkel till vänster.

Räkna reflexerna som kostats på cyklisterna. Eller vänta, jag märker ut dem åt er. Gröna pilar=reflexer för bilister Röda pilar=reflexer för cyklister.

Skeppsbron reflexer

Hur många röda pilar blev det?

Jag hoppas cyklisten som kraschade klarade sig bra.

Nollvision Zero Vision

Nollvisionen

Läs mer om Skeppsbron: Bredare cykelbanor på Skeppsbron och Strömbron.

christian@gillinger.se'

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

  • Pingback: Cyklister behöver inga reflexer | Cyklistbloggen()

  • Pingback: Så här kommer det se ut på Skeppsbron i oktober | Cyklistbloggen()

  • Jonas

    Appropå skillnad på fordon och fordon…
    Det här är korsningen Rörstrandsgatan – St Eriksgatan.
    På stolpen med trafiksignalen sitter en knapp cyklister ska trycka på för att få grönt. Det är alltså till synes MENINGEN att en ska cykla mot rött över övergångsstället för att kunna trycka på knappen och få grönt.

    • Anders Andersson

      Njae – det är nog snarare meningen att vi ska trycka på knappen i de fall vi vill rakt fram. Bilar får inte köra rakt fram i korsningen, men cyklister får, så i de fall högersvängande har grönt, så har vi rött för färd rakt fram, men kan få grönt om vi trycker på knappen

      • Jonas

        Ah så den kan kombinera grönt för bilar och rött för cyklister? Det har jag aldrig sett i den korsningen. Det skulle ju förklara hur de har tänkt.
        Men då är vi fortfarande kvar på ”skillnad mellan fordon och fordon” då cyklisten i så fall måste vänta en cykel till i kosningen? Dessutom måste en trycka på knappen och sen backa för att se sitt trafikljus som sitter på samma stolpe som knappen.

        • Anders Andersson

          Men det kanske en nackdel man kan ta för att få förmånen att få cykla rakt fram i den korsningen – vilket ju inte bilarna får.

          Vet inte riktigt hur man annars skulle ha gjort. Om det inte kommer någon buss eller cyklist från Rörstrandsgatan och ska rakt över så bör man inte onödigtvis stoppa trafiken på en huvudled som St Eriksgatan – det skulle ge en massa onödiga avgaser. Om det finns plats kunde man kanske klämma in ett separat cykelfält mellan bussfilen och bilfilen och stoppa in en känslig sensor där – men det verkar ju vara hopplöst svårt att få sensorer att reagera för cyklar.

          • Jonas

            Fordonsstyrning som känner av cyklister? En knapp på rätt sida övergångsstället? Vad är det som är så svårt med det här? Om cyklar betraktades som fordon med samma ”rättigheter” som andra fordon skulle det vi inte diskutera det här tror jag, vilket ju är poängen med hela blogginlägget.
            På andra sidan korsningen kommer nästa idioti, där tror jag att de har tänkt att jag ska snedda upp på trottoaren för att komma runt betongsuggorna, men det är lite oklart.
            Det naturliga är att cykla rakt fram i bussgatan.

            • Anders Andersson

              Om cyklister skulle börja betraktas som fordon med samma ”rättigheter” som andra fordon så skulle vi förlora möjligheten att cykla rakt fram. Denna väg är avstängd för alla andra fordon med undantag av bussar. Jag tycker det vore en sämre lösning.

              En knapp på Rörstrandssidan av korsningen behöver sitta mitt emellan bussfilen och högersvängande filen. Den kan inte sitta till vänster eftersom cyklister bara får färdas i bussfiler som ligger längst till höger på vägen och den bör heller inte ligga till höger, eftersom man då får en rakt-fram-fil till höger om en högersvängande fil. Som jag skrev så misstänker jag att det inte finns plats för ett cykelfält mellan dessa två filer, och sätter man dessutom dit en stolpe skulle det bli omöjligt för de breda fordon som emellanåt behöver ta sig genom korsningen.

              Så hellre än att propsa på att cyklister alltid ska behandlas som bilister, så omfattar jag attityden att varje trafikslag ska behandlas efter sina egna förutsättningar och tackar Stockholms kommun för att de knäsatt denna ”smitväg” för cyklister.

              • Anders Andersson

                Tillägg: Man bör ju som sagt inte stoppa korsande trafik om ingen cykel ska rakt fram, så då måste du utveckla en sensor som endast känner av cyklar som ska rakt fram, men inte reagerar för bilar eller cyklar som ska svänga höger. Det verkar tekniskt svårt…

                • Lars K

                  Håller till viss del med Anders att det kanske inte var det bästa exemplet men om man går in i lösningsmod, så skulle man ganska enkelt kunna ha en tilläggsskyllt att cyklar får använda bussfilen och placera knappen till vänster innan övergångsstället. Sensorn sitter väl i bussfilen och skulle nog kunna trimmas in så att den reagerar på i alla fall några cyklar också. Den verkar ju reagera på personbilar redan idag (i alla fall om man titta på Eniros gatu-vy. Även Eniro-bilen åker ju faktiskt i bussfilen…)

                  http://kartor.eniro.se/m/0B2ND

                  • Anders Andersson

                    Absolut den smidigaste lösningen, rent praktiskt sett – men vad säger lagen? Kommunen får väl knappast skylta och sätta knappar så att man så uppenbart uppmanar till att bryta mot trafikförordningen?

                    • Lars K

                      Inte kan det väl vara olagligt att cykla i en (buss)fil där påbudsskylten inte gäller cykel? Eller missförstår jag? (jag saknar förresten undantagen för buss, taxi osv som finns på den andra skylten)

              • Jonas

                Ok, jag förstår din poäng. Problemet här är att det inte funkar som det är tänkt, eftersom ingen förstår hur det ska fungera.
                Jag tänker på det som återkommer här på bloggen ”In every situation a person might fail the road system should not”

                Att reglerna är olika beroende på var i gatan bussfilen är visste jag inte heller, intressan om det stämmer. Finns det undantag från den regeln?

  • Mikael

    Hej på er alla.

    Det är vi som jobbar på Skeppsbron och jag har läst era
    kommentarer gällande skyltningen. Vi har nu ställt ut en påbudspil som
    förtydligar hur cykelbanan går, enligt bilden nedan. Hoppas att detta blir en
    förbättring. Vi jobbar för att det skall vara så tydligt som möjligt utan att
    överskylta, vilket kan vara förvirrande och bländande, i en regnig och mörk
    årstid i kombination med billampor. Skyltar har även ibland en tendens att
    flyttas runt under kvällar och helger därför försöker vi jobba mycket med
    vägmålning. Vi tar bort eller målar över befintliga linjer som ej är aktuella i
    så stor utsträckning som det behövs, samt målar nya linjer och cykelsymboler. Ibland
    får man inte bort all målning utan att göra för stor skada på asfalten, men det
    görs så gått det går. Vår ambition är att göra så få omläggningar som möjligt och
    ändå kunna utföra de arbeten som skall göras.

    Om ni märker något som kan förbättras eller något som är bra tar
    jag gärna del av det så att vi kan implementera det i kommande trafikomläggningar.

    Mikael på Skanska

    • Mic Hussey

      Ser bättre ut 🙂 Men tänk att cyklister kommer ner från bron i nästan samma fart som bilarna så kanske skylten med pillen skulle göra mer nytta framför avspärrningen?

      • Mikael

        Vi funderade på det men när jag idag stod och observerade, känns
        det som om inte skylten hade stått där som ett fysiskt hinder. Skulle cyklister
        fortsatt råka komma upp på den gamla cykelbanan.

        Jag vet att det ibland blir väldigt hög fart förbi detta område. Tänk
        gärna på att ny asfalt är halare än gammal, innan den hunnit slitas lite på.

        /Mikael

        • micke

          jag tror också att det är bättre om skylten med pilen bör synas tidigare. Under rusningstiderna är det mycket att hålla koll på där som cyklist så att undra vart man ska kan vara lite stressande samtidigt som man måste hänga på i flödet.
          Ställ den i höjd med reflexskylten iallfall.

          • Mikael

            Hej
            Vi flyttade påbudsskylten igår så att den ska stå ihöjd med reflexskylten, någon som reagerade på om det blev bättre så?
            /Mikael

            • micke

              mycket bättre=)

            • micke

              Hej igen.
              Jag vet inte hur länge det kommer se ut som det gör just nu södergående men det är riktigt rörigt i det läget där cykelbanan leds ut åt vänster strax innan gamla stan tar slut.
              Inte skyltat och massa gamla markeringar på gatan som gör att man inte vet om bilisterna har uppfattat var cykelbanan går.
              Vill bara uppmärksamma om detta.

    • Matz

      Hallå Mikael …

      Hur länge kommer den här ”ombyggnationen” på Skeppsbron att hålla på ?

      Med vänlig hälsning
      Matz

      • mikael

        Hej
        trafikbyggnationen kommer att , i första skedet, bli färdigt under dec.
        /Mikael

        • matz

          För mig låter det som, när du säger ”första skedet”, att det är fler ombyggnationer på gång som kommer ”störa” trafiken på Skeppsbron … stämmer det ? och i såna fall när och under hur lång tid ?/Matz

    • Jonas

      Grymt att du tar dig tid att kommunicera här! Ju mer dialog desto mindre konflikt tänker jag!

      • Lars K

        Håller med. Jättebra att ni förklarar hur ni har tänkt och att ni tar till er synpunkter från de som cyklar vid omläggningen!

  • Kristofer

    Jag filmade skeppsbron igår och idag. Skillnaden i cykellösning är märkbar, men informationen om hur man skulle cykla kom i vanlig ordning alldeles för sent.

    Se film här: https://www.youtube.com/watch?v=00FQ-YC85zY

    • Men jösses! Det är ju precis en såndär tväravspärrning vi skrivit om förut. Är den kvar idag?

      • Kristofer

        Idag var det faktiskt bättre avspärrat och skyltat. Får se om jag kan lägga upp en film från det ikväll.

        • matz

          Ja idag var det mycket bättre, men ” stora” delar av slussen/skeppsbron är ju en byggarbetsplats …. måste väll vara en av de platser som det sker mest tillbud/olyckor på i hela sthlm då cykel infrastrukturen är under all kritik där

  • Björn

    För ett antal år sedan så körde jag in i en vägbom utsatt tvärs över en cykelbana i Sollentuna, så dumt av mig, jag glömde den bara (cyklar där ofta). Noterade dock att den helt saknade reflexer (och färgen var helt avskavd)..

    Varför sätter man ut en vägbom över en cykelbana då.. jo för ett tag sen var det öppet, och då fick man minsann akta sig för alla som fann detta var en fantastisk genväg med bil. Så egentligen borde jag vara tacksam över denna dödsfälla….

    • jiansonz .

      Bättre då med vertikala stopp, alltså smalare än en bil får plats genom.

      • Björn

        Ha… men den är nog också smärtsam att cykla in i, dock kanske man slipper landa med ansiktet i asfalten som jag fick göra.

  • E

    Imorse stod det en blockad mitt i gamla cykelbanan vid första tullhuset. Cyklisterna rundade blockaden till höger och fortsatte längs samma bana som de blivit dirigerade de senaste dagarna (längs cykelbanan och en bit på trottoaren). Det är så vanligt med usla dirigeringar att man tar för givet att de står där för ingenting. Först 50 meter senare fanns en skylt med pil om att trottoaren+cykelbana nu endast var till för fotgängare och cyklister skulle tagit den nymålade (ser dock inte så ny ut) cykelfältet i vägbanan till vänster. Det borde stått två skyltar vid första blockaden som dirigerade endera cyklister åt vänster, endera fotgängare åt höger – med fördelen att även bilisterna ser att cyklisterna är hänvisade till vägbanan (eg temporärt cykelfält).

    Samma sak på Hamngatan där vägarbete-skylt titt som tätt placeras i den smala cykelbanan utanför NK. Eller när en skylt framför Skeppsbaren (Zum Franziskaner) på Skeppbron blockerade halva den provisoriska cykelbanan så att det blev en redig flaskhals precis innan betonggrisarna.

    Jag tenderar justera dylika, i min mening, farliga och dåligt utförda skyltningar. Vilka rättigheter har man om skylt placeras olämpligt mitt i smal cykelbana? Kan man flytta dem till mer lämplig plats? Är det strikt förbjudet eller kan två fel bli rätt?

    Var är cykeljouren? Det vore ju utmärkt om de kunde hjälpa till att se till att dessa omdirigeringar blir väl gjorda eftersom entreprenörerna verkar så ointresserade/outbildade/oförstående? Finns det något offentligt protokoll så man kan se vad cykeljouren har för sig och hur ofta de faktiskt gör något?

  • Björn Stenberg

    Huvudet på spiken, som vanligt.

    Jag har egentligen inget att tillföra, annat än att tacka för ert ständiga, envisa och tålmodiga stångande mot den institutionella tröghet som motarbetar cykling vareviga dag.

    Tack.

  • Mic Hussey

    Jag undrar om det inte är mer cyklister som trafikerar den gatan än bilister nu för tiden?

    • Jepps, 2200 cyklister mot 1600 bilister enligt senaste räkningen vi såg (2 år sedan)

      • Björn Stenberg

        Stämmer 2200? Det låter väldigt lågt. Det är samma antal som passerar mätaren vid Stocksunds station i Danderyd varje dag.

        Edit: Är det 2200 i timmen under högtrafik som avses?

        • Ja, absolut, det är under rusning. Totalt sett per dygn är det betydligt mer.

          • Anders Andersson

            Har du siffror per dygn också?

            Jag misstänker att buss och bil-trafiken är högre än cykeltrafiken per 24 h. När jag cyklar förbi där kl 10, 11 eller vilken tid som helst utom rusningstid, så är jag – inte helt, men ganska så – ensam cyklist bland ganska så många bilar.

            Ni som bara cyklar där under rusningstid riskerar att få en mycket skev bild av hur denna gata är trafikerad. Det ursäktar förvisso inte dålig cykelskyltning, men vi bör ha korrekta fakta.

            • Nope, fick dem av Trafikkontoret om jag minns rätt. Använde dem i inlägget som länkas sist här ovan.